Ervaring met atrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meagabby

Ervaring met atrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 19:34

heej,
ik heb een verzorgpony en die was net beter van een scheurtje in der hoefbeen en nu heeft ze atrose Huilen Verdrietig
maar mijn vraag was wie weet precies wat het is en wat je er aan kunt doen ik heb al wat op internet gezocht maar nu wil ik gewoon even weten wie het ook heeft meegemeaakt voor als ik vragen heb ofzo

Groetjes Monique

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 09:58

niemand? Verward

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:03

Op medisch is hier zelfs een heel sticky voor (geloof ik) Kijk daar eens Haha!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:37

De pony waar ik op rijd (micky-boy, foto's in mijn profiel) Heeft ook artrose.
Als je vragen hebt kun je me altijd PB-en.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:51

Verplaatst naar MD.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:00

op de manege waar ik rijd hebben een aantal paarden artrose.
artrose kan botwoekeringen veroorzaken.
De paarden op de manege staan op pijnstillers, en 2 hebben er speciaal beslag voor gekregen en zijn ingespoten in de gewrichten.
beweging is belangrijk bij paarden met artrose; te veel is schadelijk, maar als ze geen beweging krijgen, lijdt dat ook weer tot achteruitgang. beweging met mate dus.
verder zou ik gewoon even een medische encyclopedie hierover raadplegen of een DA.

veel succes! Lachen

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:06

Whis heb ook (zware) artrose...
En Whis is nu 14 jaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:10

ja ze kunnen er best oud mee worden.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:45

Wij hebben er ook een met artrose gehad, Jessie.
Bij haar ging het in het begin heel goed, ze heeft het 2 jaar langer uitgehouden dan de DA had voorspeld.
Het laatste jaar ging het allemaal bergafwaarts met haar en hebben we haar in januari laten inslapen...
Ze heeft er helaas maar 9 jaar mee mogen worden.. Verdrietig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:19

mijn paard heeft ook lichte artrose ze is nu 15 en het gaat super met haar,ze komt iedere dag buiten en wordt af en toe gelongeerd..ze heeft nog ontzettende lol in de'r leven..scheurt regelmatig bokken het land rond,uit gekkig heid..en staat helaas ook nog regelmatig te weven{een grote oorzaak volgens mij} verder is dit paard altijd erg op de voorhand gereden en ik geloof dat dat ook meespeelt..ze werdt nl kreupel toen ik haar een half jaar had..daarna alleen maar gekwakkelt met vanalles..ze h

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:20

ze had eerst hoefkatrolontsteking..toen 1,5 jaar getraind op A.de Bohdt's manier..toen terug naar de DA en toen was de hoefkatrolonsteking weg..ze had eerst 3/4 toen op de foto's een 1/2 tje..maarja toen had ze dus wel artrose..

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:01

Hoe kan die hoefkatrolontsteking nou weg zijn???! Als hij eerst 3/4 had en nu 1/2 heeft de DA misschien niet zo goed gekeken. Iets wat echt kapot is komt niet meer goed hoor. Hoefkatrolontsteking gaat nooit over of weg, het blijft hoogstens gelijk of wordt erger.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:40

mijn pony heeft artrose,
als veulen alleen op stal gestaan, geen beweging, slechte voeding, noem het maar op.
Na 2 spuiten ( vorig jaar lente) loopt nu gewoon super. Springen doe ik er niet mee, maar dressuur en bosritten maken gaat allemaal prima! *LOL*
En hij krijgt minimaal 5x per week beweging en staat dag en nacht buiten, allemaal voor de artrose, op stal staan zou echt heel slecht voor hem zijn.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:46

gaat t over goldy?? Bloos!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:52

als je paard overbouwd is kan hij ook artrose krijgen bijvoorbeeld.

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:02

allemaal erg bedankt voor die adviezen OK dan!
maar ik hoorde vandaag dat ze oudedomatrose heeft ofzo Verward maar sommige paarden die atrose hebben kunnen nog rijden maar zij volgens mij niet meer Huilen maar we stappen nog gewoon erg veel enzo duss bewiging heeft ze niet te kort

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:24

ok, veel plezier nog met haar dan, en jammer voor jullie dat jullie niet meer kunnen rijden samen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:34

goldy dus Scheve mond

dat paardje had nooit wat Blond

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 10:44

beautylover schreef:
goldy dus Scheve mond

dat paardje had nooit wat Blond

ja Goldy idd Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:18

Geriette schreef:
Hoe kan die hoefkatrolontsteking nou weg zijn???! Als hij eerst 3/4 had en nu 1/2 heeft de DA misschien niet zo goed gekeken. Iets wat echt kapot is komt niet meer goed hoor. Hoefkatrolontsteking gaat nooit over of weg, het blijft hoogstens gelijk of wordt erger.

dat is niet waar..ik heb het hier al eerder over gehad en uitgebreid besproken in het topic:" hoefkatrol medisch behandelen of eruit trainen?"
dat moet je maar even opzoeken dan,en als je me niet geloof dat mag je de foto's komen bekijken..de dierenarts zei dat het idd kon,door andere belastind door andere trainingsmethode.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:08

Ik heb enkele jaren geleden wat uitgezocht over Artrose omdat Black het ook heeft:

Wat is kraakbeen en waar zit het? Een gewricht bestaat (meestal) uit twee op of in elkaar passende botten. De uiteinden hiervan zijn met kraakbeen bekleed. Deze botten worden tegen elkaar gehouden door een gewrichtskapsel.

Het kraakbeen is veerkrachtig en zorgt voor een mooi glad oppervlak van de botuiteinden en bescherming van het onderliggende bot. Door het gladde oppervlak kunnen de botten ten opzichte van elkaar gemakkelijk bewegen en de veerkracht zorgt voor het opvangen van schokken. De binnenkant van het gewrichtskapsel is bekleed met een vlies, het zogeheten synoviaal membraan. Hier wordt de synoviale vloeistof aangemaakt, wat het gewricht smeert en voedingsstoffen voor het kraakbeen bevat.
Afbeelding

wat is artorse?
Artrose is een veelvoorkomende gewrichtsaandoening en wordt gekenmerkt door veranderingen in het gewrichtskraakbeen. Het ontstaat wanneer het evenwicht tussen afbraak en opbouw van het kraakbeen niet meer gelijk op gaat. Beschadigingen van het kraakbeen kunnen onder andere ontstaan door overbelasting van één of meerdere gewrichten, blessures of chronisch tekort aan essentiële (van de voeding afhankelijke) aminozuren.
Afbeelding

In plaats van een gladde schil waardoor de botten soepel langs elkaar kunnen bewegen, wordt het kraakbeen ruw en dunner. De veerkracht, dus ook het vermogen om schokken op te vangen neemt hierdoor af. Doordat de veerkracht minder wordt moet het rondom liggende kapsel meer schokken opvangen en raakt beschadigd waardoor er een ontstekingsreactie ontstaat. Het beschadigde kapsel gaat verdikken waardoor het stram en stijf wordt. Als gevolg van deze ontstekingsreactie wordt het gewrichtssmeer (synovia) dunner en bevat weinig tot geen bouwstoffen meer die nodig zijn voor opbouw en herstel van het kraakbeen.
Afbeelding

Door de afname van kraakbeen wordt de druk op de gewrichtsvlakken niet meer goed verdeeld. Het bot breidt zijn draagvlak uit door te verdikken en te verbreden. Aan de uiteinden van de botten worden botuitgroeisels gevormd. Bot is in tegenstelling tot kraakbeen wel gevoelig en kan pijnprikkels geven wanneer het onder druk komt te staan.

Waardoor krijgt een paard artrose?
Net als bij (top)sporters worden de gewrichten van een paard vaak (kortdurend) zwaar belast waardoor het bewegingsapparaat (botten, kraakbeen, pezen en spieren) aan een snellere slijtage onderhevig is. Artrose kan echter ook het gevolg zijn van een stofwisselingsstoornis, erfelijke factoren, beschadigingen (OCD), intensieve fokkerij of verkeerde voeding met als gevolg een tekort aan bepaalde voedingsstoffen waardoor stoornissen in de ontwikkeling van het bewegingsapparaat kunnen ontstaan.
Afbeelding

Hoe kun je de kans op artrose verminderen?
Zorg voor een goede warming-up, neem de tijd om eerst rustig stappen met een lange teugel. Bouw het daarna verder op en vergeet niet na het werken het paard goed uit te laten stappen. Ook een goede voeding is belangrijk zodat je paard voldoende vitaminen, mineralen, sporenelementen en aminozuren krijgt. Het tegenwoordige paardenvoer bevat voldoende van dit alles, maar soms zijn extra aanvullingen nodig om je paard in een goede conditie te houden.

Wat kun je doen als je paard artrose heeft?
Raadpleeg in ieder geval een dierenarts; deze kan je een bepaald bewegingsschema voorschrijven. Aan het voer kun je PrimeVal Artrose Gelatinaat toevoegen. PrimeVal Artrose Gelatinaat bevat natuurlijke bouwstoffen voor onder andere het kraakbeen in de gewrichten. Het helpt bovendien bij de behandeling van spat, hoefkatrolontsteking, brokkelhoeven en ontstoken pezen, banden en spieraanhechtingen.

Voor vragen mag je me altijd PBen.
Een goed advies is: haal je paardje zoveel mogelijk uit de stal. Als je bv 's ochtends rijd, ga dan 's middags nog even wandelen ofzo. gewoon aan de hand of erop. Veel bewegen is goed voor een paard met artorse.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Blackje op 23-01-05 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:24

ik wil nog wel even langskomen voordat....

Vriendjes zijn?

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:55

Artrose (slijtage) is een aandoening waarbij het kraakbeen in het gewricht vervalt. Artrose kan voorkomen in ieder gewricht en kan wisselend gepaard gaan met artritis. Voor enkele gewrichten heeft de aandoening een specifieke naam, zoals spat (spronggewricht), lage- en hoge overhoef (resp. het hoef- en kroongewricht) en hoefkatrolontsteking. Volledig herstel van artrose is niet mogelijk, wel kan verslechtering voorkomen dan wel vertraagd worden. Veelal is aangepaste arbeid (op een lager niveau) noodzakelijk. Voedingsstoffen die het lichaam kunnen helpen zijn onder andere organisch zwavel, glucosamine en chondroitine sulfaat. Ook Appel azijn en Omega Olie hebben een ondersteunende werking. Appel azijn helpt de doorbloeding van de gewrichten en zorgt zo voor een betere aanvoer van voedingsstoffen en een betere afvoer van afvalstoffen. Omega Olie bevat belangrijke vetzuren voor het gewrichtskraakbeen en het tegengaan van ontstekingen in de gewrichten. Een heel andere goede ondersteuning is het gebruik van magneet therapie. Stagnatie van de doorbloeding in de gewrichten is één van de belangrijkste redenen voor verdere achteruitgang. Daarnaast zijn er een aantal homeopathische tincturen die het lichaam kunnen ondersteunen om verdere achteruitgang te voorkomen.

Als het paard veel pijn heeft kunnen de extracten van de duivelsklauw plant helpen om het leven plezierig te houden. Kijk hiervoor bij Devil's Relief en Proflex.

Onze hond heeft ook (ouderdoms)artrose. Hij heeft heel veel baat bij een produkt van de paardendrogist.

NAF HipRite

Een product van topkwaliteit voor de gewrichten van honden. NAF HipRite bevat voedingsstoffen die belangrijk zijn voor het gewrichtskraakbeen en de gewrichtsvloeistof. Daarnaast is NAF HipRite rijk aan natuurlijke anti-oxidanten voor een goede doorbloeding en afvoer van lichamelijke afvalstoffen.

Gewrichtsontstekingen in de heupen en ellebogen als gevolg van vervroegde slijtage (artrose) komen helaas bij steeds meer honden voor. Door erfelijke stoornissen in de bouw van het skelet worden de gewrichtsvlakken ongelijk belast en slijt het kraakbeen in de gewrichten. Deze slijtage kan pijnklachten geven waardoor de hond minder actief wordt of zelfs kreupel. HipRite ondersteunt het gewrichtskraakbeen en geeft slijtage minder kans.

NAF HipRite is zeer geschikt voor honden waarvan de gewrichten langdurig of zwaar belast worden, zoals honden in training, zwaardere rassen en oudere honden.

U kunt NAF HipRite met een gerust hart langdurig geven.

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 17:02

Blackje heel erg beankt voor de informatie ik had zelf ook al wat op het internet gezocht en had dat ook al uitgeprint maar toch bedankt!

Tittel erg bedankt voor de informatie! OK dan!