Tja wat kan ik daar van zeggen? Ik heb zelf een pony van 31 jaar die heeft al heel haar leven chronische bronchitis. In de 12 jaar dat ik haar nu heb heb ik vanalles uitgeprobeert, vooral in het begin toen ik haar pas had.
Ik heb vanalles geprobeert: Foenegriek, Foeneknof, HMP, Fiber-P, enz enz. ( alle middeltjes die je dus bij een ruitersport winkel kan kopen)
Maar ook gewoon een simpel iets als een boterham met honing.
HMP werkte nog het beste, ik weet niet eens of dat nog te krijgen is?? Maar al deze producten hebben 1 ding gemeen: Het is geen medicijn, het verzacht alleen maar. En net zoals een hoestdrankje bij mensen, bij de een helpt het , bij de ander niet.
Wat wel helpt is in de periodes dat je pony het erg benauwt heeft er een DA bij halen. Dat doe ik bij mijn pony ook. Ze krijgt een spuitje in haar hals ( vraag me niet wat het is??) en met een kuurtje Ventipulmin van een aantal dagen is ze er zo weer boven op.
Ook op zaagsel zetten ( zga stofvrij, en zitten geen schimmels is zoals in stro) en kuil voeren helpt allemaal een beetje mee.
Mijn pony is gevoelig voor hoefbevangenheid en krijgt dus geen kuil maar voor haar laat ik het hooi heel de dag weken.
Bronchittis is lastig maar goed te onderhouden.