Hoe erg is een chip in het achterbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Hoe erg is een chip in het achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 21:58

Dit kun je zien als een paard röntgenologisch wordt gekeurd.
Is dit erg? En wanneer krijgen paarden hierl ast van?
Want ik ga naar een paard kijken van 8, die heeft dit ook maar heeft er absoluut geen last van, dus ik zou er graag wat meer over willen weten.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:04

ik ken een paard van vrienden die ook een los chipfractuur in zijn voor been heeft. Het been bleef wel steeds op spelen. Was vaak wat opgelopen (dik) maar niet kreupel en dan weer een periode niks aan de hand. Maar 2 weken terug stond ie toch in eens met een super dik been zo dik als een oliefanten been en ja als dit niet minder wordt met weer extra behandeling van de VA dan is het een aflopende zaak voor dit paard. Ik zou het zelf niet aandurfen zo'n paard waarvan je het weet dat ie dat heeft toch te kopen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:08

Je weet nooit of ze er last van krijgen. Bij jongere paarden kun je ze opereren (kosten 1000/1500 euro) maar ik weet eigenlijk niet of dat ook nog kan bij oudere paarden waar het waarschijnlijk sterk is ingekapseld.
Het verschilt ook nogal waar de chip zit. Ik zou gewoon met de foto naar een goede DA gaan, die kan dan vast wel iets meer zeggen over het perspectief.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:32

Een chip hoeft niet per se een probleem te zijn, sommige paarden worden er mee geboren en gaan er mee dood zonder dat ze er ooit last van hebben. Maar het kan ook dat een paard er op latere leeftijd last van krijgt. Je kan dan alsnog besluiten om de chip operatief weg te laten halen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:25

Als je interesse hebt in het paard, zou ik sowieso met de foto naar je eigen dierenarts gaan, zodat je een goed en eerlijk oordeel krijgt. Op sommige plaatsen kan een chip geen kwaad en krijgen ze er bijna nooit last van. Soms is het echter beter om een chip operatief te laten verwijderen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:21

Per chip verschillend ligt eraan waar hij zit enzo.
Ik ken een paard van 5 wat pasgeleden met succes is geopereerd aan een chip in het spronggewricht, die springt nu weer parcoursen.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:37

chip hoeft geen probleem te zijn..kan wel,
maar als je dat paard gaat kopen, is het neem ik aan
toch wel voor een zachter prijsje dan als hij helemaal gezond was?
want het is blijft wel een risico!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:18

Is heel erg moeilijk te zeggen en hoe groot het risico is kan de DA je als het goed is vertellen n.a.v. de foto's er zijn paarden die hun hele leven met een chipje lopen en nooit last hebben en er zijn 3 jarigen die er kreupel van zijn.
In de meeste gevallen wordt de chip dan ook verwijderd.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:22

wat is een chip in het ahcterbeen?

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:33

een chip is een oc/ocd.
een oc of ocd, is een botfragment.
als het botfragmentje nog vast zit is het een oc, "osteo chondrose"
als het botfragmentje los zit is het een ocd, "osteo chondrose dissecans"

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:34

als ocd op een gunstige plek zit kan er toch iets aan gedaan worden?

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:41

in bijna alle gevallen kan er iets aan gedaan worden, de prijs hangt alleen in veel gevallen wel af van de plek waar de chip zit en dus de moeilijkheid van de operatie!