wie ervaring met peesschedeontsteking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

wie ervaring met peesschedeontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 19:44

Hallo.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met peesschedeontsteking?
Zoja wat hebben jullie hieraan gedaan en hoe lang duurde het?
Ik moest van de DA regelmatig afspuiten en dan een soort van cooling gel op z'n been smeren en een beetje stappen. Hij zei dat het met een paar weken wel over moest zijn.

Zou graag jullie ervaringen en tips/ suggesties willen horen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 15:35

Heeft er dan echt niemand ervaring met peesschedeontsteking??

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:49

Tja ben ondertussen de peesexpert geworden denk ik. Haha!
Ik heb het bij iris ook wel eens gehad. Het was nog maar een lichte peesschede irritatie zei de da. Ik moest inderdaad stappen op het harde en afspuiten. En dit ritueel een paar keer per dag herhalen (makkelijk als je werkt ).
Bij iris heeft het geloof ik zo'n 2 tot 3 weken geduurd. Dus dat valt wel te overzien na de peesblessure van het afgelopen jaar. Scheve mond
Zou me er zeker aan vast houden. Anders blijft het broeden en dan raak je van de wal in de sloot.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:54

Heb het een keer van dichtbij meegemaakt, alleen duurde het toen een stuk langer dan een paar weken hoor. Hoefde je geen scan te maken om de schade vast te stellen? Het vervelende met pezen is dat het al gauw goed eruit ziet / voelt van de buitenkant maar dat het weer mis gaat zodra je weer begint als het nog niet goed genezen was. Dan ben je weer terug bij af.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 23:57

Heb inmiddels van iemand anders ook een pb gehad. Die zei dat een peesschede eerder geneest dan de pezen zelf, omdat hier meer aders doorheen lopen, dus de doorbloeding eerder weer goed is. Ben hem inmiddels 4 dagen aan het stappen en hij gaat al hard vooruit. In de stap loopt ie niet meer kreupel, dus denk dat ik er morgen maar op ga zitten en dan een paar keer een half uurtje over het harde stappen. Z'n been is dan ook meteen een stuk dunner na het stappen. Er is geen scan van gemaakt nee, maar dit is denk ik omdat het de peesschede is en de schade dan niet zo groot is. Maar doe voorlopig nog lekker rustig aan en alleen maar stappen en als z'n been dan weer helemaal dun is en hij niet meer kreupel is ga ik rustig aan weer een beetje draven. Heb er in ieder geval betere kijk op dan 4 dagen geleden. Toen kon die bijna niet meer lopen.

Jazzenollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 21:46

lachmar schreef:
Heb inmiddels van iemand anders ook een pb gehad. Die zei dat een peesschede eerder geneest dan de pezen zelf, omdat hier meer aders doorheen lopen, dus de doorbloeding eerder weer goed is. Ben hem inmiddels 4 dagen aan het stappen en hij gaat al hard vooruit. In de stap loopt ie niet meer kreupel, dus denk dat ik er morgen maar op ga zitten en dan een paar keer een half uurtje over het harde stappen. Z'n been is dan ook meteen een stuk dunner na het stappen. Er is geen scan van gemaakt nee, maar dit is denk ik omdat het de peesschede is en de schade dan niet zo groot is. Maar doe voorlopig nog lekker rustig aan en alleen maar stappen en als z'n been dan weer helemaal dun is en hij niet meer kreupel is ga ik rustig aan weer een beetje draven. Heb er in ieder geval betere kijk op dan 4 dagen geleden. Toen kon die bijna niet meer lopen.

ik zou eerst de dierenarts er nog eens naar laten kijken en vragen wat hij jou adviseert over het opbouwen mijn paard heeft meer als een jaar stil gestaan en heb hem afgelope maandag moeten laten wegbrengen het is niet om jou bang te maken want die van mij heeft hel erg gehad maar je moet voorzichtig zijn voordat de ellende weer begint

Climax

Re: wie ervaring met peesschedeontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:48

Volgens mij heeft chantal_cs hier op Bokt ook een paard (gehad) met een peesschedeontsteking.
Je zou haar even kunnen PB'en.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 03:58

ik heb er een staan met peesschede ontsteking.
wat heel belangerijk om te weten is.WAT IS DE OORZAAK.
bij mijn pony komt de oorzaak uit de kogels.
ik heb ook weken koud afgespoten.
dit hielp niet.
poeders gehad,hielp ook niet.
eerst was het een maand rust dat werden er al gauw 3,dat werd een jaar.
tussendoor is de schede nog leeg gezogen en met steroide in gespoten.
dit is een paar x herhaald.
als laatste red middel het zwaarste soort steroide ingezet,dit moest minimaal een halfjaar werken. het hielp 3 weken.
bij de mijne zit er ook al een bobbel naast de knie die je kunt wegdrukken.
wees vooral niet te snel met het werk oppakken,kijk of je de oorzaak kan achterhalen en weet dat het gevolg van een langdurige pees schede ontsteking
ook zwakte aan de buig pees geeft,op langer termijn hoor.
wees voorzichtig en onderschat het a.u.b.niet

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 16:49

Ik zal het ook zeker niet onderschatten hoor.
Pas als ie echt helemaal niet meer kreupel is en z'n been weer helemaal dun is ga ik rustig aan beginnen en dan in het begin heeeel veel stappen en veel rechten lijnen.
Z'n been wordt nou wel met de dag dunner. Vooral na het stappen zie je best wel verschil.
Hij is in de stap ook niet meer kreupel, dus het gaat wel de goeie kant op gelukkig, maar ik doe inderdaad heel rustig aan kan hem beter een week langer laten staan als dat je een week te vroeg begint en het komt dan weer terug.
De oorzaak achterhalen lijkt me lastig, maar waarschijnlijk is het gekomen doordat hij z'n eigen heeft verstapt ofzo.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:48

Ik zou vooral de raad van je DA volgen, en er dus niet eerder op gaan zitten dan het echt mag. Met zulke dingen wacht je soms beter iets langer, dan dat je te vroeg herbegint en de problemen eigenlijk alleen maar erger maakt. Het ziet er naar uit dat deze ontsteking nog niet zo heel erg is, dus mag je nog van geluk spreken.

Verder is het belangrijk de oorzaak te achterhalen. De behandeling van een peesschedeontsteking door trauma of overbelasting is immers anders dan de behandeling bij een infectieuze ontsteking.

In ieder geval, succes ermee.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 16:58

Hij gaat gelukkig met de dag vooruit.
Vandaag bijna een uur wezen stappen en het is nou bijna niet meer dik. In de stap is ie ook niet meer kreupel (heel af en toe nog wel een pasje als ik de berm in moet en het word te ongelijk)
Ik hoop dat hij zo vooruit blijft gaan dan kan ik over een paar weken weer ligt aan het werk met hem.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:26

die van mij heeft ook het een en ander met de pees gehad, en inderdaad afspuiten en stappen op een harde ondergrond. die van mij had het niet heel erg en het heeft ongeveer een maandje geduurd. succes ermee!! en heel belangrijk als het genezen is niet meteen te veel van hem vragen!! rustig opbouwen gewoon beginnen met stappen en dan wat draven en als alles dan goed blijft een galopje enz. en na het werk benen goed afspuiten!!!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 00:00

Thx ik zal eraan denken vooral dat na het werk de benen afspuiten is wel een goeie ja doe ik niet altijd alleen als ze vies zijn, maar ga ik bij deze zeker doen.