blauwe waas over de ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

blauwe waas over de ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 19:32

Mijn haflingermerrie is ongeveer 17 - 18 jaar, en de laatste tijd valt het mij heel af en toe op dat ze een wat lichte waas over haar ogen lijkt te hebben.. het ziet er niet uit als een blind oog, maar toch niet zo donker als haar ogen eigenlijk zijn. meestal is het de volgende dag dan weer verdwenen Verward

Gisteren viel het een stalgenootje ook op, en inderdaad ze had weer een beetje een lichtere waas over haar ogen.. vandaag was het weer verdwenen.

wat kan dit zijn? is het misschien beginnende staar?
ik zal zoiezo de veearts even vragen binnenkort. ik vind het zo raar dat ze het soms heeft, en dan is het de volgende dag weer verdwenen. ik heb helemaal niet het idee dat ze slecht ziet, in tegendeel!

en stel dat ze staar heeft/krijgt, is daar dan iets aan te doen bij paarden?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:45

mm kan denk ik ook door de wind of een vuiltje zijn denk ik....

Ties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:11

Zou staar kunnen zijn. Mijn paard heeft het ook. Dubbel eng want die heeft nog maar 1 oog...Ook een beetje een waas over het oog. Volgens Utrecht kan het geen kwaad, en hoort het inderdaad bij ouder worden. Mijn paard wordt dit jaar 23. Als je eht niet veretrouwd zou ik er even naar laten kijken voor je eigen gemoedsrust.

Ties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:12

P.s: aan staar bij paarden doen ze niks

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:20

ik heb dit wel gezien bij een merrie en een oudere pony van mij.
is die blauwe waas maar af en toe aanwezig?
bij beide paarden van mij was het een pijn reactie.
bij de merrie was het na een zwaar uitgevallen operatie.
bij de pony kwam het voor rond zijn slechtere dagen[had nogal ouderdoms kwaaltjes] in de laatste maanden dat hij leefte.
ik wil je niet ongerust maken hoor,maar mij viel het toen heel erg op.
hou je paard even goed in de gaten.
vooral de pupil kreeg dan een blauwe gloed,is dat wat je bedoelde?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:26

staar kan het zijn, net aslof het mistig is in het oog. er is een vitamine die je dan extra bij kunt voeren om ervoor te zorgen dat het niet al te erg wordt, aleen weet ik zo even niet meer welke dat was..
( ff zoeken met het wood staar op google levert heel veel info op)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:41

kan goed hoor dat het wel staar is.
nooit mee te maken gehad.
maar beginnende staar geeft toch een blijvende waas????
dit komt en gaat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:41

ik zal dr maar een DA bij halen.

het kan staar zijn..
maar als een paard blind word begint het meestal ook zo...

ik wil je niet bang maken maar ik zou als ik jou was zo snel mogelijk een DA bij halen...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:59

aanstaande dinsdag komt Steffi van der Laarse voor Evita (een algemene controle, ze heeft afgelopen zomer wat vage klachten gehad met kreupelheid en wat rugproblemen). als zij geen antwoord heeft vraag ik het gewoon aan mijn eigen veearts, die is regelmatig op stal.

mariska23, bij jou was het dus zo dat die paarden die veel pijn hadden deze waas kregen?? Scheve mond
het is inderdaad een soort lichte blauwe gloed, echt heel licht hoor, mensen die mijn pony niet kennen zou het waarschijnlijk niet eens opvallen. het vreemde vind ik inderdaad dat het dus afwisselend is, soms is het weer helemaal weg. kan dat wel bij staar? het lijkt mij dat er dan gewoon permanent een waas over de ogen komt namelijk.

worden paarden met staar ook daadwerkelijk blind?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:27

Ik moest ook gelijk aan staar denken, ontstaat idd vaak op latere leeftijd. Ik zou het even navragen bij je dierenarts, dan weet je meer.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:57

hoi.
ik heb je inderdaad mijn verhaal verteld.
het is wat je zecht,een ander zou het niet snel opvallen.
het lijkt mij verstandig dat als je dieren arts komt je het staar verhaal aan hem verteld.
als hij dit niet kan bevestigen,hou dan mijn verhaal in je achter hoofd.
zeker nu je vage rug klachten hebt gezien.
laat daar naar kijken,en weet dat dat ook kan voort komen vanuit de eierstokken.[ook bij de merrie waar ik het over had].
geloof me ik wil je echt niet onodig bang maken,maar ik vind dat jij beter al kan weten waar ik een aantal weken over gedaan heb.
ik hoop voor je dat het allemaal mee valt.
succes

p.s. als je meer info wilt,moet je maar evenmailen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 10:46

bedankt in ieder geval!
Steffi van der Laarse is een vrij bekende holistisch dierenarts, Evita wordt dinsdag in haar geheel nagekeken door haar dus ik denk dat eventuele andere problemen dan wel naar voren zullen komen.
Haar rug/beenproblemen zijn al wel uitgebreid onderzocht, maar bij haar been was niks te zien op foto's/scan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:50

Toen ze die van mij kwamen brengen (hij was toen 6 maanden) had hij zich gestoten op de trailer. Zijn oog traande en had het oog wat dicht.

Hij had toen ook een blauwe waas. Dierenarts heeft toen een zalf voorgeschreven en toen het oog weer beter was, was de waas ook weg.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:53

klink idd als staar, bij ons staat een paard met staar en die krijgt van dr Vogel de homeopatische druppels tegen staar en die werken best goed, is tot nu toe niet verder achteruit gegaan.