Wie oh wie kan me helpen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Wie oh wie kan me helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 18:51

Mijn paard heeft afwisselend een warm, dan weer normale temperatuur in zijn rechtervoorbeen.
Soms gaat het gelijk op en zijn links en rechts gelijk qua temperatuur en een uur later kan het weer anders zijn.
Voorbeeld:
Vanochtend zijn beide benen van zelfde temperatuur, lichaamstemperatuur.
Vanmiddag zijn beide benen koud.
Na de weide gang zijn beide benen op lichaamstemperatuur en een uur later is rechts weer warmer dan links. Ik snap hier werkelijk niks van.
Er zit overigens geen zwelling en geen bult of verdikking, het is alleen warm Verward
Het kan zometeen wel weer helemaal anders zijn hoor.
Iemand hier ervaring mee en is het normaal dat de temperatuur in de benen zo kan varieren op korte tijd???

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:01

Dat komt door de slechte doorbloeding van paarden benen. Als ze lopen of werken komen de benen op gelijke temperatuur maar als ze stil staan dan hebben ze op een been wat meer gewicht. Bijv: ze staan op rust dan komt er meer gewicht op andere benen en word deze warmer. Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken mits je paard iets aan zijn been zou mankeren zoals een verwonding of iets dergelijks

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:29

zou je het misschien kunnen vergelijken met winterhanden bij mensen?
die hebben soms 1 vinger die dan weer koud is en dan weer warm, heeft te maken met doorbloeding

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:48

Ja, het zou een doorbloedingsprobleem kunnen zijn. Zat ik ook al aan te denken. Het gekke is wel dat het langzaamaan warm wordt, eerst de pees zeg maar en later is ook de hoef en de kogel en kootholte warm en houdt hij ook meteen weer meer vocht vast.
Later volgt dan ook de linkerkant. Maar ik vind juist het verschil zou schrijnend.
Morgen komt wel de veearts langs om toch eens te kijken hoe dit kan. Hij heeft twee weken geleden wel een glijerd gemaakt in het bos en heeft daarbij misschien zijn kogel overbelast en daar is hij al wel voor behandeld met onstekingsremmers en andere medicijnen. Het was eigenlijk meteen weer mooi dun en koud en nu lijkt het alsof het weer warmer wordt. Maar heb geen idee of het nog te maken kan hebben met bovenstaande verstuiking van de kogel.
Ik laat morgen voor de zekerheid wel even een scan maken van het gebied onder en boven de kogel omdat daar uiteraard ook een pees loopt die overbelast zou kunnen zijn. Je weet maar nooit!

Maar... hij heeft altijd wel problemen gehad met vocht in de benen en het is ook niet meteen raar dat hij 's avonds een warmer been heeft dan de andere. Hij heeft denk ik wel te kampen met doorbloedingsproblemen. Ik overleg morgen nog even met de veearts hoe we e.e.a. gaan aanpakken want ik ben bang dat hij een vervelende blessure heeft opgelopen door de glijerd in het bos. Laten we hopen dat hij er geen vervelende peesblessure aan heeft overgehouden... .
Ik houd jullie zo wie zo op de hoogte over het verloop en ben toch nog steeds benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.
Iemand iets dergelijks meegemaakt? Je moet echt denken aan het gedeelte net boven de kogel waar je normaal de gallen hebt zitten. Dat wordt "officieel" het sesamgedeelte genoemd.

Hopelijk nog meer ervaringen en tips!

Rinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:42

Doorbloeding wordt heel erg verminderd door hoefijzers, lees eens een topic over zonder ijzers. Nou had die van mij wel heel veel klachten, maar ik merkte dit bij die van mij ook altijd op en sinds hij van de ijzers af is en natuurlijk bekapt word is het weg...
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een blessure kan zijn, maar toch wel iets om te overwegen denk ik...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 14:15

Rinke schreef:
Doorbloeding wordt heel erg verminderd door hoefijzers, lees eens een topic over zonder ijzers. Nou had die van mij wel heel veel klachten, maar ik merkte dit bij die van mij ook altijd op en sinds hij van de ijzers af is en natuurlijk bekapt word is het weg...
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een blessure kan zijn, maar toch wel iets om te overwegen denk ik...

Ja, ik vermoed toch echt een zeker mate van een slechte doorbloeding al dan niet gecombineerd met een eventuele blessure.
Vanochtend was er trouwens dan weer geen verschil tussen links en rechts wat betreft warmte en dikte Verward
Dus ik kan er geen pijl op trekken maar gelukkig komt vanmiddag toch de veearts nog even langs om e.e.a. te checken.