DIKKE (VOOR) KNIE

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marghe

DIKKE (VOOR) KNIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 17:33

Hallo,
Mijn paard zit met het volgende probleem; ze heeft namelijk al sinds de zomer een dikke knie (voorbeen) het is net alsof er allemaal vocht onder de huid zit. Je kan het bewegen. Het doet haar als je er aankomt niet veel pijn. Wanneer ze in beweging is zie je het de ene keer niet en de andere keer weer wel. We dachten eerst dat het zou komen omdat ze teveel eiwitten kreeg (ze stond in het weiland) en hebben haar in een schraler stuk geplaatst. Dit had geen effect. Als ik op haar reed had ze de ene keer veel last (kreupelde ze) de andere keer helemaal niet.
We hebben de dierenarts er naar laten kijken en die vermoedde dat het kwam doordat ze zich in de box ergens voortdurend tegen stootte (met het voeren, tegen de muur aanschoppen) maar dat leek mij heel raar en ik weet ook bijna zeker dat dit het niet kan zijn. laatst had ik weer op haar gereden(ze had een tijdje stil gestaan en de knie was minder dik dan voorheen) en de volgende dag bleek de knie weer erg dik te zijn. Zou het nu door het rijden komen? Ik doe namelijk altijd heel rustig voornamelijk stapwerk...! Heeft iemand hetzelfde meegemaakt Of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn....reactie s zijn welkom! Groeten Margriet

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:43

Ik dacht in eerste instantie ook dat ie z'n knie had gestoten, je hoort dat wel vaker een beetje het zelfde effect als een piephak. Maar dan is het niet normaal dat hij na het rijden dikker is. Misschien zit er toch ergens een soort van ontstekking ofzo. Misschien kun je een keer bij een andere dierenarts een secondopinion vragen ofzo.
Succes ermee.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:48

Mijn paard heeft laatst ook een dikke knie gehad, maar daar zat een ontsteking.
Ze heeft toen antibiotica gekregen en 2 keer een verband wat de ontsteking er als het ware "uit"moest trekken. Dat deed het dus ook want toen het verband er af ging zat het helemaal onder de rotzooi
Maar nu is de knie weer mooi dun

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:51

blijft er als je het indrukt een putje in staan?

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 15:03

nee als je op drukt voel je vocht. Je kan het als het ware heen en weer bewegen. Het is dus niet zo dat als je er op drukt een afdruk in blijft staan. Het voelt echt als water in de knie. Maar de dierenarts vond het riskant om het open te maken en het vocht er uit te zuigen omdat er kans was op infecties. Hij wou het nog even aankijken. En ook omdat hij dacht dat het kwam door ergens tegen aan te stoten en dat het dus binnen de kortse keren weer dik zou zijn. Maar zou dat vocht nu kunnen komen omdat er weer op haar gereden wordt?

Groeten Margriet

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:45

jah, maar volgens mij is het helemaal geen vocht, want als er vocht in zit blijft het putje juist wel staan!

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 16:48

En wat zou er dan in kunnen zitten? Zou het dan een ontsteking kunnen zijn? Is het niet raar dan dat wanneer ze langer stil staat de knie minder dik wordt en als je haar weer gebruikt dat de knie weer opspeelt?
Bedankt voor je inzicht!! Groeten Margriet

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:50

Misschien een ocd?

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:35

Stel dat jij je enkel hebt verstuikt en je gaat er heel veel op lopen, gaat het dan denk je meer of minder pijn doen dan wanneer je de hele dag met je voet omhoog gaat zitten!

Inderdaad, het doet meer pijn, en wordt waarschijnlijk ook dikker, als je m veel belast.
Succes

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:46

Maar dan zou het na een bepaalde tijd dus weg moeten gaan (ze heeft alwel drie maanden rust gehad...) Ik denk dat het dus het beste is om foto's te laten maken. Ik vertrouw het niet. bedankt voor all reacties.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:32

Dat is ook het verstandigste denk ik, je kan er zelf vanaf de buitenkant toch niet inkijken. Ik ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:54

hoi,
ik ben nog geen dierenarts, dus wat ik zeg is natuurlijk niet van een ervaren expert, maar ik denk persoonlijk hetvolgende:
dr zijn een aantal oorzaken van de dikte ter hoogte van de voorknie:
- het zou evt bv het gewricht kunnen zijn, maar dan mag verwacht worden dat het eruit ziet als meerdere naast elkaar gelegen zwellingen
die uitpuilen tussen de gewrichtsbanden en peesscheden;
maar als ik een beeld probeer te vormen op grond van Uw beschrijving, denk ik daar persoonlijk niet direct aan
- het zou bv ook een overvulde peessschede kunnen zijn: dit ziet eruit als een langwerpige zwelling die boven de voorknie begint en doorloopt tot net iets daaronder. ik denk ook niet zo snel aan deze, echter kan ik dat vanachter een pc natiuurlijk niet uitsluiten

- hetgene waar ik op basis van uw becshrijving het meest aan denk, is dat het een zogenaamde voorkniebuil zou kunnen zijn (een bursitis precarpalis:
dit is een soort van bursa die onder de huid is gelegen, en die ontstaaat als gevolg van eenmalig of herhaald trauma aan de betreffende voorknie.
je kunt het een beetje vergelijken met zo een bursa als bij een piephak of een legger. Meestal geven deze ook niet echt functionele stoornissen (kreupelheid). Echter kan het in sommige gevallen WEL kreupelheid veroorzaken indien het trauma ook iets dieper gelegen structuren heeft gekneusd, en daarbij een reactie van het beenvlies van de carpaalbeenderen heeft opgewekt.
Dus in de meeste gevallen is het alleen een schoondheidsgebrek.
Indien het acuut is ontstaan zou een DA ontstekingsremmers kunnen geven, maar rust is ook zeker wel zo belangrijk, en natuurlijk ook regelmatig afspuiten.
Als het langer speelt dan is het ook zeer van belang om te proberen te achterhalen waar het paard zich nou aan stoot. Soms is het nl best moeilijk om te achterhalen waar het paard zich aan stoot;. maar toch kan het gewoon echt zijn dat het paard zich stoor.

groetjes en veel suc6 Lachen

Marghe

Re: DIKKE (VOOR) KNIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 14:50

Hallo Iedereen!!
Het is alweer enige tijd geleden dat ik het eerste berichtje geschreven heb maar ik wou jullie toch even meedelen dat we met het paard naar de dierenarts zijn geweest en die toch bij de conclusie blijft dat de knie dik is doordat ze zich steeds stoot ( bv met het opstaan ) en het dus niet kwaadaardig is...! Gelukkig maar!!

Vorige week was het paard helemaal de kneus van de stal...want haar andere been was ook dik. Een hele schrik natuurlijk..maar we zijn erachter gekomen dat dit komt van de hardnekkige mok die ze heeft en waardoor een wondje is komen te ontsteken. Daardoor werd het been dik en warm. We bleven het been maar afspuiten maar dit hielp natuurlijk niet. We proberen nu met andere middelen de mok te bestrijden. Mok is echt vervelend....! Hier laat ik het bij! Ik ben blij dat mijn paard geen ernstige afwijkingen heeft...al die verhalen die je soms hoort....!
Wij gaan nu afwachten wat de merrie voor veulentje zal krijgen..ze is drachtig van Sandreo...spannend hoor! Doegg! Groetjes Margriet

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:29

Gelukkig! Maar hebben ze nu foto's gemaakt of niet? Veel succes met het verdere verloop van de zwangerschap!

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 15:26

Er zijn geen fotos meer gemaakt. De DA vond dat niet nodig. We gaan nu haar hele box beleggen met rubbermatten zodat het zo zacht mogelijk is en kijken of de knie minder gezwollen wordt. Straks kan ze weer met haar veulen in de wei dat zal ook beter zijn (grond is zachter). We kijken het dus eerst zo nog maar even aan..ze heeft er iig niet veel last van! Geluk bij een ongeluk! De dierenarst zei dat het een schoonheidsfoutje was...maar toch over het algemeen blijft het een heel moooooi paard! Knipoog Groeten Margriet