Mening gewenst over hoeven, en beenstand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mening gewenst over hoeven, en beenstand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:59

Clown Ik heb een tijdje terug foto's gemaakt van Amanda's hoeven en beenstand. Zou graag jullie mening en indien commentaar erover willen weten. Er zit nog modder op ja, sorry. Maar wat denken jullie over de hoefkwaliteit te zeggen, en eventuele nog andere opmerkingen?

NB, zie je ze niet, rechtermuisknop, afbeelding weergeven. Zwarte vlekken is door uploader gebeurd Verward

Enfin, het lijdende voorwerp:
Afbeelding

Beenstand van voren gezien:
Afbeelding

Beenstand front:
Afbeelding

Links en rechtsachter zijaanzicht:
Afbeelding

De beste foto die ik kon maken, verliep niet zo lekker. Beenstand zijkant:
Afbeelding

Rechtsvoor:

Rechtsvoor zool:
Afbeelding

Linksvoor:

Linksvoor achteraanzicht:
Afbeelding

Linksvoor schuin voor/zijaanzicht:
Afbeelding

Linksvoor zool:
Afbeelding

Rechtsachter:

Rechtsachter zijaanzicht:
Afbeelding

Rechtsachter zool:
Afbeelding

Linksachter:

Linksachter zool:
Afbeelding

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:10

moeilijk te zeggen zo hoor. op de eerste foto lijkt hij achter een tikkie koehakkig maar kan ook zijn dat het ene been wat gedraaid is, op de rest valt het wel mee.
Linksvoor heeft hij een tikje dat de hoef naar binnen uitloopt. Maar of dat zo erg is? Doen die van mij zonder ijzers allemaal wel een beetje.
Hij lijkt goede voeten te hebben

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:14

Ik ga mee wat nimber zegt. Inderdaad links voor staat de hoef iets naar binnen. Bij de linker voorzool en de rechtsvoor lijkt de straal iets op een rottende straal. De groeven zijn iets zwart en je ziet wat "gaten"in de straal. Mijn shet heeft dat ook en die heeft dat gehad. Maar vind het aan de hand van de foto moeilijk te zeggen, want het kan ook iets losgelaten zijn door het vochtige weer. Ik weet niet of de hoeven iets stinken en of de zool zacht is, maar verder vind ik het er goed uitzien.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:18

Beenstand linksvoor lijkt me ook niet goed idd.. Miss kun je in het weekend een foto van dr achterbenen nemen? Ze lijkt ook linksachter iets naar binnen gedraaid te staan nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:22

Is ze ooit eens hoefbevangen geweest?
Verder brede hoeven en voor lijkt het of ze iets een holle pijp heeft(als dat de goede benaming is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:22

Haha! Nou, komt ie!

Meestal is er iets aan de hand als zo'n vraag komt!! daar ben ik dus heel benieuwd naar.
Waarom je dit wilt weten!

Ik vind ze er keurig uitzien hoor.

Wat me wel opvalt is dat bij 2 voetjes de steunsels erg lang zijn, ze klappen bijna om!
Rechts voor heeft dat!
Als Natuurlijk bekapper zeg ik dat er ruimte is om een scoop te maken in dit voetje!
De hoefwand is lang tegen de verzenen aan en daar is ruimte voor een scoop, als ik de foto goed interpreteer hoor!.

Links voor lijken de ballen niet op de grond te komen, maar of dat nu zo'n ramp is?!
Heb liever dat de straal op de grond komt, dan groeien de hoeven tenminste!
Jammer dat er haar op de kroonrand zit Haha! , maar zit er een knik in de hoefwand? En een kleine ribbel?
Bevangen geweest?
Links voor zie ik nu ook dat de steunsels heel erg lang zijn!!
Je zou haar daar lager kunnen zetten.

Re achter een keurige hoef!
Linksachter ook. Zit er troep op de witte lijn of is ie daar zo verbreedt?

Heb je hier wat aan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:58

Wel een mooie lange straal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:02

Wat zijn steunsels Clown Die term begrijp ik niet zo goed... Zou je daarnaast de term scoop nog eens goed willen uitleggen? Weet er maar een klein beetje vanaf namelijk.
Linksachter is zand/vuil wat er op was gekomen toen ik foto wilde maken (paard wilde niet zo meewerken, dus moest snel knippen bij de zoolfoto's)

Paard is nooit hoefbevangen geweest, kan ook niet in lichte mate ofzo geweest zijn, want dat had ik gemerkt. Mijn reden? Ik wou weten of men er uit had kunnen halen dat dit hoeven zijn die al ruim 4 maanden geen smid hebben gezien. Ik vind ze er zelf op de stralen na goed uitzien, die zouden mogen bijgesneden worden. Hoeven stinken trouwens niet, de stralen zijn altijd al niet "volgens het boekje" van uiterlijk geweest, en vrij onregelmatig dus. Zool is naar mijn idee mooi hard.

Haar hoeven zijn altijd kort, naar mijn zin te kort. Dit is voor haar doen echter lang. Omdat ze nu op een zeiknatte blubberpaddock staat, heb ik haar van de ijzers afgehaald, rijd nu ook minder. En over enkel maanden gaan er weer ijzers onder, dan zijn de hoeven ook ietsjes langer, dus voor blootsvoets vind ik ze voor haar doen lang.

Of er een ribbel op RV zit, zou ik moeten navoelen, zie het nu ook op de foto Lachen

@ Kinke, lange straal? Wat is daar positief aan? En waarop oordeel je dat hij juist lang is? Puur interesse

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:08

Ik bedoel dat de straal ver de hoef in loopt. Je ziet wel eens hoeven met ieniemienie stralen die nog niet halverwege de hoef komen.
Straal = groeisensor en kussen voor grip en demping.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:02

Scoop is een hollinkje in de hoefwand. dit bevordert het pompmechanisme. Op die plek raakt de wand de grond dus niet.
De verzenen zitten naast de straal. Als ze zo lang zijn , loop je risico dat ze omgeklapt raken en dan kun je een dubbele zool krijgen. Op de steunsels lopen is erg pijnlijk voor een paard.

Als schrijvend is iets moeilijk uit te leggen,
kijk maar voor plaatjes en hele heldere uitleg op
www.hoefnatuurlijk.nl

Als jouw paard natuurlijk bekapt zou worden, is ze zelfs aan de lange kant!

Alles is subjectief.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:17

prima voetjes toch? idd eentje is wat scheef maar dat heeft mijn pony ook, licht toontredend heet dat geloof ik,

als je goed kijkt is die hoef inderdaad wat scheef maar als je een lijn gaat trekken omhoog door het been vanuit het midden van de hoef zie je dat ze helemaal recht op haar been staat.

zoals geen enkele mensenvoet gelijk is, zo verschillen paardenvoeten ook enorm van elkaar.
straal wat zacht, nou ja tijd van het jaar he? trekt wel weer bij als het droger wordt.

ze staat er heel erg netjes op hoor.
Haha!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 00:20

ik vind het mooie hoeven !
ja, de straal is wat rommelig.