'Scheef paard?'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

'Scheef paard?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 19:54

Mijn paard is al een tijdje aan het kwakkelen met onregelmatig lopen. Linksom is er niets te zien en loopt ze 'zuiver', maar rechtsom is ze onregelmatig, zelfs onbelast..

Ik denk dat mijn zadel er voor een deel mee te maken heeft, dus die gaat de deur uit en morgen wordt er een nieuw zadel 'aangemeten'.

Ze staat voor haar doen goed op haar hoeven en is niet beslagen.
Pas was de smid er en vond haar aan de rechterkant stijf... toen hij met haar achterhoefje bezig was begon haar hele been te trillen van inspanning.

Ik wil binnenkort een fysio of masseuse laten komen om haar los te masseren, want ik heb het idee dat de onregelmatigheid een spier kwestie is Verward

Iemand nog suggesties wat het zou kunnen zijn, of waar ik misschien ook aan zou kunnen denken?

PS: bekken en ruggewervels zijn goed...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:23

www.hoefkatrol.com...een scheef paard moet je rechtrichten..is een rijtechnisch probleem {meestal}..besteedt alstjeblieft iets meer geld uit dan anders aan een goede les{sen} in rechtrichten..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:03

Elisa2 schreef:
www.hoefkatrol.com...een scheef paard moet je rechtrichten..is een rijtechnisch probleem {meestal}..besteedt alstjeblieft iets meer geld uit dan anders aan een goede les{sen} in rechtrichten..

Inderdaad paard word vaak teveel op 1 kant belast, zonder dat men daar erg in heeft, ga desnoods keer naar lesdag kijken of geef je zelf op voor lesdag, en laat je paard door Antoine rechtrichten en je zult merken binnen half uur dat je heel ander paard krijgt, die zuiver en niet meer onregelmatig zal lopen. Het is ook de moeite waard, omdat je met 1 les al zo'n verandering ziet, daar kan geen zadel tegenop. Ik zeg niet dat je zadel niet goed is, maar laat eerst de situatie door Antoine bekijken, dan zal hij je daarop advies kunnen geven.
Succes

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 10:06

Maar dit paard wordt amper bereden dus ik twijfel of het wel een 'rijtechnisch' probleem is. Ze loopt af en toe in de bak en af en toe een buitenritje en daar houdt het mee op. Zo nu en dan longeer ik haar en merk ik dat linksom geen probleem is, maar rechtsom worden de voltes vierkant en heeft ze moeite om stelling te nemen op die kant.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:19

TheSam schreef:
Maar dit paard wordt amper bereden dus ik twijfel of het wel een 'rijtechnisch' probleem is. Ze loopt af en toe in de bak en af en toe een buitenritje en daar houdt het mee op. Zo nu en dan longeer ik haar en merk ik dat linksom geen probleem is, maar rechtsom worden de voltes vierkant en heeft ze moeite om stelling te nemen op die kant.

Elk paard is van nature scheef. Als deze niet rechtgericht word (ook met longeren) dan zal hij op 1 kant idd zowat vierkant op volte gaan.
Wij longeren dan ook met dubbele longe om paard recht te richten, dat paard de volte niet mag vergroten of verkleinen en daardoor zal paard op 2 teugels/longes gelijkmatige aanleuning gaan nemen (door middels van juiste drang naar voren) en daarop weer gaan ontspannen waardoor paard zijn rugspieren los kan gaan laten en vervolgens zijn buikspieren aan gaan spannen en zal paard de achterhand verder onder de massa kunnen brengen om zichzelf en eventueel ruiter te kunnen dragen. Nogmaals lees eerst de info op de site van Antoine, daar steek je veel van op, desnoods lees je ook nog bij Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl daar staat ook heel veel uitleg op vermeld over scheve paarden, probleem paarden, wat de problemen kunnen zijn en hoe het opgelost kan worden.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 10:45

Bedankt! Ik zal vanavond even die sites checken!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:46

TheSam schreef:
Bedankt! Ik zal vanavond even die sites checken!

Graag gedaan Knipoog Voor vragen mag je me pb sturen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 07:19

TheSam schreef:
Iemand nog suggesties wat het zou kunnen zijn, of waar ik misschien ook aan zou kunnen denken?

PS: bekken en ruggewervels zijn goed...

Denk eens aan de knie. Mijn paard bleek haar knie kapot te hebben.
Ook totaal gek van de pijn bij het optillen van haar been en giga scheef om dat been maar niet te belasten.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 08:09

@Margee: knieen zijn in orde

ankavdtolber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:12

misschien een x laten kraken...? this maar een ideetje Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:51

ankavdtolber schreef:
misschien een x laten kraken...? this maar een ideetje Lachen

Ja of na laten kijken door Marijke Boinck (www.cherokeepaarden.nl) heb ik persoonlijk goeie ervaring mee. Of door Erik Laarakkers/Steffie van Laarse, ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee, maar hoor er hele goeie dingen van! Is nooit verkeerd natuurlijk je paard op z'n tijd na laten kijken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:59

TheSam schreef:
@Margee: knieen zijn in orde

Dat is dan in ieder geval weer goed nieuws.
Ben je al verder op zoek geweest omdat je zegt dat bekken en ruggewervels goed zijn?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:58

Mijn vosmerrie ging een jaar of vier geleden ook scheef lopen. Werd van kwaad tot erger. Kreupel was ze niet, maar na een onderzoek van Rodinde bleek dat ze een bekkenband had afgescheurd (einde sportcarrière). Na drie behandelingen (katchinggg) ging ze met sprongen vooruit. Inmiddels gaat het weer een stuk beter, maar helemaal goed wordt het nooit meer, helaas. Een ander zadel met een brede gleuf aan de onderkant en superfijne kussens hebben de rest gedaan. Ze loopt weer lekker, maar de spierontwikkeling aan de linkerkant is nog steeds minder dan aan de rechterkant en dat zal altijd zo blijven.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:41

DA erbij halen, en kijken of alles medisch in orde is, als hetrijtechnisch is, zoek dan naar een goed einstructrice die bij jou en je paard past !

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 10:28

patsur schreef:
DA erbij halen, en kijken of alles medisch in orde is,

.... joh, had ik nog niet aan gedacht... heb ik ook nog niet gedaan Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:43

8 vd 10 keer is het een rijtechnisch probleem,maar paarden gaan idd ook scheef lopen omdat ze "iets" hebben,kan ook een ocdtje zijn..of wat dan ook,het is altijd goed om dat eerst te checken..en als de dierenarts met een vage diagnose komt of het niet weet..dan kun je met het rijden aan de slag..ik ken ook een paard die maar 1/2 keer in de week bereden werdt..maar hij was toch binnen een half jaar superscheef..paard had ook alleen maar ruiters die hem lekker scheef lieten lopen,op het laatst was ie onregelmatig..en had ie een verschrikkelijk zere rug..ik heb hem een maand rechtgericht a/d de dubbele longe,dus onbelast..en hij loopt nu weer als een kievit..