Onvruchtbaarheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onvruchtbaarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:44

Mn haffie Lisa is (deels..) onvruchtbaar.
Ze heeft een maand bij een hengst gestaan, maar werd maar niet drachtig.
Uiteindelijk is er een echo gemaakt waaruit bleek dat haar eierstokken te kort waren. Misschien dat KI wel iets is, maar dat zien we nog wel.
Hebben er hier meer mensen een (deels) onvruchtbaar paard?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:50

ja ik ken wel een meisje met een haflinger die dat ook heeft Bloos! oooooo dat ben jij Tong uitsteken whahaha lol

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:04

als je paard geen vervuilde baarmoeder heeft (of vocht in de baarmoeder) cystes, maar wel "eitjes" aanmaakt. Kan het ook nog zijn dat ze te weinig "progesteron" aanmaakt. Progesteron is een hormoon dat een merrie vanaf de 6-7e dag na conceptie nodig heeft om de zwangerschap te volbrengen (iig de eerste 100 dagen).
Dit is door een simpele bloedtest (kostte bij mij 25euro) vast te stellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:07

ik heb vroeger wat hackney pony's verzorg bij een boertje en daar was een merrie die meerdere keren bij de hengst geweest was, maar ook niet drachtig wilde worden.
is helaas nooit door een veearts o.i.d vastgesteld.
ook hengstigheid was bij deze merrie niet te merken, maar helaas jammer dat de man er niet verder onderzoek voor over had om precies te weten wat er nou mis is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:18

@ Mist: ja ze heeft meerdere onderzoeken gehad, maar uit die echo hebben ze dus vastgesteld dat haar eierstokken te kort zijn.
En als ze dan lang genoeg bij een hengst zou staan dan zou het goed komen. Nou ze heeft daar iets langer dan een maand gestaan..
(bij een hele mooie haflingerhengst.... Verdrietig )

Ellepel: ze is wel hengstig, maar alleen als ze bij een ruin/ hengst staat, dan begint ze ineens hengstigheid te vertonen.

Ze zou dus drachtig moeten kunnen worden volgens de veearts, maar het is nog niet helemaal gelukt.
Misschien dat we het in de toekomst ooit nog gaan proberen, ik weet het niet..

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:22

[quote="Alacairion] En als ze dan lang genoeg bij een hengst zou staan dan zou het goed komen. Nou ze heeft daar iets langer dan een maand gestaan..

[/quote]

Een maand is HOOGUIT twee hengstigheden, dus nou niet direct reden om de moed maar op te geven. Zelfs een prima vruchtbare merrie is niet altijd in 1 of 2 keer drachtig, en met te korte of niet goed werkende eierstokken kan het zomaar wat langer duren. Om na 1 maand de moed op te geven lijkt me nogal voorbarig..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:29

Sabiy schreef:
[quote="Alacairion] En als ze dan lang genoeg bij een hengst zou staan dan zou het goed komen. Nou ze heeft daar iets langer dan een maand gestaan..

Een maand is HOOGUIT twee hengstigheden, dus nou niet direct reden om de moed maar op te geven. Zelfs een prima vruchtbare merrie is niet altijd in 1 of 2 keer drachtig, en met te korte of niet goed werkende eierstokken kan het zomaar wat langer duren. Om na 1 maand de moed op te geven lijkt me nogal voorbarig..... Knipoog
[/quote]

achja.. we hebben het nog niet opgegeven, maar de DA schatte een maand.... Scheve mond
Ach.. we gaan het vast nog wel een paar keertjes proberen Lachen

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:35

De DA schatte een maand ? Toch apart, aangezien je niet de hele maand kunt dekken, maar slechts een paar dagen tijdens de hengstigheid (die over het algemeen hooguit een week duurt). Nogmaals, met een prima vruchtbare merrie duurt het soms een paar hengstigheden (en dus maanden) voordat ze drachtig is, dus waarom zou het bij een minder vruchtbare merrie dan meteen in 1 x moeten lukken ?
Als ALLE omstandigheden meest optimaal zijn is de kans op dracht ca. 60 %. Bij jouw merrie zijn die omstandigheden dus zeker niet optimaal, wat die kans dus duidelijk verkleint. Als je perse een veulentje van haar wilt, moet je er toch rekening mee houden dat je zomaar een heel dekseizoen bezig kan zijn voordat het lukt, of zelfs misschien nog langer. 1 Maand, ofwel 1 cyclus, zegt echt helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:38

Hmm bedankt Lachen