Diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:00

Mijn paard is sinds deze namiddag niet zo in vorm en heeft diarree..
Ik vraag me af hoe het komt...
Hij krijgt al gans de winter, bieten, hooi (wel net nieuw gehaald zondag maar dat is al van de zomer gehooid dus.. Verward en hij krijgd het al 4 dagen.)
en mengeling korrels, gerst en mais.
Hoe lang moet ik wachten om verbetering te zien of de DA re roepen?
Hij eet wel. En ik denk niet dat hij pijn heeft aan zijn buik, dan zou hij er toch naar kijken en zich rollen..
Hij is ook regelamtig ontwormd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:14

hmm.. denk dat je een beetje moet kijken wanneer je zelf naar de dokter zou gaan als je hier last van had.

als het paard verder gezond blijft ogen zou ik na een dag of vier toch eens gaan informeren.
tot die tijd zou ik alle voer waar nogal wat vocht inzit even weg laten.
dus alleen hooi en brok geven.
een klein beetje zout toevoegen aan het voer helpt om iets beter vocht vast te houden.

trouwens van ander hooi kunnen ze het wel krijgen bedenk ik me net, vooral hooi wat vrij veel voeding bevat daar kunnen de darmen wel op reageren. heb je ook nog ouder hooi wat je er bij kunt geven?
misschien is je paard toch wel wat gevoelig voor voedingswisselingen

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:41

ik wou morgen de da bellen als het niet beterd..
Ik dacht ook aan dat hooi... Wel 4 dagen erna?
Dju en deze avond krijg hij geen brok alleen hooi..

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:03

laat je paard 1 dag vasten, begin dan met alleen hooien of wortels en of zemelen, dan weer langzaam met krachtvoer beginnen, ontworm een keer extra bv met equest, en temperatuur je paard zo weet je of er meer aan de hand is of alleen een beetje slappe darmen... hou in de gaten of het paard wel voldoende drinkt, dit ivm uitdroging dit gebeurt sneller dan je denkt, zou de bieten ook even laten!!! heeft je paard ook koorts bel dan de da anders kijk je het aan, moet met een paard dagen beter worden! succes

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:01

Ik heb ook twee jonge paarden die aan de diarree zijn. Deze zijn het al wat langer en het ging niet helemaal over dus vandaag toch maar ff DA erbij gehaald. Nou moeten we ze een half jaar lang om de 6 weken ontwormen en we gaan sandguard bijvoeren. Waarschijnlijk hebben ze het doordat ze teveel zand binnenkrijgen, omdat er nou bijna geen gras meer in de wei staat en sandguard voert het zand wat in de darmen zit grotendeels weg. succes ermee.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:07

is een goed idee van lachmar. Maar er is een goed koper alternatief dan sandguard dat is namelijk vrij duur. Groene leem in poeder vorm is net zo goed en goedkoper er zitten zelfs mineralen in en de poedervorm neemt het overtollige vocht op en reinigd de darmen grondig. Ik zelf geef Sandor mijn jongste paard regelmatig zo'n reinigings kuurtje. Groene leem kun je bij reform winkels kopen

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:47

8/10 van onze paarden had ook last van diarree , dit kwam door het hooi.. want op een bepaald moment hebben we het hooi gehalveerd en de diarree problemen waren verdwenen als sneeuw voor de zon .. we geven nu droger hooi en dat gaat allemaal prima..

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:22

t is over nu, heeft alleen hooi gekregen s avonds en gedaan.
Ja dat was ook mijn zorg dat uitdrogen.