snee in hoefbal laten hechten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanneL

snee in hoefbal laten hechten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 10:07

Afbeelding

Denk je net weer te kunnen gaan beginnen met rijden na een tijd onregelmatig lopen, heeft Kock zich opengetrapt tijdens het spelen in de paddock!!

Een flinke snee op het randje van zijn hoefbal linksvoor. VA gelijk gebeld wat te doen. Een half uur later was deze er om hem te behandelen. Eerst een flinke verdoving en toen nog een extra plaatselijk verdoving. Vervolgens 5 hechtingen met moeite erin en helemaal ingepakt. En een antibioticakuurtje erbij. Hij zal minimaal een week op zijn box moeten blijven!! Over 2 dagen opnieuw verband erom.. en over 2 weken mogen als het goed gaat de hechtingen eruit!! Voortaan krijgt ie ook maar met losgooien zijn springschoenen om.

Hebben jullie tips om stalbenen te behandelen..

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:35

Hoi

Een stalbandage omdoen tegen de zwelling is op dit moment de enige optie aangezien het paard rust moet hebben en de wond droog moet blijven. Als je paard weer wat mag bewegen is het zinvol om minimaal twee keer per dag twintig minuten op de verharde weg met je paard te stappen. Afspuiten met koud water zou ik pas doen als de hechtingen zijn verwijderd en als de wond goed dicht zit.

Gwen

SuzanneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 10:39

Het betreffende been zit sowieso al ingepakt met steunverband en een hoefzak. Maar hij heeft snel last van dikke achterbenen, welke na 1 minuten stappen weer weg zijn. maar aangezien hij nu niet mag lopen, wordt dat alleen maar erger!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:55

Sowieso, omdat hij nu rust moet hebben: acuut terug in voer. Stalbenen zijn doorgaans een gevolg van teveel eiwit. Wat geven jullie: kuil of hooi?
Voor de rest alleen een handje brok voor het idee (helemaal als er andere paarden op stal staan)

SuzanneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:05

Ik voer hooi. Verder sochtends en savonds 1/4 muesli om de trispoeder doorheen te doen en peen. Ik hoorde dat bleekselderij ook helpt tegen dikke benen omdat het vocht afdrijft???!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:10

Het beste blijft toch echt bewegen. Ik zou mijn paard zo snel geen bleekselderij geven.