Lady hoest ineens, HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Lady hoest ineens, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:07

Ik haalde Lady vandaag uit de bak en hoorde dat ze aan het kuchen was. Het was niet echt hoesten.

Ik ging later rijden en toen bleef ze echt een beetje aan dat kuchje hangen. Met lange teugel losgedraaft wat opgepakt en het was eigenlijk over. Ik ging nog even een stukje naar buiten, lekker uitgestapt (niks gehoord). Ik kwam terug op stal en ik wil afstappen, begint ze weer te kuchen. Snel een zweetdeken opgedaan.

Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Ze staat altijd zonder deken buiten, maar ik denk dat ze een koudje heeft gevat Ach gut . Zal ik haar morgen met een dunne deken (200gram) buiten zetten, of gewoon zo laten staan zonder deken? Ik stap altijd in en uit zonder deken. Als ze erg bezweet is gooi ik er een zweetdeken overheen om op te drogen. Haar wintervacht is niet extreem dik

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:01

nobody?

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:08

Heey,
Ik zal als ik jou was wel de deken even op doen, denk inderdaad dat ze kou gevat heeft.
Misschien ook een dag op stal zetten.
Misschien moet je ook wat hoestmix geven door haar eten werkt ook vaak goed.
succes ermee

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:37

door de vrij extreme temperatuur-wisselingen de afgelopen weken hebben veel paarden er last van, er zijn er al zat die goed in de rui zijn.
Houd haar temperatuur goed in de gaten en NIET rijden, of in ieder geval zorgen dat de lichaamstemperatuur niet stijgt. Dit is niet hetzelfde als zorgen dat je haar niet in het zweet rijdt, na wat draven wordt ze al warmer. Je kunt beter te lang rustig aan doen dan je paard te snel weer aan het werk zetten, voor je het weet hebben ze een chronisch hoestje en daar word je ook niet gelukkig van.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:34

Er zijn op het moment veel paarden die hoesten heel vervelend ik zou er niet te lang mee wachten om iets te geven, je weet ook niet wat je moet dan is het buiten ijskoud en dan weer 11 graden.
Ik heb 3 paarden op stal die door dit rare weer hoesten en heb al medicijnen van de veearts gekregen maar deze werken niet en nu krijg ik wat sterkere medicijnen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:16

Hmm...ik las het NIET rijden net en heb dus al gereden vandaag.
Ik heb haar met deken buiten gezet en ik heb haar niet horen hoesten/kuchen. Ook met het rijden niet echt.

Vandaag ook nog even getempratuurd. Had een normale tempratuur zoals die van haar gewoon is. 37 graden Lachen

Als het vrijdag niet minder is, dan kies ik of voor de hoestmix of bel ik even de da voor een medicijn (hoewel ik dat liever laat, omdat ze drachtig is)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:24

juist ook omdat ze drachtig is zou ik extra voorzichtig zijn met haar,als zij kou gevat heeft(wat voor mensen niet zo erg is maar voor paarden WEL erg).

tot vrijdag aankijken maar zeker de veearts bellen erna!
als je er snel bij bent dan is vaak een korte kuur ventipulmin (als de veearts die geeft)al genoeg.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 19:40

Ik heb echt het gevoel dat dit veulen meer kwaad dan goed doet bij Lady.
Ze heeft continue wel wat. Dan weer kreupel, mijt, verkouden, hoge koorts ect ect. Pff...waren we er maar niet aan begonnen.

Ik ga morgen-ochtend de DA bellen, ik wil echt geen risico's meer nemen.
Zolang het maar goed komt met Lady Ach gut Scheve mond

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:43

beter een keer de veearrts te veel voor die 40 euro dan te laat,toch?!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 22:29

ja idd...dan ben je verder van huis

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:50

Wat bij mij super helpt is gewoon een pakje of zakje kopen in de supermarkt ( Zijn voor erwtensoep). Dan doe je uit het pakje 1 of twee handjes over het voer. Bij mij hoesten ze dan binnen een week niet meer.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:51

Wat bij mij super helpt is gewoon een pakje of zakje pliterwten kopen in de supermarkt ( Zijn voor erwtensoep). Dan doe je uit het pakje 1 of twee handjes over het voer. Bij mij hoesten ze dan binnen een week niet meer.