Longvloeistof onderzoek/ Balvloeistof onderzoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Longvloeistof onderzoek/ Balvloeistof onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:35

Mijn paard is vamiddag bij de DA geweest, voor in eerste instantie een Bronchoscopie.
Mijn DA stelde voor om een Longvloeistof-onderzoek te doen dmv een ballon in de longen om zo er achter te komen wat de oorzaak is van zijn longprobleem en gerichter te kunnen behandelen, wie heeft ook zo'n onderzoek laten doen bij z'n paard of weet er meer van?

Er is slijm afgenomen wat in de longen zat en dit wordt op kweek gezet , volgende week maandag krijg ik de uitslag, maar had niet eerder van dit onderzoek gehoord.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:20

succes cissie!!!!!!!! en inderdaad ik wil er ook graag meer over weten *LOL* ik heb al weleens een bronchoscopie gemaakt met mijn paard maar een longonderzoek nog nooit wie weet er wat van Schijnheilig

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:46

Dat onderzoek doen ze in Utrecht bij de faculteit. Met een slangetje wordt een klein ballonnetje in de longen gebracht wat vervolgens opgepompt wordt. Ze kunnen dan o.a. ook de luchtdruk meten.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:55

Dat vloeistofonderzoek is een ander onderzoek. Dan brengen ze vloeistof in de longen in wat ze daarna weer opzuigen. Dat kunnen ze dan onderzoeken op bacteriën en ook nagaan of je paard ergens allergisch voor is.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:22

ow oke maar cissie had ook met een ballon gehad aan een slangetje!!maar kyona heb je da took eens gedaan bij je paard dan ofzo?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:29

Kyona schreef:
Dat vloeistofonderzoek is een ander onderzoek. Dan brengen ze vloeistof in de longen in wat ze daarna weer opzuigen. Dat kunnen ze dan onderzoeken op bacteriën en ook nagaan of je paard ergens allergisch voor is.

Ik weet er ook niet veel vanaf, maar volgens mijn da is het hetzelfde onderzoek of hij heeft 2 in 1 onderzoeken gedaan dat weet ik dan niet zeker, maar die indruk kreeg ik niet.

Is het een nieuw onderzoek weet je dat?