bult op been na blessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

bult op been na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:37

Mijn paard had twee weken geleden ineens een hele dikke pees aan zijn linkervoorbeen, nadat hij met zijn vriendjes in de bak gespeeld had. Het was ook warm. Zodoende heb ik de eerste week 1 a 2 keer per dag gekoeld en gewandeld op de harde weg. Ondertussen ben ik er twee keer op gaan zitten bij het stappen op de harde weg. (meneer is moeilijk onder controle te houden *LOL*
De dikke pees is ondertussen weg. (alleen 's morgens voelt het nog wel wat dikker) maar er zit nu een bult. Verward
Ik dacht zelf dat de blessure gekomen is doordat hij zichzelf aangetikt heeft (tis de binnenkant van zijn been). Nu is de zwelling weg maar blijft er een bult over En nu??
Iemand tips?

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:57

Ik zou voor de zekerheid laten scannen. Het zou zonde zijn als je er weer te snel iets mee gaat doen en het dan nog erger zou maken. Paardenbenen zijn kwetsbaar, dus niet al te licht over denken!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:32

Als er nog een bult op de pees zit en het is pas 2 weken geleden gebeurd betekent dus dat het nog niet genezen is. Ik zou een scan laten maken voordat je weer wat gaat doen met je paard en je het erger maakt. Een paard hoeft niet kreupel te lopen op een peesblessure.
Mijn merrie heeft zelf aan alle twee haar voorbenen een blessure gehad en daar zit ook nog een bult die er ook altijd blijft zitten maar pas na een jaar scannen en lopen weet ik dat de pees goed genezen is en dat de bult niks ergs meer is.
In jou geval zal ik het zeker laten scannen. Een paardenbeen is kwetsbaar zoals Nandoman zegt en daar moet je niet te licht over denken

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:13

Ik denk dat het neigt naar een peesontsteking! Daar heb je ook altijd bulten van!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:25

Iris heeft ook nog een steeds een verdikking op de pees, ondanks ze genezen is.
Ik zou haar zeker laten scannen, straks ga je weer te snel dingen doen en ga je schade aanrichten die het alleen maar erger maken.
Denk er zeker niet te licht over.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:28

of een serieuse peesblessure, of een schieffel.
als de bult op het pijpbeen zit ( aan de zijkant ) is het waarschijnlijk een schieffel, dat is een soort botwoekering door het aantikken van het been.
Op zich niet te mooi maar op de zijkant geeft het geen problemen.

Zit de bult op de pees zelf, dan zou ik gelijk naar de DA gaan om een scan/ echo te laten maken.

Misschien sowiezo niet slecht om naar de kliniek te gaan.

succes

zoefie

Re: bult op been na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 21:43

Tja, helaas hadden jullie gelijk Huilen
Vorige week heb ik de dierenarts laten komen. Deze zei meteen dat het er niet goed uitzag. Hij heeft geen scan gemaakt. Wel heeft hij een spuit in zijn been gekregen. De da vertelde dat een onderliggende belangrijke pees beschadigd was. Deze pees is belangrijk bij het werken in een bak of op een diepere ondergrond. Omdat ik op de harde weg gelopen had was mijn paard (nog) niet kreupel Huilen
Hij staat nu een week stil, daarna moet ik twee keer per dag 10 min met hem lopen. Dus ik baal als een stekker
(en had ik nou toch maar eerder gebeld Bloos
ps in totaal kostte me het 120 Euro Boos! dus dat was wel effe slikken, maar ja als hij maar weer helemaal beter wordt

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 21:43

Tja, helaas hadden jullie gelijk Huilen
Vorige week heb ik de dierenarts laten komen. Deze zei meteen dat het er niet goed uitzag. Hij heeft geen scan gemaakt. Wel heeft hij een spuit in zijn been gekregen. De da vertelde dat een onderliggende belangrijke pees beschadigd was. Deze pees is belangrijk bij het werken in een bak of op een diepere ondergrond. Omdat ik op de harde weg gelopen had was mijn paard (nog) niet kreupel Huilen
Hij staat nu een week stil, daarna moet ik twee keer per dag 10 min met hem lopen. Dus ik baal als een stekker
(en had ik nou toch maar eerder gebeld Bloos
ps in totaal kostte me het 120 Euro Boos! dus dat was wel effe slikken, maar ja als hij maar weer helemaal beter wordt

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 05:25

Nou heel veel sterkte dan!!!
En geloof me het komt allemaal wel goed. Geef het de tijd en wees verstandig dan komt het goed!!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 16:08

Van de week had hij plotseling een hele dikke knie, van de klei waarschijnlijk. Ik had er helemaal genoeg van en dus de da maar weer gebeld en meteen een afspraak gemaakt voor een scan. Die scan was gisteren, wat bleek. De pees zag er harstikke goed uit!!! Nog een week of twee stappen op de harde weg omdat zijn been nog iets dikker is. Enne dan mogen we weer gewoon langzaam opbouwen met rijden. super nieuws dus