paard eet zijn snoep en wortelen niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

paard eet zijn snoep en wortelen niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 09:21

Hallo,

Ik ben ongerust mijn paard is niet goed. Eten is altijd zijn grootste passie in het leven geweest en het is nu al 3 dagen dat hij zijn wortelen (+ snoepjes) niet wil eten of met heel lange tanden. Huilen
Voor de rest schijnt alles normaal: geen koorts, hij mest normaal, hij graast normaal op de wei (gaat ie enkele uren per dag op), hij eet zijn eten op maar niet met veel zin. Hij is ook wel relatief kalmer dan gewoonlijk.

Ik heb de tandaarts opgeroepen omdat misschien zijn tanden pijn doen (het is tijd, het is een jaar geleden).
Voor de rest vinden ze op stal dat het nog niet nodig is op de veearts te roepen omdat het er verder niets op te merken is.

Ik ben toch ongerust. Wat zou hij hebben? Verward

Ik moet er nog bijvoegen dat hij een maand 1/2 geleden van stal veranderd is. Zou hij wat depri zijn? Hij scheen er nochtans heel gelukkig te zijn.

Iemand een idee? Als het binnen enkele dagen niet beter is, dan komt de veearts allesinds!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:19

Eh zolang ie nog gewoon gras en of hooi eet zou ik me niet te druk maken.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:21

Idd, zolang ie nog gras en hooi eet zal ik me niet al te druk maken, misschien krijgt hij gewoon te veel eten....

Tandarts laten kijken is, denk ik, altijd wel verstandig.

Eet hij zijn biks wel?
Laatst bijgewerkt door Hetja op 18-01-05 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:24

Hoi

Je paard iedere dag snoepjes geven is niet echt gezond. Je kan het beter op alleen wortelen of een appel houden. Eet hij zijn gewone voer (biks) wel normaal?

Gwen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:31

Snoepjes en wortels zijn relatief hard voer, paarden die last kunnen hebben van hun gebit of kaken, laten dit dus liever staan.

Je zegt dat je paard ook niet al te enthousiast is met het eten van de rest van zn voer, heeft hij geen propjes of kwijlt hij meer met eten?

Ik vind het wijs van je dat je een tandarts laten kijken, want hoelang moet je dan wachten totdat ook de rest van zn voer niet meer opeet? nee toch ik zou hetzelfde gedaan hebben denk ik.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:31

Hij eet zijn eten, hooi + gras op maar met veel minder appeteit. Hij vliegt er niet op zoals gewoonlijk. Alleen dit is toch niet zo normaal.
Hij krijgt niet alle dagen snoep en nooit veel. Ik geef hem eerder wortelen. Maar nu wilt hij niks van al die lekkernijen waar hij normaal op vliegt.

Hij heeft niet meer of minder eten dan gewoonlijk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:37

Ik zou wachten tot de tandarts geweest is. Zoals hierboven al gezegd zijn harde dingen moeilijker te bijten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:22

je vertelt zelf al dat hij van stal veranderd is.
kan het niet zijn dat hij daar best veel voer krijgt en eigenlijk gewoon "vol" zit?

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:36

mmm het kan ellepel maar de eerste maand had hij wel nog plaats om wortelen!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:37

Hij kan ook misschien wel een beetje keelpijn hebben. Had mijn paard laatst ook, die stond een partij uitvoerig op een snoepje te herkauwen terwijl het normaal in 1 hap weg is. Ik zou toch wel even een DA waarschuwen als ik jou was.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:43

ik ken een meisje die niet in het donker kan rijden met haar paard. hij doet heel rustig, maar terug op stal wil hij niet meer eten!!!

gek he?

of hij heeft haken op zijn kiezen. heeft een paard die ik wel eens berij ook last van. laat ze andere eten ook liggen?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:50

toch maar even de da laten komen denk ik want volgens mij heeft je paard haken op de kiezen en moet je dit even laten bijvijlen !

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:29

in ieder geval een tandarts laten komen... verder goed in de gaten houden... ik ken dit zelfde... paard at goed maar met lange tanden... die is uit eindelijk overleden (moet er bij zeggen dat de eigenaren en helemaal niets aan deden, ds niet gelijk ongerust worden)

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:54

Hoi, mijn paard at op een gegeven moment ook niet meer 'met veel zin'. Hij bleek een ontstoken mond te hebben door het produkt dat ik gebruikte tegen luchtzuigen! (moest ik op de balk smeren waar hij op zoog, uiteraard ben ik daar meteen mee gestopt!)
Een dierenarts even laten kijken is dus altijd verstandig want zoals je ziet kan het iets 'verrassends' zijn! Groetjes!

rofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:26

Hoe oud is je paard? Misschien is hij gewoon aan het wisselen en heeft last van een laaghangend rooster.

Amber10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:11

Hoi.
Hoe oud is je paard?
Het zou goed kunnen dat bij je paard hengstentanden aan het doorkomen zijn. En ook als het een merrie is kan dat voorkomen. Ik heb zelf een merrie van 7, waarbij ze nu aan het doorkomen zijn.
Kijk goed in zijn bovenkaak. Waar normaalgesproken bij b.v honden de hoektanden zitten.
Mocht het dit nu zijn, kun je bij de apotheek dentinox kopen. Er zit een beetje lidocaine in, wat het verdoofd. Je smeert het erop met b.v. rijden. (Is er met rijden ook iets veranderd?)
Het duurt een tijdje voordat het over is. De tand moet gewoon doorkomen. Mocht het nu echt veel problemen geven, dan de dierenarts bellen en dan kunnen ze de tand blootleggen!!
Laat even horen, of het dat toevallig was!! Anders succes ermee!!!

Groetjes Debby

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:28

Bedankt voor alle antwoorden.
Wat nieuws: de tandarts en veearts zijn geweest.
Aan zijn tanden was niet speciaals, gewoon wat geveild. Maar heeft toch goed geholpen want hij knabbelt veel beter en gemakkelijker.
De veearts heeft op het eerste zicht niets speciaals gevonden. Alleen vond hij hem te dik Bloos! en moet hij wat vermageren. Hij dacht dat hij misschien van zijn lever zou kunnen afzien door zijn dik zijn.
Verder heeft hij bloed genomen maar daar heb ik nog niet de resultaten van.

Hij ziet er in elk geval terug wat vinniger uit en vraagt terug achter zijn wortels.
Noch wat afwachten om de resultaten te hebben van de bloedanalyse.

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:57

hallo,

Ik ken het probleem ook en inderdaan de da kon ook bij Pebbles niks vinden, nu ben ik ongeveer 3 mnd verder en ze eet weer normaal, ik denk dat ze gewoon een tijdje "geen zin" Tong uitsteken heeft gehad in haar voer.
Ik zou me als de uitslag van het bloed goed is er niet al te druk over maken. Wel in de gaten houden maar verder niks.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:01

hey, ik heb eigenlijk alleen de eerste 2 antwoorden gelezen, maar mijn paard had dat een tijd geleden ook, wou niets meer eten, en liet ook echt dr voer (ook bix en melange) staan tot de volgende dag..... toen ben ik uitgaan zoeken waarom ze het niet wou, dus eerst alleen bix geven toen melange er bij, toen lijnzaad olie er weer bij, tot ik bij de wortelen kwam... toen moest ze dr eten niet meer............ ze was gewoon op de wortelen uit gekeken...... ff een week geen wortelen gegeven, en ze at weer normaal........

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:25

Resultaten van het bloedanalyse gehad: niets aan de hand. Alles normaal. Misschien alleen wat de lever. Voor zeker te zijn zal hij een week medicatie ervoor krijgen.

Raar toch niet? Wat zou hij gehad hebben?
Nu eet hij zijn wortelen terug!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:10

sa777 schreef:
Raar toch niet? Wat zou hij gehad hebben?
Nu eet hij zijn wortelen terug!

Misschien toch de verhuizing geweest. Sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor.

En toch ook misschien de tandartsbehandeling. Ik heb het ook een keer aan de hand gehad met mijn paard, tijdens haar vorige dracht. Ze at toen helemaal geen brok meer, alleen maar hooi, maar met lange tanden. Tandarts laten komen. "Op zich niks schokkends" was haar conclusie. Ze heeft wat kleine oneffenheden weggewerkt. Vanaf die dag heeft mijn paard weer normaal gegeten .... soms kan een klein haakje kennelijk heel veel last veroorzaken ...