wond op schoft, hoe te behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linardsje23

wond op schoft, hoe te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 08:42

Lin heeft op zn schoft een wond, waar van het weekend bloed uit gekomen is. Weet alleen niet hoe t gekomen is , want mn bijrijder had mn paard Scheve mond. Maar de vraag: Hoe kan ik dit het beste behandelen?

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:00

Geen zadel erop totdat de wond helemaal genezen is!
Ook uitkijken dat de deken niet schuurt.

Geen vette zalfjes oid erop smeren , wel ontsmetten met betadine spray (is ook niet vet).
Droog en schoon houden.
Zodra het goed dicht is en er evt. een korstje opkomt, kun je er heel dun wat tree tea zalf op smeren, zodat het niet te veel uitdroogt.
Verder hopen dat je paard er geen lelijke plek met witte haren van overhoudt Scheve mond

Succes!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:03

Droog en schoon houden is idd het beste advies. Met vaseline en dat soort smeerseltjes blijft de boel 'nat'. En idd 'open' houden (geen deken of zadel op die plek), gewoon aan de lucht droogt het het beste op.

Wat de witte haren betreft: ons paard had twee jaar geleden een open plek op zijn schoft van een schurende deken. Daar kwam veel wit haar op en nu twee jaar later is het nog maar een plukje, de rest is weer gewoon bruin. Waar ik op zich wel blij om ben. Er is dus hoop! Knipoog

Rowan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:12

schoon houden en elke dag wassen met betadine shampoo...Helpt erg goed..(bij mijn paardje dan)En geen zadel erop leggen..Dus ook ff niet rijden

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:11

Groene leem er op, werkt heel goed op wonden. En idd geen zadel of deken op die open plek. Groene leem wel om de dag verwijderen en schone aanbrengen. Succes

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:16

Als het een open wond is goed schoonwassen met betadine shampoo en dan vulketan of lotagen erop.. (geen korst erop laten komen!! de wond moet van binneuit genezen!!) En wat hierbove is gezegd: geen zadel ofzo erop...
Sterkte

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:17

Mijne heeft t ook van zijn dek, maar kan hem moeilijk zonder zetten, gelukkig ligt het zadel er niet op dus evt zou ik wel kunnen rijden.. Ga denk ik maar een verbandje aanleggen ofzo.. En een borstbeschermer kopen, want dit is echt een behoorlijk wondje.. Echt een rondje van ong 2 cm diameter..

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:20

Heel goed schoon houden. Dat betekent geen deken en dus ook geen zadel. Hoe komt hij aan de wond? Daar moet je denk ik ook even achter zien te komen want dan weet je de oorzaak van de wond en dat is denk ik ook wel heel belangrijk.
Verder dus schoon houden met betadine shampoo. Dit zou ik 2 dagen doen en dan kijken hoe de wond is. Verder met rust laten. Geef het de kans om te genezen. Laat er een korst op komen en smeer er dan calendulan zalf op. Om de wond soepel te houden en alles te versnellen. Maar heel belangrijk!!! Laat de wond goed genezen door het vrij te laten. (geen dekens en zadel)

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:21

Ik weet niet hoe de ts het doet, maar ik kan echt geen dek af doen, dan vat hij kou

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:36

_Romana_ schreef:
Ik weet niet hoe de ts het doet, maar ik kan echt geen dek af doen, dan vat hij kou

Misschien is een highliner deken een idee. Die ligt minder op de schoft en is hoger zodat die deken niet kan schuren op de schoft. Mijn paard had ook een wondje op de schoft dat door de deken kwam. Ik heb nu alleen maar zulk soort dekens en nu heeft ze nergens last van. De dekens zijn trouwens niet duur.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:45

Wij hebben nu ook een deken met halve hals en daarmee zijn de plekken op de schoft idd verleden tijd.

Toen mijn paard destijds die plek had en het moest drogen, heb ik een tijdje de borstsluiting wat losser gelaten. Zo viel de deken een eind achter de schoft, waardoor de wond op de schoft mooi droog kon worden. Was trouwens binnen een paar dagen droog, toen kon er weer een deken overheen.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:21

hoe duur is zo'n ding..?? En welk merk, gewoon highliner, en waar kun je m kopen Haha! .. Ik heb een hurricane regendeken, daarmee heeft hij geen problemen.. Maar dit is een haryy's horse en die pasvorm is gewoon dramatisch slecht.. Koop nooit meer iets van harry's horse..

Zal indd dat wel iets losser doen en een verband om zijn buik aanleggen met gaasje, beetje watten, en dan verband en vastplakken, dan na een dag er weer af en kijken na een paar dagen of t diicht is.. Is het verstandig er betadine zalf op te smeren..

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:10

Bedankt voor de reacties!!
Weet niet precies hoe t gekomen is (deed hem dit weekend niet) mn zadel komt er niet op, misschien mn sjabrak ofzo... Voor de zekerheid wel ff zonder zadel gereden vandaag.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:14

Misschien kun je het er even met je bijrijder over hebben wat ze precies met hem gedaan heeft. Als dat niets bijzonders was zou ik nog even goed kijken of het zadel wel echt goed ligt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:27

mijn paard heeft drukplek gekregen door fleecedeken, die rekt te veel mee en schuift dus na achter, is gaan knellen en nu is t grote witte vlek geworden OP zn schoft!!! bah, hopen dat t weg trekt...
Mischien is dit ook wel reden bij jou, drukkingen worden pas later ondekt...veelal als kwaad als is geschied

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 07:24

_Romana_ schreef:
hoe duur is zo'n ding..?? En welk merk, gewoon highliner, en waar kun je m kopen Haha! .. Ik heb een hurricane regendeken, daarmee heeft hij geen problemen.. Maar dit is een haryy's horse en die pasvorm is gewoon dramatisch slecht.. Koop nooit meer iets van harry's horse..

Zal indd dat wel iets losser doen en een verband om zijn buik aanleggen met gaasje, beetje watten, en dan verband en vastplakken, dan na een dag er weer af en kijken na een paar dagen of t diicht is.. Is het verstandig er betadine zalf op te smeren..

Uhm de deken die ik bedoel is van harry's horse Haha! Het is naar mijn weten een prima deken. Ik heb er nog nooit iets mee gehad. Ze zijn alleen niet waterdicht

Verder kan het geen kwaad om er betadine zalf op te smeren. Ik zou er alleen geen verbandje om doen. Laat de wond maar lekker in de open lucht genezen. Niet afsluiten met iets.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:09

Haha oke, ik heb zo´n donkerblauwe winterdeken met zo´n visgraat motief van harry´s horse, misschien is dit dan wel een goed.. Of ik moet even naar een duurdere kijken, die wel waterdicht is, aangezien hij de hele dag buiten staat is dat wel lekker denk ik..