verlamming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_MijnTrots

verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:58

mijn draver heeft op de draverij een pees blessure opgelopen

met rijden, buiten, dressuur, springen maakt niet uit wat we doen.

bij haar voelt het als een verlamming van de hoef tot haar knieën, waardoor ze er doorheen zakt.
het gaat hierbij om beide voorbenen.
ik rij alleen met peesbeschermers, die rond om beschermen van kieffer

heeft iemand tips om dit te verminderen
is het beter om bandages te gaan dragen, of ander soort peesbeschermers?

zijn er kruiden die kunnen helpen

alles s welkom

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:04

Als je paard een peesblessure heeft moet je niet doorrijden. Ga naar een veearts en laat die een scan maken. Waarschijnlijk zal je paard langdurig op rust moeten om de pees te laten genezen. Je veearts zal je een schema meegeven van wat je paard mag dioen.

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 22:06

dit is rond 8 jaar geleden gebuurt, voordat ik haar had dus.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:13

Dus het is een genezen peesblessure? Dan zou ze er niet elke keer doorheen moeten gaan. Peesblessures kunnen vrij makkelijk terugkomen en ze hoeven er niet kreupel op te lopen. Misschien toch nog eens na laten kijken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:14

als ze loopt voelt ze ineens haat benen niet meer, en dan zakt ze erdoor heen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:14

owja en springen doet pijn

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:22

Logisch, als ze een klappees heeft gehad.

Veel harde weg stappen, vooral niet springen en GEEN beenbescherming, want daarmee ontlast je de pezen juist, terwijl deze moeten aansterken.

Als je zeker weet dat het de pees is, helpt geen voedingssupplement. Als het de kogel is, werkt MSM heel goed

lees op deze site het stukje over msm maar eens http://www.lavitella.nl/nl/dier/products/index.htm#

Mocht je het willen bestellen kan dat via PB.

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:57

dank je daat heb ik wel wat aan

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 13:11

nog meer tips?

ik rij nu zonder beenbescherming, alleen als ik haar in de bak zet krijgt ze peesbeschermers om, omdat ze dan nogal rare bewegingen en sprongen uithaalt.

ik stap heel veel over de weg, en masseer haar na het rijden in met een gel, dat warm word.

ik kan nog wel meer tips gebruiken

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:04

Die gel.... juist niet doen.
Met koud stromend water koelen is veel beter voor haar pezen...

Succes!

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:31

Eigenlijk kan ik niks aan het verhaal van SaintAissa toevoegen.
Als je zeker weet dat het een oude blessure is die moet aansterken, moet je idd veel over de verharde weg stappen zonder bescherming. Daar worden de pezen sterker van.
Koelen met gel is leuk maar heeft weing effect maar helaas het afspoelen met koud water alleen effect als je het lang genoeg doet. Dus niet na 2 minuutjes het volgende beentje, je mag gerust een minuutje of 10 per been uittrekken wil je hem echt goed door en door koelen

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 09:51

dank jullie wel
dat worden lage buitenritten maken in deze winter.
en goed afspuiten.
kan zn blessuren nog herstellen, als het al een blessure van 8 jaar geleden is?

Galja

Re: verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:04

Daar durf ik geen antwoordt op te geven. Dat hangt er natuurlijk heel erg vanaf in hoeverre hij gebleseerd is geweest. Maar ik denk dat als hij er na 8 jaar nog last van heeft, er een kleine kans is dat het helemaal over gaat.... maar ik ben geen DA ( gelukkig maar soms Haha! ) dus ik weet het niet zeker.
Maar het helpt natuurlijk zowiezo al als de pezen sterker worden door het stappen, alleen zou ik wel uitkijken met springen ed want dan worden ze weer extra belast en dat is volgens mij niet bevoordelijk voor de genezing.
Succes in ieder geval!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:16

Ik zou er toch een goede paardendierenarts naar laten kijken. Misschien heeft jouw paard wel een zenuwsnede ondergaan en dan is het gevoel in die onderbenen een stuk minder of helemaal weg en dan voelt hij het dus niet meer als hij zijn voeten ongelijk neerzet ( op een takje, randje van de weg, een steen o.i.d.). Dit moet je wel weten, want dan voelt hij het ook vaak niet als er iets in hoef zit of als hij een wondje heeft. Het zou ook nog kunnen zijn dat hij nu iets anders mankeert, waardoor hij er doorheen zakt, wie weet heeft het niets meer met die peesblessures te maken...
Succes in elk geval!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:56

Verder niemand met een handige tip oid?

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 18:39

Ik had van een meisje een tip gekregen, wat vinden jullie er van? En wat kan ik het beste gebruiken voor gels?

Voordat je gaat rijden in masseren, dat kan met cooling gel, of een warm word gel.
beide benen minimaal 5 minuten masseren. Als je klaar bent met een been bandageer je ze in, zodat ze warm blijven.
Je gaat naar je bak toe, dus je stapt over de verharde weg, omdat je er 5 minuten vanaf woont.
Dan ga je lichtjes inrijden, nog met je bandages om. Dit doe je een kwartiertje, haal daarna de bandages er af, en ga rijden
Omdat je een stukje van de bak af woont, kun je goed uitstappen over de weg.

Als je weer thuis bent, masseer je de benen weer in, met cooling of warm word gel, en bandageer ze weer in.
Wacht een half uurtje of meer voordat je de bandages afdoet. Dit doe je elke keer als je gaat rijden.
Je merkt dat de bloedsomloop beter zou worden door haar benen.

Ps. je kunt als je de bandages met het rijden afhaalt nog even kort de spieren wakker maken met een slatechniek, je sta dan met je beide handen omstebeurt van het bovenbeen naar beneden. Zoals masseurs dat doen suc6

dit als bandage?????
Chaude Prince
Een warmte-isolerende peesbeschermer met klittenbandsluiting. Warmt de pezen voor het werk op, ideaal tijdens transport of voor paarden met een peesblessure.

als gels???

Leg Poultice / Antiphlogistine
Deze uiterst werkzame brij zorgt ervoor dat de benen niet onnodig dik worden. Antiphlogistine heeft een pijnstillende, verkoelende en zuiverende werking bij de behandeling van zwellingen ontstaan door stoten of zware arbeid, gallen, legger, kniezwam, kniebuil, schiefels, peesklap, dikke hak etc. Het verstevigt de weefsels en normaliseert de bloedsomloop. Aanbrengen met watten en elastisch verband.

of :

voor na het rijden???:
Cold Pack Plus
Koelende gel voor na de inspanning met een tweeledige werking; eerst koelt de gel en na verloop van tijd geeft de gel een aangename warmte

voor voor het rijden??
Thermo Massage
Massage gel met verwarmend effect voor het opwarmen van de spieren voor het werk.

is dit slim?
heb jij iets anders voor mij?

naar de da gaan, dit heb ik al meerdere keren gedaan, ook door de vorige eigenaar, maar er kwam altijd het zelfde uit, rustig aan doen, er is niets gescheurt, alleen een peesblessure, waarschijnlijk een peesklap geweest.
meer vertelt ze nooit

daarom probeer ik het zelf beter te maken voor haar omdat het al een oude blessure is

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:06

Ik persoonlijk zou het niet zo doen, eerst zeker weten of het daar vandaan komt. Bovendien mag ik met de peesblessure van Marlou geen bandages gebruiken en mag het been niet echt warm worden. Door het rijden of aan de hand stappen nog net wel, maar niet door iets van buitenaf. Na het rijden moet ik het been minimaal 10 minuten koelen met water of een coolpack. Dat mag wel met een bandage, je wikkelt de bandage 1 keer om het been, coolpacks er overheen en dan de de coolpacks vastzetten met de rest van de bandage.
Maar ik zou echt eerst naar een goede paarden-dierenarts gaan om te laten kijken wat er precies aan de hand is, misschien verpest je veel meer ermee dan je denkt. Je moet het zelf weten, maar ik ben geen voorstander van op eigen houtje dokteren.