pijnlijke schoft mogelijk breukje/scheurtje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

pijnlijke schoft mogelijk breukje/scheurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 19:20

Zoals sommige van jullie misschien al gelezen hebben in andere topiqs van mij dacht ik dat Gamier last had van zijn rug.... Vandaag is de DA geweest en hij heeft geconstateerd dat het probleem niet in zijn rug maar in zijn schoft zit. Hij hoopt dat het alleen een spieren/pezen kwestie is maar hij heeft het angstige vermoeden dat er misschien wel een scheurtje/breukje in de shoft zit Huilen Ook zou het mogelijk zijn dat zijn schoft vern..kt is door een verkeerd zadel in het verleden Boos! (ik heb Gamier pas sinds juni......

Vrijdag moet Gamier op de foto en gaan ze verder kijken...... Hij kan nu nog niets zeggen maar zijn gezicht sprak boekdelen. Wachten tot vrijdag duurt wel erg lang en ik ben een type die graag alles wil weten.... Mijn vraag aan jullie is dan ook. Heeft iemand ook wel eens problemen gehad met de schoft van zijn/haar paard en hoe is dat afgelopen?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:27

onze Concorde had in het verleden zn schoft gebroken. Dit is alleen helaas niet tijdig goed behandelt en daardoor waren de doornuitsteeksels vergroeit. Hij kon er wel mee leven, maar echt buigen id in zn hals en lijf was toch wel over (B/L dressuur niveau ging nog wel, en springen ook, als je maar heel stil zat en en hem in zn waarde liet (zie de foto's in mn profiel (Jarno)))
maar uiteindelijk kreeg hij (ook omdat het te laat ontdekt is) op meer plaatsen last en hebben we hem dus in laten slapen.
Maar ik weet ook dat er een goedgekeurde hengst rondloopt, die dik in de sport springt en die vroeger ook zn schoft brak. Paard is netjes behandeld en kan dus gewoon weer functioneren
Hangt er net vanaf hoe en wat en hoe snel je erbij bent enz...

Ik hoop het beste voor je iig!!!
Uiteindelijk

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 19:44

Noukie"]
onze Concorde had in het verleden zn schoft gebroken. Dit is alleen helaas niet tijdig goed behandelt en daardoor waren de doornuitsteeksels vergroeit. Hij kon er wel mee leven, maar echt buigen id in zn hals en lijf was toch wel over (B/L dressuur niveau ging nog wel, en springen ook, als je maar heel stil zat en en hem in zn waarde liet (zie de foto's in mn profiel (Jarno)))
[/quote]

Hoger dan dat niveau hoeft van mij niet. Ik zou al dol blij zijn als hij als hobbelpaard voor de rest van zijn leven bij mij kan blijven!

[quote="Noukie schreef:
maar uiteindelijk kreeg hij (ook omdat het te laat ontdekt is) op meer plaatsen last en hebben we hem dus in laten slapen.
Maar ik weet ook dat er een goedgekeurde hengst rondloopt, die dik in de sport springt en die vroeger ook zn schoft brak. Paard is netjes behandeld en kan dus gewoon weer functioneren
Hangt er net vanaf hoe en wat en hoe snel je erbij bent enz...

Als ik dit weer hoor wordt ik niet gelukkig.... als (met nadruk op als) er echt een breuk in zijn schoft zit/heeft gezeten dan is dat al langer geleden gebeurt (voor juni) Laten we nu maar hopen dat het geen breuk is maar gewoon een spieren/banden kwestie....

Maar de dierenarts heeft mij zelf laten kijken ..... als ik achter Gamier sta en hij staat vierkant dan is zijn ene kant van zijn schoft hoger dan de andere kant.... Of spieren/banden dit ook kunnen veroorzaken Verward

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:56

dat had die van ons dus ook. Maar maak je voorlopig nog maar even geen zorgen hoor, voor je weet wat er echt aan de hand is!
en, wij hebben dat paard 7 jaar gehad, en toen pas was het klaar, maar in de tijd hebben we echt nog veel van m kunnen genieten en hele leuke dingen met hem gedaan. Pas het laatste half jaar zo'n beetje werd het echt dat je zegt een "zielig" paard.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:48

mag ik mischien eens vragen waaraan je dat merkte of wat voor een klachten je paardje heeft?

mijn paard begotn heel erg te trillen als je aan de schoft komt,als ze vaststaat gaat ze zich zelfs ophangen?
ik ging er eigenlijk vanuit dat het door de deken kwam bij haar?
heb nu een extra deken over de schoft zodat de druk er niet zo op komt.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:00

mickeytje schreef:
mag ik mischien eens vragen waaraan je dat merkte of wat voor een klachten je paardje heeft?

mijn paard begotn heel erg te trillen als je aan de schoft komt,als ze vaststaat gaat ze zich zelfs ophangen?
ik ging er eigenlijk vanuit dat het door de deken kwam bij haar?
heb nu een extra deken over de schoft zodat de druk er niet zo op komt.

Als ik heel eerlijk ben heeft Gamier al langer "klachten" Maar het uiten zich een week 4 geleden echt goed voor het eerst... Als ik Gamier op de volte in galop liet lopen viel hij met zijn achterhand naar binnen en hij struikelde/ slipte veel met zijn achterhand. Eerst dacht ik dat het aan de bak lag (te mul wat dan ook) toen dacht ik dat het aan mijn hulpen/zit lag....

Tijdens longeren ging het ook steeds slechter. Hij had echt moeite met de galop wisselde veel hij maakte met er zijn achterhand echt een zooitje van (voorhand galop achterhand draven ect). Zo heb ik dus bijna 3 weken aangemodderd tot vrijdag... Er werd mij verzekerd dat het niet aan mijn hulpen of zit lag. Iemand anders heeft hem gereden maar is na 3 min. afgestapt.... We hebben direct zijn rug gecheckt. Hij was heel gevoelig op 1 wervel..... DA gebeldt en tja die kwam vanmorgen met dit bericht......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:41

die van ons was ontzettend stug in zn hele lijf (heel sterk op de hand ook enzo) en had moeite met te gaan liggen. Daaraan zagen we het vooral, hij kon soms gewoon niet gaan liggen om bijvoorbeeld te rollen als we hem losgooiden.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 22:36

Noukie schreef:
die van ons was ontzettend stug in zn hele lijf (heel sterk op de hand ook enzo) en had moeite met te gaan liggen. Daaraan zagen we het vooral, hij kon soms gewoon niet gaan liggen om bijvoorbeeld te rollen als we hem losgooiden.

Gamier rolde altijd helemaal rond dat doet hij nu echt niet meer! Normaal gesproken ging hij in de losgooibak direct door de knieën om te rollen nu is dat eerder een uitzondering dan regel. En als hij gaat dan komt hij niet meer rond en heeft zijn oren in zijn nek......

Mag ik vragen hoe jullie er achter zijn gekomen en wat er precies allemaal is gebeurt na de diagnose? zeven jaar is natuurlijk een lange tijd...