Peesblessure........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Levita

Peesblessure........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:38

Vorige week zondag was ik Levita aan het longeren en tijdens het galopperen was iets achter haar ineens heel spannend. Ze draaide haar hoofd om, om te kijken en op dat moment struikelde ze. Ze verstapte zich en behoorlijk! Het was een heel naar gezicht om te zien want het onderbeen sloeg helemaal dubbel, ik zag gelijk dat het niet goed was. Gelijk gekoeld en de oude dierenarts erbij gehaald. Hij dacht niet dat het een pees was en zei kijk het een week aan en laat dan een scan maken. Nou ik elke dag vaak koelen en een beetje stappen op het harde en het verbeterde wel maar niet echt heel snel.

Dus wij afgelopen vrijdag naar de kliniek gegaan in Lienden. Daar hebben ze foto's gemaakt en een scan. Uiteindelijk kwam er uit dat Levita een verstuiking heeft. Gelukkig geen scheur! Daar was ik wel blij om want ik was zo bang dat ze een pees gescheurd had. Nu kan het ook helemaal goedkomen mits ik er uitgebreid de tijd voor neem. Nu eerst 8 weken stappen en dan gaan we weer terug naar de kliniek. Als alles dan goed is kunnen we gaan beginnen met revalideren. Ben zo blij dat ik nu weet wat het is, alleen ik baal aan de andere kant ook wel dat het gebeurd is. Ik let altijd zo goed op haar en doe altijd heel voorzichtig. Maar het gebeurde zo snel.

Hopelijk is over 8 weken alles weer goed en kunnen we langzaamaan beginnen met opbouwen. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die een paard hebben met een nog veel ergere blessure dus ik weet dat ik en mijn paardje geluk hebben gehad. Dus voor alle mensen die een ziek paardje hebben, veel sterkte!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:26

Vervelend zo'n peesblessure.
Mijn merrie heeft linksvoor een peesblessure. We stappen heel wat af op een harde ondergrond. Maar volgens mijn dierenarts is er veel kans dat we komende zomer weer lekker kunnen rijden.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:41

Ook hier een stapper met een peesblessure. Rot hé, dat die pezen zo kwetsbaar zijn. Je doet je best om je paard heel te houden en door een niet te voorkomen ongelukje gaat het nog mis. Bij mijn paard kwam het door een ongeluk in de wei en is het helaas een stuk ernstiger. Ze staat nu al een half jaar op rust.
Veel geduld en succes met stappen de komende weken, dat valt niet mee zo in de winter.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:11

join the club....Hier nog iemand die gezellig met zijn paardje wandeld. Gelukkig valt het bij de mijne geloof ik nog wel mee. Alleen het wandelen gaat niet zo geweldig. Meneer is zo fris phoe phoe tis een hele klus om hem dan netjes naast je te laten stappen veel succes

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 16:20

Valt zeker niet mee in de winter! Hopelijk wordt het weer niet al te slecht want als het gaat sneeuwen of ijzelen kan ik niet met haar lopen. Ja in het gangpad maar dan moet ze te scherp draaien en dat mag niet. Gelukkig is ze nog braaf......

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:10

succes met je paardje gelukkig valt het zo te horen mee hoop voor je dat het na die paar weken stappen weer goed is .,Weet wat het is ga nu maand 4 in met een peesaanhechtingsprobleem en beschadiging van het bot .
Als het al goed komt en die kans is klein ben ik nog wel ruim een half jaar zoet maar blijf positief . Lachen

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:27

Ook dat lange lopen houd eens op. Ik heb bijna een jaar moeten stappen met mijn merrie vanwege een peesblessure. Maar alles is goed gekomen. Veel op de harde bodem lopen ook als het paard drukker is en vlotter stapt. Dan stroomt het bloed goed en snel door naar de pezen wat weer voor een goede pees zorgt. Neem alle tijd en wees niet te snel met weer iets doen.
Succes met alles maar vergeet niet dat het goed komt!! Want dat is jou lichtpuntje waar je naar toe moet werken. Het kostte bij mij veel bloed zweet en tranen. Ook om daarna te beginnen maar aan alles komt en eind. Maar wachten loont.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:15

Vervelend een blessure, maar 8 weken is gelukkig niet zo lang.
Heb ook een jaar gestapt voor nix met vorig paardje en stap nu weer met mn nieuwe vanaf aug.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:22

Ha hier een ex-stapper (gelukkig)!!
Ik heb bijna 3 kwart jaar gestapt, maar nu heb ik afgelopen zaterdag weer voor het eerst een wedstrijd gereden in het M2 en... ze liep super!
In het begin vond ik het erg dat ik alleen mocht stappen, maar het is daardoor allemaal goed gekomen en ze is beter gaan lopen dan ooit!
Suc6 met je paardje enne hou vol met stappen en afspuiten.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:54

Spetter had ook een verrekte pees. Ws door struikelen. Na 2 maanden mocht ik weer rustig aan beginnen, maar ik heb hem in totaal 4 maanden laten staan. Nu zijn we weer bezig met onze gezellige buitenritjes. Idd veel stappen. Draven gaat ook al goed. BEn wel steeds bang om meer te doen, bang dat hij overbelast wordt. Spet had geen beschadiging of zo, alleen de boel verrekt.
Succes met je paardje, niks aan als ze wat hebben.
groetjes Cindy en Spetter

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:30

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik weet dat het goed komt maar ben straks toch weer bang om te gaan rijden denk ik. Als straks het stappen voorbij is en ik mag er weer voor het eerst opzitten zal ik denk ik nog voorzichtiger met haar gaan doen dan voorheen.

Gelukkig staat ze onder controle van een arts, over 8 weken gaan we terug en dan gaan ze weer kijken. Ik hoop dat ze dan kunnen zeggen dat het genezen is en dat ik dan heel rustig aan mag beginnen. Maar het zal wel een maand of vier duren voordat ik weer alles kan doen.

Ik heb echt respect voor de mensen die een paard hebben waarbij de blessure veel erger is dan bij mijn paard. Het is inderdaad niks aan om alleen maar met je paard te mogen stappen.

Sterkte allemaal!!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:03

Veel succes hoor! doorbijten! ik heb hierbij ook nog een vraagje: het paard van mijn vriend heeft ook een peesblessure gehad vanachter, en nu mag gestart worden met de revalidatie. Hij longeert haar nu voor een korte tijd; maar is het niet beter om de op de harde weg te stappen voor de pezen? groetjes
eva

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:55

Astragirl schreef:
Veel succes hoor! doorbijten! ik heb hierbij ook nog een vraagje: het paard van mijn vriend heeft ook een peesblessure gehad vanachter, en nu mag gestart worden met de revalidatie. Hij longeert haar nu voor een korte tijd; maar is het niet beter om de op de harde weg te stappen voor de pezen? groetjes
eva

Wat ik begrepen heb is longeren juist niet goed na een peesblessure. Dan krijg je te veel eenzijdige belasting. Het is juist beter om lange rechte lijnen te rijden/lopen op een vlakke, niet te zware ondergrond. Maar ik moet zeggen dat mijn paardje toch ook eerst een keer een stukje aan de longe gaat voordat ik er weer op durf te gaan zitten. Anders weet ik zeker dat ik vliegles krijg.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:15

Hier ook een ex-stapper. Soms wordt je paranoia man van zo'n peesblessure. Ik heb drie kwart jaar gestapt maar op een gegeven moment hield het een beetje op: Zij ging met mij aan de loop, wat ik ook deed. Toen overlegd met de DA en haar nog een half jaar in het land laten lopen. Hier is ze goed uitgekomen...gelukkig! Ik mocht niet longeren in die tijd. Juist op de harde weg en rechtuit. Ik longeer nu nog steeds niet omdat het een zwakke plek blijft. Bij mijn paard was trouwens de aanhechting van de pees naar het sesambeentje aardig verwoest dus hoogstwaarschijnlijk hoef jij gelukkig niet zo lang te revalideren!
Als ik zo'n topic zie moet ik altijd diep zuchten! Ik vind het erg vervelend voor je. Gelukkig ben je bij een goede kliniek geweest....ik ga ook altijd naar Lienden. Veel sterkte met wandelen.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:30

jeetje... eg vervelend, succes met wandelen... hier nog een ex-stapper: ik heb een pony gehad met een peesblessure waar ik 8 maanden mee heb gestapt... na 8 maanden stappen heeft ze nog een peesklap gehad en kon ze helemaal niet meer lopen. uiteindelijk hebben we besloten haar te laten inslapen... met haar zijn we altijd op de Faculteit Utrecht geweest (dat is bijna om de hoek dus dat is wel makkelijk)

na een peesblesure is het volgens mij ook het beste om veel lange rechte lijnen te rijden... en liefst niet longeren en al helemaal niet in een hele zware bodem.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 07:45

Longeren is idd niet goed om je paard te laten revalideren na een peesblessure. Lang rechte lijnen stappen en draven. Draven moet je trouwens ook opbouwen. Ik mocht van mijn arts maar 5 minuten draven de eerste keer en daar mochten iedere week 5 minuten bij. Ook moest ik haar 15 minten in en uit stappen om de pees weer lekker tot rust te laten komen. Dit deed ik nadat ze veel rustiger was buiten op de harde bodem wat erg goed is voor de pezen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:20

Bedankt , denk persoonlijk ook dat longeren niet goed is als een paard pas herstelt van een peesblessure. De laatste keer legde ze haar oren erbij plat, en ik denk dat ze pijn heeft daarvan, zal het dus zeker eens zeggen tegen hem! nog 1 vraagje, de eerste weken, hoeveel beweging geven of gaven jullie dan? En vanaf wanneer begin je terug met 'erop' zitten?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:31

Ik mocht de eerste twee weken helemaal niks doen, alleen maar afspuiten. Hierna voorzichtig beginnen te wandelen: 3x per dag 5 minuten en dit opbouwen. Toen ze niet meer onregelmatig liep, mocht ik er al op. Zelf weeg ik 60 kilo en mijn paard 630 dus de DA dacht dat ze dat wel kon. Op een gegeven moment ging ik gewoon een uur per dag met haar stappen om ook de spieren eromheen wat sterker te maken. De afweer wordt ook heel slecht als ze te weinig beweging hebben, vandaar dat ik lang ging stappen. Eigenlijk ben ik pas voorzichtig gaan draven nadat de DA had gezegd dat het helemaal over was. Het stappen deed ik alleen op de weg of op bospaden die gelijkmatig en wat harder waren. Dus niet door de bagger of mul zand of paden met veel boomwortels. Bij welke DA ben je geweest in Lienden? Ik was bij Henk.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:33

bedankt!

Levita

Re: Peesblessure........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:08

Ja ik had ook Henk. Aardige man.

Inmiddels zijn de 8 weken al weer voorbij en gaan we volgende week terug naar de kliniek. Weer een scan en de hoefsmid zal er speciaal beslag onder doen. Ik heb me keurig aan de regels gehouden en het been is aan de buitenkant te zien weer goed. Het is weer ijskoud en helemaal dun.

Ik heb geen idee wat ik kan verwachten met de revalidatie. Kan dat het beste met de hulp van een fysio??

Bedankt trouwens voor jullie reacties en voor de mensen die nog moeten stappen nog veel succes!