hoe kun je je paard lenig krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SSandy

hoe kun je je paard lenig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:06

mijn pony is zolang ik haar heb altijd nadat ik 2 keer achter elkaar een buitenrit heb gemaakt zo stijf in de bak zodat ik niet normaal de hoefslag af kan draven (dan ziet ze of helemaal naar buiten of naar binnen) ik probeer zoveel mogelijk volte's te rijden om haar los te krijgen maar het is elke keer in de bak weer hetzelfde altijd weer heel stijf, wil moeilijk buigen maar is altijd wel heel voorwaarts dus ik heb niet het idee dat ze ergens last van heeft. Wie weet goeie oefeningen om het paard los te krijgen???

[Edit Karin] CapsLock uit titel verwijderd

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:20

Als ze echt zo stijf is zou ik de DA er maar bij halen!

En mijn paardje is een keer gekraakt samen met accupunctuur en heb oefeningen gehad om alles soepel te houden, maar dit scheelt per paard!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:21

Probeer op een buitenrit ook eens wat oefeningen te doen, zoals wijken, schouderbinnenwaarts etc. Misschien dat ze zo wat soepeler blijft.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:32

Schoeder binnenwaarts en buitenwaarts, voltes rijden, hals strekken en goed om stelling vragen en de hoeken in rijden.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:57

Is het mogelijk dat je normaal gesproken niet zo gek veel rijd, of zeg maar, niet zo intensief. En dat je bij de buitenrit wel zeer intensief rijd, veel galopperen?
Zo ja, dan vergaat je pony gewoon van de spierpijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 07:26

dat denk ik eigenlijk ook....als t alleen na buitenrit gebeurt is het grote kans dat het idd spierpijn is...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:12

..ik doe zelf een paar dingen, dit doe ik voordat ik ga rijden..het wordt een lang verhaal!...neem snoepje in de hand(je paard staat los)..breng het snoepje naar de zijkant van het paard, zodat ie hem met zn neus volgt..hij mag daarbij niet veel zn hoofd draaien...dat doe ije aan beide kanten een paar keer..je zal zien dat ie daar steeds soepeler in ga worden..breng een snoepje tussen zn voor benen..ook weer hier hem het snoepje laten volgen...dit moet ie doen zonder dat ie achteruit stapt..
Ga achter hem staan pak zn staart, ongeveer halverwege en ga er LICHT aan hangen..dan zie je dat je zn kont en lijf een stukje naar achteren gaat en laat hem dat weer rustig terugveren....zelf zou ik er ook goed opletten als ie zo stijf is of die wel soepel is in de rug is (je zie dan al die spieren op rug en kont afzondelijk bewegen)..kan je het beste zien aan de longe...probeer eens de volgende dag na het buitenrijden te longeren met een bijzetteugeltje of iets dergelijks(niet te strak uiteraard), dan merk en zie je misschien veel beter waar hij/zij stijf is...sommige paarden worden er ook niet leniger van om voltes en dergelijke te rijden, je kan ook kijken of die wel genoeg nagevelijk rijd,dus pakt ie je teugel uit je hand en kan je hem diep rijden en daar vanuit relaxter rijden, je kan altijd wel je paardje in de krul willen, maar daar worden ze absoluut niet beter van als je hem niet goed van achteren rijd...

heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan heb, zijn die oefeningen nu niet duidelijk,vraag het je dierenarts eens!
succes!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:14

..ik doe zelf een paar dingen, dit doe ik voordat ik ga rijden..het wordt een lang verhaal!...neem snoepje in de hand(je paard staat los)..breng het snoepje naar de zijkant van het paard, zodat ie hem met zn neus volgt..hij mag daarbij niet veel zn hoofd draaien...dat doe ije aan beide kanten een paar keer..je zal zien dat ie daar steeds soepeler in ga worden..breng een snoepje tussen zn voor benen..ook weer hier hem het snoepje laten volgen...dit moet ie doen zonder dat ie achteruit stapt..
Ga achter hem staan pak zn staart, ongeveer halverwege en ga er LICHT aan hangen..dan zie je dat je zn kont en lijf een stukje naar achteren gaat en laat hem dat weer rustig terugveren....zelf zou ik er ook goed opletten als ie zo stijf is of die wel soepel is in de rug is (je zie dan al die spieren op rug en kont afzondelijk bewegen)..kan je het beste zien aan de longe...probeer eens de volgende dag na het buitenrijden te longeren met een bijzetteugeltje of iets dergelijks(niet te strak uiteraard), dan merk en zie je misschien veel beter waar hij/zij stijf is...sommige paarden worden er ook niet leniger van om voltes en dergelijke te rijden, je kan ook kijken of die wel genoeg nagevelijk rijd,dus pakt ie je teugel uit je hand en kan je hem diep rijden en daar vanuit relaxter rijden, je kan altijd wel je paardje in de krul willen, maar daar worden ze absoluut niet beter van als je hem niet goed van achteren rijd...

heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan heb, zijn die oefeningen nu niet duidelijk,vraag het je dierenarts eens!
succes!

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:56

Als je verstandig bent ga je niet zonder goede begeleiding je paad schoudenbinnenwaarts rijden en andere oefeningen doen, die als je ze verkeerd doet alleen maar averechts werken. Zorg voor GOEDE begeleiding. Je bent zo snel geneigd om een scheef paard de verkeerde kant op te laten lopen en hem zo onbewust nog schever te maken. Succes!

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:23

Ik zou een keertje een afspraak maken met een goede fysiotherapeut (Solange Schrijer). Die kan je oefeningen leren om je paard lekker los te krijgen.

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:39

Dat je paardje heel erg voorwaarts is kan ook betekenen dat ze probeert te vluchten omdat het zeer doet...

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 17:33

littleroosie schreef:
Is het mogelijk dat je normaal gesproken niet zo gek veel rijd, of zeg maar, niet zo intensief. En dat je bij de buitenrit wel zeer intensief rijd, veel galopperen?
Zo ja, dan vergaat je pony gewoon van de spierpijn.

Ik denk dan toch dat dat de reden zal zijn, want in de bak gallopeer ik niet heel veel omdat ze dat best wel moeilijk vindt. Dus het zal dan toch wel spierpijn zijn.

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 17:34

chanty94 schreef:
Als je verstandig bent ga je niet zonder goede begeleiding je paad schoudenbinnenwaarts rijden en andere oefeningen doen, die als je ze verkeerd doet alleen maar averechts werken. Zorg voor GOEDE begeleiding. Je bent zo snel geneigd om een scheef paard de verkeerde kant op te laten lopen en hem zo onbewust nog schever te maken. Succes!

Ja, dat zei mijn instructrice ook dat ik er zelf heel goed op moest letten dat ik haar zelf niet scheef rijdt want dat gaat zo makkelijk.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:20

Je moet voor de gein een keertje aan de onderkant van zijn buik op de plek waar je singel normaal zit een keer je vingers (alle tien) in zijn buik zetten en je paard zeg maar optillen. Als hij dan zijn ruggegraat ook naar boven lift is hij iig niet stijf in zijn rug maar moet je waarschijnlijk wel verder zoeken naar de oorzaak. Je zadel? Je zit? Je rijstijl? of medisch?
Succes

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:08

HEEL ERG BEDANKT VOOR ALLE REACTIES!!!!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:20

wat VD en NH met je paardje doen zou oko niet verkeerd zijn Lachen

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:41

Probeer tijdens het losrijden vooral goed voorwaarts neerwaarts te rijden. Bij het neerwaarts rijden houd je je handen breed (dusn iet zoals je tijdens een proefje moet rijden) en "kneed"je om en om links en rechts via je teugel (het bit) in de mond. Met neerwaarts rijden moet het paard dus niet de neus naar voren drukken maar echt neerwaarts gaan. Totdat ie (bij heel veel oefenen lukt je dat) met z'n neus lager loopt dan z'n knieën. Als ie dat goed doet komt z'n rug lekker los. Daarbij kun je dan op de volte gaan proberen om in de neerwaarste beweging de hals nog soepeler te maken door steeds verder naar binnen toe te werken. Ik bedoel hiermee dat je dus laag aan het rijden bent en het hoofd steeds verder naar binnen toe brengt. Totdat ie met z'n neus op de punt van je laars loopt. Dit doe je links en rechtsom. Op die manier worden de spieren opgerekt. Ga nou niet in een keer alles doen, maar bouw het heel rustig op. Je kunt hem niet van de een op de andere dag helemaal laag en naar je tenen toe rijden. Vergelijk het met jezelf. Probeer eens met je handen je tenen aan te raken. Doen dit dagelijks na een goede warming up en je komt steeds verder totdat je met platte handen de grond kunt raken. Echt heel langzaam opbouwen dus anders heeft het geen zin maar maak je je paard stijver. Ik heb zelf ook een "stijf"paard. En heb iedere week les van een zeer goede instructrice. Deze oefeningen hielpen bij ons heel erg goed!!!!! Daarnaast moet je paard natuurlijk goed aan het been zijn en reageren op wat jij vertelt. Dus op tijd corrigeren als ze naar buiten of binnen loopt. Heel veel succes ermee.