Vet lok weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Vet lok weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 14:55

Wat hebben jullie? De vetlok weg? En dat tegen mok?

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:08

mijn paard heeft deze zomer ook mok gehad en ik heb idd de vet lok weg gescchoren en ook na het affspuite van de benen deze weer droog gegemaakt met een handdoek lijkt een beetje raar miss maar na de behandelin g met mok zalf heeft ze het nog niet weer gehad

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:27

ja de vetlok haal ik iedere keer weg, vind ik er niet zo verzorgd uitzien. Die haren aan de achterkant van d'r onderbenen scheer ik weg.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:55

Ik knip het een beetje bij, maar Mush heeft niet veel vetlok Knipoog (Arab)

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:52

Volgens mij snap ik het niet helemaal...
De vetlok zorgt er toch juist voor dat overtollige vochtigheid niet in de kootholte tercht komt, zodat je paard niet zo snel mok krijgt?

Kan iemand mij uitleggen waarom het goed zou zijn tegen mok om de vetlok weg te halen?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:55

Mij lijkt dat de vochtigheid nou net langer in de kootholte blijft als z'n benen nat zijn als hij in de modder ofzo heeft gestaan. De vetlok heeft idd als functie dat als het regent ofzo het water via de vetlok naar beneden stroomt....maar het blijft ook langer nat.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:04

iwayalover schreef:
Volgens mij snap ik het niet helemaal...
De vetlok zorgt er toch juist voor dat overtollige vochtigheid niet in de kootholte tercht komt, zodat je paard niet zo snel mok krijgt?

Kan iemand mij uitleggen waarom het goed zou zijn tegen mok om de vetlok weg te halen?

Dat weet ik. Daarom heb ik hem er ook aanzitten..Maar ik wou weten of jullie hem er nog aan hadden zitten, en waarom..Want het staat niet echt charmant Knipoog

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:09

Ik ben toch wel benieuwd naar de uitleg van deze mensen waarom het goed zou zijn om de vetlok weg te halen tegen mok

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:29

xxappiexx schreef:
Mij lijkt dat de vochtigheid nou net langer in de kootholte blijft als z'n benen nat zijn als hij in de modder ofzo heeft gestaan. De vetlok heeft idd als functie dat als het regent ofzo het water via de vetlok naar beneden stroomt....maar het blijft ook langer nat.

Dit is mijn rede om de vetlokken weg te halen.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:37

xxappiexx schreef:
Dit is mijn rede om de vetlokken weg te halen.

Oeps, overheen gelezen. Maar daar zit idd wel wat in wat je zegt.
Maar toch vraag ik me af of dat bij ieder paard zo werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:45

Als een paard mok heeft is het beter om de vetlok weg te halen zodat je het goed kan behandelen. Anders niet, het is meer voor het oog dat je ze wegknipt of scheert(bij mijn KWPNer doe ik dat wel). Mijn shet loopt de hele winter in een natuurgebied(ook veel nattigheid) en dan laat ik de vetlok natuurlijk zitten! Zit er niet voor niets. Mok krijgen paarden om uiteenlopende redenen en niet omdat je de vetlok wel of niet wegknipt volgens mij. Je moet juist met scheren oppassen dat je geen wondjes veroorzaakt, dan krijgt mok een kans.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:48

lekker boeien of het elegant of charmant staat, die vetlok zit er niet voor niets, die heeft een functie: de kootholte beschermen het afvoeren van water.
Al dat knippen en scheren aan paarden om het plaatje mooier te maken, wat een onzin, al die haren zitten er niet voor de sier!

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:04

Inderdaad die haren zitten er niet voor niets

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:12

Als je bang bent dat er teveel nattigheid in de vetlok blijft hangen, dan kun je een knipje aan de binnenkant maken van de vetlok, tegen de kootholte aan.

Het vocht loopt dan niet langs de kootholte weg, maar via de vetlok.

En ik vind het lelijk als een vetlok is weggehaald!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:13

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:19

Ook als ik die vetlok laat zitten komt het water in de kootholte....:S
Dus ja, en trouwens, die vetlok zit er idd niet voor niks. Maar een wintervacht enzo krijgen ze ook niets voor niks. zolang je maar zorgt dat je paard er geen last van heeft moet het kunnen hoor.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:21

aan de wintervacht doe ik ook niets, die zit er gewoon en daar scheer ik niet aan en ik gooi er ook geen dekens overheen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:25

Nee dat moet je zelf weten Knipoog
Ik doe dat wel, dus zorg ik ervoor dat ze geen last van krijgt dat ze kort in d;r vacht zit. Of dat d'r vetlokken weg zijn enzo.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:53

Vlak voor Baduh voor een paar maanden de wei op ging heb ik zijn vetlokken weggehaald. Vooral om te voorkomen dat er veel natte modder in zou blijven hangen. Hij is mok-vrij van de wei gekomen. Zijn vriendinnetje helaas niet. Ik haal zijn vetlokken eigenlijk altijd weg trouwens, staat net wat sportiever. Maar niet extreem kort, gewoon bijgeknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:56

bubbels: en anders had hij wel mok gehad?
Bewijst niets, mensen die het mooi vinden moeten ze er vooral afknippen, ter voorkoming van mok daar geloof ik niet zo in.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:22

[***] schreef:
ter voorkoming van mok daar geloof ik niet zo in.

Idd daar ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof ook niet dat mok voorkomen kan worden door de vetlok weg te knippen/scheren.
En zoals de meeste al zeggen hij zit er niet voor niets

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:25

het is ook niet de bedoeling om het te voorkomen maar als je de vetlok weg scheert kun je het been beter droog houden dmv droog wrijven met de handdoek na het afspuiten

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:47

ja dan wel ja, maar als je paard op de wei staat kun je hem beter laten zitten vind ik want dan ga je niet na iedere regenbui de kootholtes van je paard droogwrijven

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:03

Inderdaad.

En als je het been afspuit, dan spuit je ook wel recht in de kootholte, ik denk niet dat regen recht de kootholte inregent Knipoog.

Zoals het op de tekening bij Arabesk staat, het water loopt mooi via de vetlok eraf Lachen.