Beervoetig bij paarden ( mijn Tinker)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Beervoetig bij paarden ( mijn Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 08:50

Onze Cayuse is gister bij de 2 lichting van de hengstenkeuring er uit gegooid omdat hij aan 3 benen ernstige beervoetig heid heb.

Dus als ik hem nu in zal rijden( hijis bijna 3) dan is hij binnen 2 jaar zwaar versleten. ( ik bedoel zijn pezen die achter op de pijp lopen) Dus peesklap als gevolg kan krijgen
De DA van Paardenkliniek de veluwe waar de keuring was. raden mij ook aan dit paard niet in te zetten voor het rijden

Ik ben er zwaar kapot van.
Maandag komt mijn eigen VA voor second opinion.
Maar zowel mijn eigen smid als de smid hier op stal zegt hij zelfde als de DA daar.
DUs ik denk dat het afgelopen is.
Een paard die nog niet bereden is en jong is en nu al problemen heeft.
Ik zeg eerlijk als de DA maandag kom. en die zegt het zelfde .

Dan is het helaas denk ik een ritje paardenhemel

Heeft iemand ervaring metdeze aan doening?? en wat doen jullie >

Ik wil geen reactie van zielig bla bla bla en kan je niet op weide zetten en niet berijden........... NEE DAT KANNIET daar heb ik de mogelijkheid niet voor

EN ik ga niemand anders opzadelen met een paardmet een been gebrek

dus OF het kan geholpen worden ( beter wordt het nooit) of het is over

Maar ervaring wil ik graag delen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:18

Misschien een domme vraag van mij, maar wat bedoel je met beervoetigheid?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:05

zo heet die afwijking.. in zn koot

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:30

Hoi Nadine, Ik ben ook al wat aan het surfen geweest nadat ik het op tinkerpraatje had gelezen, helaas kan je met deze term weinig vinden op internet, weet er iemand een andere benaming.

Ik kon zelfs op de site van hoofcare er niks over vinden..

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:50

Plaatje voor je gevonden: op de hoofcare-site:

Afbeelding
Citaat:
Naar voor gebroken voetas: de voetas is in het hoefgewricht naar voor gebroken, men noemt deze stand ook wel beervoetige stand.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:22

Haha! thnx jasper dit klopt hier boven ..........

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:15

Ik denk dat een goede hoefsmid, hier nog wel het eea aan kan verbeteren, eventueel in combinatie met apart beslag.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf, waar je hem straks voor wilt gaan gebruiken en hoe ernstig het bij hem is.
Kijk voor een hengstenkeuring en dus fokkerij is dit niet te tolereren, want afweikende beenstanden zijn vaak erfelijk, maar om hem nu direct naar de paardenhemel te willen sturen, is me iets te kort door de bocht.
Temeer julie er kennelijk tot dusver helemaal niets van bemerkt hebben.
Wacht die 2nd opinion af en zoek hier een goede hoefsmid bij, ik denk niet dat je direct alle hoop moet opgeven.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 09:19

Kitten schreef:
Ik denk dat een goede hoefsmid, hier nog wel het eea aan kan verbeteren, eventueel in combinatie met apart beslag.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf, waar je hem straks voor wilt gaan gebruiken en hoe ernstig het bij hem is.
Kijk voor een hengstenkeuring en dus fokkerij is dit niet te tolereren, want afweikende beenstanden zijn vaak erfelijk, maar om hem nu direct naar de paardenhemel te willen sturen, is me iets te kort door de bocht.
Temeer julie er kennelijk tot dusver helemaal niets van bemerkt hebben.
Wacht die 2nd opinion af en zoek hier een goede hoefsmid bij, ik denk niet dat je direct alle hoop moet opgeven.

Ik heb 2 smeden gesproken EN de DA die hem heeft afgekeurd.. en die hebben mij gezegt dat er NIETS aan te doen is met beslag of bekappen

heb jij ervaring dan met deze afwijking?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:43

De Da van een hengstenkeuring, moet extreem streng zijn, dat is niet anders.
De afwijking ansich, is ook niet te verhelpen, maar een orthopedische hoefsmid kan met geduld en aangepast beslag vaak nog wonderen verrichten.
Het hangt er in alles van af, hoe ernstig het is en oke, hij zal er waarschijnlijk geen 20 mee worden.

Als het echt zo ernstig is, als je nu denkt, hoe kan het dan dat jullie nog tot de 2e bezichting in een hengstenkeuring zijn geraakt.

Dat had dan toch allang door iemand gezien moeten zijn, zeker in de 1ste ronde? Er lopen zoveel paarden rond met zo'n keuring die wel correct op de benen staan het verschil had toch iemand op moeten vallen.

Bovendien er is toch voor die tijd ook een hoefsmid bij geweest?

Of heeft hij zoveel behang, dat er van een afwijkende beenstand niets meer zichtbaar is

Ik heb idd 1 paard gehad met dit verschijnsel, niet in extreme mate en die is met aangepast beslag toch nog 16 geworden en liep trouw zijn ritjes voor de kar (geen wedstrijden) gewoon lekker als recreatie paardje.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:01

Tuurlijk snap ik wel dat die DA streng moet zijN ( ik ben de laatste die TEGEN het afkeurn van mijn paard is) echt super logisch dat hij dit niet aanvaart

maar op jou vraag daar kan ik jou een antwoord op geven

Ze zagen het meteen bij de 1 ronde.. maar dat was hard ondergrond.. Ze wilde hem in de 2e bezichting ( zachte ondergrond) nog maals zien om te bepalen hoe erg de aandoening is.. Ik zeg eerlijk dat ik dat geen goede zaak vind hoe ze dit hebben aan gepakt. maar goed..

Hij is altijd bekapt door mijn man.. Die zeg ik eerlijk......... alleen kan bekappen en verder geen verstand heeft van afwijkingen in de paarden been zelf.. alleen in de hoef.. het is een tinker met dikke pak sok.
Hij valt mij niet echt op eerlijk gezegd.. maar ik weet de maatstaf verder ook niet

de DA .. ( paardenkliniek de veluwe DHR de Vries) heeft mij dit verteld dat ik beter dit paard niet kan berijden.. mischien een rustig buitenritje thats it.
Hij zal binnen 2 jaar versleten pezen hebben en mischien een peesklap.

Ik meteen .. Kan er geen speciaal ijzer onder of iets?? nee zegt hij .. er is niks mogelijk bij deze aandoening.. niet met bekappen of ijzer.

Ik sprak de smid die hier op stal staat.. en die bevestigde dit.. mijn oude smid van vroegr ook. Die zeggen dat er niks aan gedaan kan worden met middel van ijzer of bekappen

Tja en als 3 mensen het zeggen die er voro geleerd hebben.. waarom zou ik die niet geloven.

Morgen moet ik om half 11 bij de kliniek in Bodegraven zijn.. en dan wordt hij binnenste buiten gekeert..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:15

Nee oke, nu wordt het verhaal direct een stuk duidelijker.
Paul de Vries, ken ik goed en ik heb een hele hoge pet van hem op.
Als hij + 2 hoefsmeden deze boodschap afgeven, dan ben ik er ook bang voor.

Als je dit zelf nooit mee gemaakt hebt, kan ik me ook voorstellen dat je hier over heen kijkt.

Blijft het voor mij toch een beetje onverteerbaar, dat je werd doorgestuurd naar de 2e bezichtiging.

Ik hoop voor jou, dat Bodegraven er nog brood in ziet.
Ik wens je in ieder geval alle sterkte morgen.
Laat je nog even horen, wat zij zeggen?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 12:21

Kitten schreef:
Nee oke, nu wordt het verhaal direct een stuk duidelijker.
Paul de Vries, ken ik goed en ik heb een hele hoge pet van hem op.
Als hij + 2 hoefsmeden deze boodschap afgeven, dan ben ik er ook bang voor.

Als je dit zelf nooit mee gemaakt hebt, kan ik me ook voorstellen dat je hier over heen kijkt.

Blijft het voor mij toch een beetje onverteerbaar, dat je werd doorgestuurd naar de 2e bezichtiging.

Ik hoop voor jou, dat Bodegraven er nog brood in ziet.
Ik wens je in ieder geval alle sterkte morgen.
Laat je nog even horen, wat zij zeggen?

mijnpet zit er ook niet op van die 2e bezichting. want ik dacht echt dat het goed ging. ( 7 voor de draf.)

Ik laat meteen weten hoe het is afgelopen

Ja idd het was Paul de Vries ( ik kon zn naam niet meer hihih)

dank je wel en ik houd contact

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:18

Succes morgen in Bodegraven en hopelijk voor jou is het niet helemaal het einde, maarre als zelfs Bodegraven er niks meer aan kan doen is het echt einde verhaal. Maar wie weet.......
Jammer dat ik morgen zelf niet op de kliniek ben, had graag ff je paardje gezien.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:06

Nadine... Kan je mij even een PB sturen zodra je meer weet of als er ergens je verhaal staat? Ik wil dit niet missen, sinds ik Tinkerpraat las vandaag staan mijn zenuwen helemaal gespannen Verward

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:22

Ik lees net het bericht van Nadine op tinkerpraat. Cayuse blijkt deze afwijking NIET te hebben. Ik wacht op verdere info...

Nadine iig gefeliciteerd Haha!:D Maar nu is de vraag; hoe kan zo'n fout in godsnaam gemaakt worden?? Als je hengst nu alsnog goedgekeurd word, dan nog is er schade aan zijn naam dankzij dit hele akkefietje

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:41

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt over verdere afwikkeling e.d.

Vergissen is menselijk, maar ik vind dit toch wel een zeer ernstige fout, Onbegrijpelijk Scheve mond

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:43

Wat is er gebeurt jongens, blijkt hij het nu toch niet te hebben?
Waar kan ik dit terug vinden?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:44

Kitten schreef:
Wat is er gebeurt jongens, blijkt hij het nu toch niet te hebben?
Waar kan ik dit terug vinden?

Wij wachten ook nog op haar verhaal, maar tot nog toe mag en kan ze er niets over kwijt...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:59

Esme_27 schreef:
Maar nu is de vraag; hoe kan zo'n fout in godsnaam gemaakt worden?? Als je hengst nu alsnog goedgekeurd word, dan nog is er schade aan zijn naam dankzij dit hele akkefietje

Allereerst vraag ik me ook af hoe die fout gemaakt kan worden!
Maar over de schade aan zijn naam zou ik me niet drukmaken.
Ik denk dat dat wel losloopt!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:31

ik hoop het! Ik zou er als hengsteneigenaar echt niet blij mee zijn.

"was dat niet die hengst..."

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:39

Negatieve aandacht...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:58

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:19

Gefeliciteerd OK dan! OK dan! met een helemaal gezond paard!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:20

dank je wel.. nooit meer gedacht wel altijd gehoopt Haha!:D:D