Paard met flinke mok op rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard met flinke mok op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:25

Eén van de paarden bij ons op stal heeft flink mok, ze heeft lang op de wei gelopen met een veulen aan de voet en er is zodoende niet echt op gelet (wordt verder ook niets met de merrie gedaan)

Nu wordt het behandeld, en de merrie wordt nu ook langzaam aan zadelmak gemaakt. Maar nu zou het zo zijn dat ze niets mag doen qua werk tot de mok weg is?! Ze gooien haar wel op de wei, maar longeren in de (droge) binnenbak mag niet?
Wat vinden jullie?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:31

In een droge wei is helemaal niet erg,maar als het diertje met flinke mok in een zanderige bak moet lijkt het me niet zo fijn,zand schuurt namelijk.
Als het droge mok is kan het wel,beweging is juist goed want met mok hebben een heleboel paarden juist dikke benen.
De mijne wel in ieder geval.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:36

Hangt van af van hoe nat de wei is. Een droge wei kan niet zoveel kwaad. Zand kan gaan schuren, al verhelp je al wel een groot deel als je de plekken eerst met vaseline insmeert en de benen schoon en droog maakt voordat je ze op stal zet.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 20:06

Ze heeft droge mok, en ze heeft idd dikke benen. Daarom vind ik dat ze ook beter wat licht werk kan doen.

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:41

Concorde schreef:
Eén van de paarden bij ons op stal heeft flink mok, ze heeft lang op de wei gelopen met een veulen aan de voet en er is zodoende niet echt op gelet (wordt verder ook niets met de merrie gedaan)

Nu wordt het behandeld, en de merrie wordt nu ook langzaam aan zadelmak gemaakt. Maar nu zou het zo zijn dat ze niets mag doen qua werk tot de mok weg is?! Ze gooien haar wel op de wei, maar longeren in de (droge) binnenbak mag niet?
Wat vinden jullie?

K zou haar wel beweging geven want mijn pony heeft ook mok maar als ze 2 dagen op stal staat worden haar voeten helemaal dik en dan is de pony helemaal stijf en kan je er niet zoveel mee beginnen dus dan had ik toch gekozen om haar dan toch maar beweging te geven. mijn pony heeft al best wel lang mok maar ze loopt er niet kreupel door dus ik gebruik haar gewoon. Ze zeggen ook wel eens dat het open gaat als je gaat rijden maar daar heeft mijn pony geen last van. Maar met wat voor medicijn proberen jullie weg te krijgen???

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:45

Bij dikke benen is het op zich goed om af te spuiten, maar de combinatie van afspuiten en mok is ook niet zo toppie! Je kan bij de DA een flesje koelingsgel ophalen en dat ff insmeren. Of een cool-pack met een bandage eromheen doen, moet je wel zorgen dat het cool-pack niet gelijk op de huid zit, maar dat er iets tussen zit.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:45

Die koelingsgel heet bijv. EPF van Equistro

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:28

..zelf heb ik van de zomer getobt met mok(DRAMA!).....op een gegeven moment had hij ook dikke benen er van...toen heb ik hem alleen maar laten stappen, puur voor de dikke benen weg te krijgen..op het moment dat het weer beter ging ben ik weer gaan rijden...maar ik weet wel toen het zo erg was...met een beetje beweging sprong het al open en dat is helemaal niet goed en deed ook pijn bij hem...dus alleen stappen aan de hand...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:36

Als ze van die scheuren heeft in de koot is beweging pijnlijk, die springen open namelijk. Dus ik zou eerst gewoon stappen en haar benen droog houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:46

Veel beweging juist! Dat stimuleert de doorbloeding en dus de genezing!

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:15

paard kan gewoon lopen zolang die niet kreupel is
je kan het wassen met betadine shampoo en dan proberen om het zo droog mogelijk te houden na enkele dagen zullen de korstjes los laten en kun je ze lospeuteren doe dit wel voorzichtig zodat het niet gaat bloeden werkt dit niet kun je er een zalfje voor gaan halen

horsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:57

schoonwassen en schuren met chloorwater, doet wel zeer, vriendelijker is is betadineshampoo. Dan hele vette zalf erop smeren, erger dan uierzalf, je hebt ook van die fotosyntese zalf. Heel vet. Dan verbandwatten. Voorbeel van de hypo op Rol, plakken niet. Dan met zelfklevende bandages indraaien dus van helemaal dat been behandelen van de voet tot (achter) de hak. Een week daar mee laten staan, kan ze ook de wei mee in. Dan eraf halen en schoon wassen. Over het algemeen is alles weg!

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:02

mijn merrie heeft dit najaar ook last gehad van hevige mok. Ze heeft twee weken stalrust gekregen (omdat ze mank liep) terwijl de andere paarden naar de wei gingen. ik stapte toen dagelijks 30min met haar rond zodat ze toch een beetje beweging kreeg.

Het is niet logisch dat het paard wel losgegooid wordt in de weide maar geen longeerwerk mag doen. zolang ze niet mank loopt kan het eigenlijk niet veel kwaad. ok de wonde wordt wel vuil , maar als je dat achteraf netjes schoonmaakt en droogt kan dit geen probleem vormen. In de weide daarentegen zitten veel bacterieën die de ontsteking erger maken..