Extreme haaruitval door schimmel enting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Extreme haaruitval door schimmel enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 18:29

Bij ons heerst er ringworm op stal, hier om hebben de paarden (ook die er geen last van hadden (zichtbaar) zoals die van mij) een vactinatie gekregen waar ze een half jaar schimmel vrij mee zouden zijn, de eerste hebben ze begin december gehad en de tweede twee weken later, nu merkte ik dat m'n pony na de eerste enting al ging haren en dit werd steeds erger, twee weken geleden liet 'n stalgenoot haar paard zien, die was helemaal kaal tussen z'n voorbenen uitlopend op z'n borst en nu zag ik een week geleden dat Darmoor ook al bij een voorbeen kaal begon te worden en toen ik van de week kwam was ze ook al kaal aan het worden op haar borst en bij haar andere been en ook op haar hoofd, overginds is het niet echt kaal, maar meer dunne dons haartjes, en ik hoor meer stalgenoten roepen dat hun paard zo in de rui is (de wolken vloegen je letterlijk omde oren, net als of ze hun zomer vacht al krijgen), verder heeft 1 paard als nog ringworm op z'n neus gekregen, 'n ander op z'n mond (dit lag ook open) en weer een ander op z'n hele hoofd, er was wel gezegt dat paarden die al besmet waren in eerste instantie het wat heviger zouden kunnen krijgen, maar dat dit maar een week of twee zou duren, nu zijn we al ruim een maand verder, is dit normaal na een vactinatie?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 08:42

Sorry, maar voor mij is dit een beetje vaag verhaal.

Om te beginnen, is ringworm GEEN schimmelinfectie, maar een bacterieele en bij mijn beste weten bestaat er geen inenting tegen ringworm.

Ringworm is zwaar besmettelijk, OOK voor mensen.

Ringworm is niet iets wat "open" licht, maar ziet er uit, als een rond kaal plekje met middenin een korstje, wat langzaam steeds groter wordt, het korstje valt af en het haar groeit van binnenuit die cirkel weer aan. Bij mensen zie je een roze rode plek, die jeukt.

Ringworm is zeer hardnekkig.
De enigste manier om er van af te komen, is alles en dan bedoel ik ook echt ALLES te ontsmetten en dit 3x met een 14 dagen tussentijd herhalen.

Ringworm verdwijnt wel door veel zonlicht, maar indien niet behandelt blijft de besmetting bestaan en komt in het najaar terug.

Maar,..................... de beschrijving die jij hierboven geeft, doet me eerlijk gezegd niet aan ringworm denken, maar aan schurftmijt, overigens ook geen schimmel en ook zeer besmettelijk voor andere paarden en mensen.

Ook hier zul je alles goed moeten onsmetten.

Vraag je VA om nog een keer te controleren, waar je nu echt mee te maken hebt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 08:56

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:32

Zou de dierenarts even opbellen die ze geënt heeft. Hij kan je zo zeggen of dit vaker voorkomt en of het verband met elkaar heeft! En wat je er evt. nog aan moet doen voor de verdere behandeling.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 16:34

Kitten schreef:
Sorry, maar voor mij is dit een beetje vaag verhaal.

Om te beginnen, is ringworm GEEN schimmelinfectie, maar een bacterieele en bij mijn beste weten bestaat er geen inenting tegen ringworm.

Ringworm is zwaar besmettelijk, OOK voor mensen.

Ringworm is niet iets wat "open" licht, maar ziet er uit, als een rond kaal plekje met middenin een korstje, wat langzaam steeds groter wordt, het korstje valt af en het haar groeit van binnenuit die cirkel weer aan. Bij mensen zie je een roze rode plek, die jeukt.

Ringworm is zeer hardnekkig.
De enigste manier om er van af te komen, is alles en dan bedoel ik ook echt ALLES te ontsmetten en dit 3x met een 14 dagen tussentijd herhalen.

Ringworm verdwijnt wel door veel zonlicht, maar indien niet behandelt blijft de besmetting bestaan en komt in het najaar terug.

Maar,..................... de beschrijving die jij hierboven geeft, doet me eerlijk gezegd niet aan ringworm denken, maar aan schurftmijt, overigens ook geen schimmel en ook zeer besmettelijk voor andere paarden en mensen.

Ook hier zul je alles goed moeten onsmetten.

Vraag je VA om nog een keer te controleren, waar je nu echt mee te maken hebt.

Ik snap niet wat er zo vaag aan is, van de paarden die het hadden zijn er huidschilfers op kweek gezet, zo zijn zijn ze er achter gekomen dat het ringworm is, en zo als Billy zegt is ringworm wel een schimmel en ik ben me er van bewust dat het besmettelijk is voor zowel andere paarden als voor ons (en onze huisdieren).
Met daar bij dat ik niet uit mijn verhaal kan opmaken dat we niet rondig alles ontsmet hebben,
het ging mij puur om die inenting, ik heb verder geen contact gehad met de DA want dat hebben die meiden van de ponies die het al hadden geregeld, ik weet ook niet om welke enting het ging, maar ik vind het gewoon vreemd dat ze zo ontzettend aan het haren is.