iets aan de rug of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

iets aan de rug of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 18:21

Nou ik zal het probleem even uitleggen.
het gaat dus over Verona (manegepony) en de laatste maand(en) bokt ze elke keer als je een zadel oplegt of ervanaf haalt. Aan het zadel kan het niet liggen omdat die echt goed past en ze die al zeker een jaar heeft en toen deed ze het nog niet. En ze doet het ook bij andere zadels. Nu is de vraag of ze misschien iets aan haar rug heeft of niet Verward misschien dat een bokker het probleem kent. (Ze is wel de laatste tijd vaker kreupel geweest maar is nu weer beter.) ohja, ze is 30 + (dus erg oud) en loopt al zeker 20 jaar op een manege.
Wie weet wat het is?

hopelijk weet iemand een antwoord

Groetjes xxx Niki

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:23

Klopt. We dachten idd aan iets aan haar rug.
Hopen dat ze gauw van haar pensioentje kan gaan genieten. Scheve mond
Arm meissie.. Scheve mond

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:58

niemand?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:23

jammer

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:26

Heeft denk ik gewoon met het ouder worden te maken, als mensen ouder worden krijgen ze ook meer kwalen, vergeet niet dat dertig jaar echt al een behoorlijke leeftijd is.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:10

SvenErik schreef:
Heeft denk ik gewoon met het ouder worden te maken, als mensen ouder worden krijgen ze ook meer kwalen, vergeet niet dat dertig jaar echt al een behoorlijke leeftijd is.

Ik denk het niet.
Ze deed het voorheen helemaal niet.
Ze bokt echt.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:41

heb al veel paarden meegemaakt, jonge en ook hele oude, met het bok-probleem. En in veel van de gevallen is het toch echt de rug, wat heel goed kan op 30 jarige leeftijd.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:45

Wat ze voorheen niet deed kan zomaar ineens komen opzetten....
Net als bij oude mensen, die krijgen ook van de een op de andere dag kwaaltjes.
En als ik je verhaal zo lees denk ik idd dat ze wat aan haar rug heeft. 20 jaar manegeruiters op je rug dragen is ook niet niks. En 30 is idd een behoorlijke leeftijd.
Het is natuurlijk niet jou eigen pony dus je kunt er weinig aan doen maar je zou eens met de eigenaar kunnen overleggen of er niet een keer een DA bij kan komen. Dan weet je gelijk waar het aan ligt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:59

Ik zal mijn instructrice het eens zeggen dan kan ze miss de DA laten komen, of er zelf naar kijken. En miss dat het een beetje helpt als ze een dikker dekje krijgt??

De manege eigenaar neemt het toch nooit serieus Scheve mond

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:42

xXVeronaXx schreef:
Ik zal mijn instructrice het eens zeggen dan kan ze miss de DA laten komen, of er zelf naar kijken.

Dat zou wel verstandig zij ja. Je instructrice weet toch wel van het probleem af he? Niet dat ze dadelijk een pony met rugklachten gaat indelen in de les...
Citaat:
En miss dat het een beetje helpt als ze een dikker dekje krijgt??
Als ze echt een probleem in haar rug heeft zitten helpt een dikker dekje oid niet.
Citaat:
De manege eigenaar neemt het toch nooit serieus Scheve mond

Ik snap wat je bedoelt. Veel manege eigenaren zijn zo. Bij onze manege word ook veel door de instructrice geregeld. Dus misschien is het een idee als zij eens met de eigenaar gaat praten om een DA te laten komen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 21:40

iwayalover schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Veel manege eigenaren zijn zo. Bij onze manege word ook veel door de instructrice geregeld. Dus misschien is het een idee als zij eens met de eigenaar gaat praten om een DA te laten komen.

Was ze voor de 2e keer kreupel heeft hij de DA nog niet naar haar laten kijken schandalig en een paard moest heel nodig naar de hoefsmid en had m'n vriendin dat gezegd en weet je wat hij zei? "Ze valt toch nog niet uit elkaar" en heeft dat paard nog 2 weken met zo'n hoeven rondgelopen m'n instructrice kijkt er tenminste direct naar. Als het goed is weet ze hiervan ja. Ikzelf heb het nog niet kunnen zeggen maar een paar anderen (die heel veel daar zijn) hadden het ook al ontdekt dus het is bekend.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:23

...je zou zeggen dat het aan de rug ligt ..dikker dekje zou dan niet helpen...wat je kan doen voor het opzadelen is met twee vingers LANGS de ruggegraat gaan van schoft naar net achter waar het zadel ligt..een beetje druk geven..en dan voelen...als ze een gevoelig punt heeft merk je dat meteen door wegdrukken of dat je iets hards voelt(hard spier ofzo)..maar t beesje is 30!...misschien tijd voor met pensioen te gaan?(maar goed, daar heb jij niets aan!)

horsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:58

doet ze het al met alleen het zadel of als je haar aansingelt of aangesingelt hebt?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 14:16

Ze hebben al gevoeld aan haar rug maar niets ontdekt ja pensioen zou natuurlijk het beste zijn, maar dat doen ze dus niet.

Ze doet het alleen als je het zadel oplegt of eraf haalt, aansingelen heeft ze altijd al niet leuk gevonden.

Ik weet echt niet wat het is met haar .. volgens mij word het gewoon te veel voor haar op die leeftijd, ze heeft zoveel de laatste tijd. Dan kreupel, beter weer kreupel nu dan weer beter, met het zadel, en met rijden krijgen ze haar niet vooruit (deed ze eerst ook al niet maar nu toch veel erger). En als ik erop kruip is er niets aan de hand, Ze vind het heerlijk en is niet meer te stoppen met galopperen, ik rij haar met lange teugel en zonder zadel en springt ze zelfs nog Verward (we hebben wel een goede band moet ik zeggen)

maar dat met het zadel doet ze dus ook bij mij.
Ik denk dat ze gewoon wil zeggen dat ze er geen zin meer in heeft, dat ze pensioen wil ofzo .. Ach gut

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:32

xXVeronaXx schreef:
Ik denk dat ze gewoon wil zeggen dat ze er geen zin meer in heeft, dat ze pensioen wil ofzo .. Ach gut

Dat zou idd heel goed kunnen. Ze heeft al een behoorlijke leeftijd bereikt(waarvan ik vind dat ze eigenlijk met pensioen zou moeten aangezien het werk wat ze heel haar leven heeft gedaan), en daarbij heeft ze waarschijnlijk ook pijn. Een paard dat geen zin meer heeft reageert niet zo fel op een zadel dan een paard dat pijn heeft. Dus ik denk wel degelijk dat het 'm dat is bij Verona.
Jammer dat de eigenaar zo weinig voor zijn paarden over heeft. Zo iemand zou je geen manege gunnen Maar ik zou zeggen, prober echt je instructrice duidelijk te maken dat je je zorgen maakt op Verona en of zij nog een keer met de eigenaar wil praten om een DA te laten komen.
Ik zou het sneu vinden als de pony zo zou blijven moeten slijten met pijn de laatste tijd van haar leven.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:40

iwayalover schreef:
Dat zou idd heel goed kunnen. Ze heeft al een behoorlijke leeftijd bereikt(waarvan ik vind dat ze eigenlijk met pensioen zou moeten aangezien het werk wat ze heel haar leven heeft gedaan), en daarbij heeft ze waarschijnlijk ook pijn. Een paard dat geen zin meer heeft reageert niet zo fel op een zadel dan een paard dat pijn heeft. Dus ik denk wel degelijk dat het 'm dat is bij Verona.
Jammer dat de eigenaar zo weinig voor zijn paarden over heeft. Zo iemand zou je geen manege gunnen Maar ik zou zeggen, prober echt je instructrice duidelijk te maken dat je je zorgen maakt op Verona en of zij nog een keer met de eigenaar wil praten om een DA te laten komen.
Ik zou het sneu vinden als de pony zo zou blijven moeten slijten met pijn de laatste tijd van haar leven.

ja ik weet het .. M'n instructrice weet ook dat ik om haar geef, en altijd als er wat is dan zeg ik het haar en komt ze direct kijken .. zoals schuurplek van de singel (heeft ze weken stalrusst gehad, en alleen ik mocht er soms op omdat ik altijd zonder zadel rij.) en toen ik dacht dat ze rotstraal had wat geen rotstraal was Bloos En ook wanneer ze naar de hoefsmid moet zeg ik dit en wordt het opgeschreven.
Ik vind ook niet dat ze na meer dan 20 jaar trouwe dienst zo moet slijten ..

_Tarzan

Re: iets aan de rug of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:31

Nou ...
Hebben we het gezegd tegen mijn instructrice en zegt ze dat het alleen maar vervelend doen is Scheve mond
Want ze is volgens haar de laatste tijd heel erg vervelend ..
Nou niks van gemerkt hoor Ach gut
(komt misschien omdat ik wel heel erg om haar geef)

Ze heeft het voorheen nog NOOIT gedaan..
Dan kan het toch alleen maar pijn zijn
Sorry hoor maar hier kan ik me echt kwaad om maken, dat dier is gewoon op dat is alles, zet haar eens lekker op de wei man Boos!

Roosch

Re: iets aan de rug of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:33

Ja, ik vroeg het nog, zegt ze dat ze eigenwijs is. Verward
Heeft ze nooit eerder gedaan zeg Verward!