Kreupel als het koud weer is...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Primula

Kreupel als het koud weer is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:14

Mijn merrie van 10 jaar (nu sinds 2 jaar onder het zadel) loopt kreupel aan haar linkervoorbeen als het koud weer is buiten. In stap merk je er niks van, maar als ze begint te draven zie je haar echt zo telkens door haar been buigen Verward . Vooral als ze op de volte draaft en haar been dus meer moet belasten. Als ze dan een tijdje gereden heeft, en ze is warmgelopen is het een heel stuk minder. Maar dit heeft ze dus niet als het weer warmer wordt Scheve mond . Heeft er iemand enig idee wat dat kan zijn?
Ze staat dag en nacht op wei in een kudde pony's, met een grote schuilstal.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:24

Heeft ze geen oude blessure, of litteken op dat been ??

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:26

Nee, ik zie er niks aan, en voor zover ik weet heeft ze daar nooit problemen aan gehad (ik heb haar wel nog maar 3 jaar) .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:41

is je merrie wel eens op rontgenfoto's bekeken?
sommige paarden met artrose hebben hier last van, maar je merrie is nog vrij jong.
ze kan ook een beetje last van haar spieren hebben door de kou, maar als ze echt kreupel loopt zou ik toch eens foto's laten maken?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:28

Hoi

Als foto's niks uitrichten kan je altijd een scintigrafie overwegen. Als je hier meer over wilt weten kan je mij een PB of mailtje sturen.

Gwen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:21

Ireentjuh schreef:
sommige paarden met artrose hebben hier last van, maar je merrie is nog vrij jong.

Daar dacht ik ook meteen aan. Kou verergert idd de symptomen van artrose. Artrose kan ook ontstaan door een beschadiging, dus het is op zo'n jonge leeftijd niet uit te sluiten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:25

Ben je zeker dat het niet gewoon stijvigheid is? Met Twister kan ik met zo'n weer de eerste tien minuten ook niet deftig draven, hij is er ook maar 10. Artrose zou ook een optie zijn, al merk ik dat Memuska meer last heeft bij nat dan bij koud weer. Een jong paard kan idd al artrose hebben, Pieterke heeft het al van zijn vijf jaar door een blessure...

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:26

Ireentjeuh: nee, ik heb nooit rontgenfoto's laten maken .

Memuska:ja, eerst dachten we ook dat het gewoon stijfheid was, maar gisteren leek ze het precies iets erger te hebben dan de vorige keren. In de week was het weer iets warmer en toen zag ik echt totaal niks! Ze liep helemaal zuiver. Bij nat en niet te koud weer heeft ze er ook helemaal geen last van.

Onze lesgeefster dacht ook dat het misschien wat artrose kon zijn. Maar ik was aan het denken geweest: ze is voordat ik haar kocht in handen geweest van een fokker, en die heeft haar al laten dekken toen ze 2 jaar was; op haar 3 jaar heeft ze dus haar eerste veulen gehad, en dat elk jaar tot ze 8 was Ach gut . Dat heeft waarschijnlijk ook niet veel goed gedaan aan haar gewrichten...