wat houdt een HOEFKNEUZING in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

wat houdt een HOEFKNEUZING in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:02

Hallo
Wie kan mij meer informatie/ ervaringen geven over hoefkneuzingen?
Alvast bedankt!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:06

Wat ik begrepen heb moet je een hoefkneuzing zien als een blauwe plek in de hoefzool. Gamier had er afgelopen zomer ook 1 en die is na een paar dagen overgegaan in een hoefzweer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:55

Een hoefkneuzing kan ontstaan doordat een paard op een harde ondergrond op een wat grotere kiezel stapt of met de voorkant van de hoef tegen een grote steen stoot. Hierdoor kan een bloeduitstorting ontstaan. Bij een kneuzing aan de hoefwand kan een hoornzuil ontstaan.
Sommige paarden kunnen er kreupel van worden, anderen lopen er gewoon mee door.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:05

Sugarmiss schreef:
Een hoefkneuzing kan ontstaan doordat een paard op een harde ondergrond op een wat grotere kiezel stapt of met de voorkant van de hoef tegen een grote steen stoot. Hierdoor kan een bloeduitstorting ontstaan. Bij een kneuzing aan de hoefwand kan een hoornzuil ontstaan.
Sommige paarden kunnen er kreupel van worden, anderen lopen er gewoon mee door.

Zat er dus toch niet zo ver naast Knipoog

laro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:40

Een hoefkneuzing kan ook ontstaan als je paard zchzelf aantikt met de achterhoeven.Dat is bij mijn paard zo gebeurd met longeren. Heeft ongeveer 8 weken geduurd voordat ze niet meer kreupel liep. Het scheelt ook wel waar de kneuzing zit, zat bij mijn paard bij de kroonrand dus dat duurt lang totdat het er uitgegroeid is. En ik denk dat mijn paard wel wat kleinzerig is Haha!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:31

Een hoefkneuzing kan best 2 maanden duren voordat alles weer OK is. Het ontstaat inderdaad doordat je paard bijvoorbeeld op een steen gaat staan. Maar hij hoeft er niet kreupel van te lopen. Als je dan daarna weer een keer naar de smid gaat, zal het je smid opvallen met het bekappen van de voeten, aan de struktuur van de hoef.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:23

Mijn vorige pony had een hoefkneuzing, tegen een zweer aan. Er was in de weide een stuk uit haar hoef geslagen en daarna is ze met dat gat ook nog op een steen terecht gekomen. Ze stond op 3 benen en had veel pijn. Ze moest toen speciaal beslag voor krijgen omdat haar hoeven zo slecht waren (sloegen steeds stukken uit) Dus de smid moest toen beslaan op die hoefkneusing Pony had heel veel pijn, nagel er dwars doorheen. Na 3 weken liep ze weer rad en ik heb 6 weken niks kunnen doen met haar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:29

Mijn paard heeft eens een hoefkneuzing gehad door te kort bekappen, en toen door het drukken van het ijzer op de zool...

Het heeft best lang geduurd tot dit helemaal over was...

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:07

mijn hoefsmid haeeft een keer mijn pony beslagen, toeb heeft ie zohard op het lipje gemept dat er hele blauw-rode plekken op de hoef zaten! dat ging na en weekje ofzo weer over, je kan gewoon gaan rijden hoor!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:56

Mja ik dacht iinderdaad ook dat je het gewoon kon zijn als blauwe plekken in de hoef.. Mijn paardje had er in de zomer ook een paar ( wei liep berg af en daar lagen stenen, die er natuurlijk meteen zijn uitgehaald ) De smid zag het met bekappen, je zag daar rode plekken in de hoef.. Ze had er verder totaal geen last van