Astma bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

Astma bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:32

hoi mensen,
ten eerste wil ik ook even zeggen dat mijn paardje een vorm heeft van lichte cornage, dit wist ik al toen ik hem kocht.
de veearts is gister bij mij langs geweest voor de ineenting.
maar omdat mijn paardje ( 14 jaar) al een hele tijd last heeft van hoestbuien en heel sloom is tijdens het rijden heb ik haar gevraagd of ze even wilde kijken wat het kon zijn.......nu blijkt het dat hij c.o.p.d heef, dat is: chronic Obstructive Pulmonary Disease, dit wil zeggen dat hij eigenlijk astma heeft. Huilen
ik moet hem nu op krullen neerzetten en hij mag alleen maar nat hooi hebben, verder krijgt hij vanaf maandag waarschijnlijk ventopulin, of hoe het precies heet.
wie herkent dit en heeft een paard dat hetzelfde heeft.....
hoe verloopt het verder met zo'n paard en wat kun je nog wel of juist niet meer???
ik rij B dressuur en Spring rond de 1.20 meter....dit doet hij graag, maar zal hem nu niet meer goed afgaan vrees ik......ik heb vorige week namelijk 2 springwedstrijden gehad waarbij hij heel veel last had van hoesten en cornage, hij sprong toen ook niet graag, nu weet ik waarschijnlijk ook waarom..........ik heb echt medelijden met hem.......ik gun hem een leven zonder astma en cornage........maar ik kan er ook weinig aan doen, alleen zoveel mogelijk rekening houden met zijn beperkingen en hem rust geven als dat nodig is........

alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!!

groetjes karin

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:40

ik snap je verhaal niet echt Haha!

maar hij heeft dus astma?
is niet het einde van de wereld meid Knipoog
ken veel paardjes met astma en die gewoon mee lopen in de sport.

op krullen zetten en nat hooi is heel normaal dan.
beste is eigenlijk een buitenstal,lukt dat niet,dan proberen zo veel mogelijk op de wei in de buitenlucht.
mischien ook proberen je trainingen wat aan te passen.

imposantje schreef:
zoveel mogelijk rekening houden met zijn beperkingen en hem rust geven als dat nodig is........

is ook een van de belangrijkste dingen dan Lachen

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:24

COPD is vele malen ernstiger dan astma. COPD is echt de ergste vorm. Voordat een paard COPD heeft moet een DA wel veel testen doen, die niet alle dierenartsen kunnen (drukmeting incl medicatie). Verder zou ik hem in de wei zetten, kuilgras voeren en licht werk geven. (buitenritjes stappen en eventueel kleine stukjes draven) Ventipulmin is nodig om het slijm uit zijn luchtwegen te krijgen en lichte beweging helpt daarbij.

Veel succes, zelf niet te veel stressen en zeker niet denken dat het het einde van de wereld is. Met aanpassingen (nat hooi/kuil, veel buiten en in het begin aangepast werk) en tijd! kom je een heel eind! Succes!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:54

Leg het probleem voor aan een homeopaat! Mijn paardje was dampig volgens de da. Nu is hij behandeld door een homeopaat en heeft nergens meer last van. Hij kan weer op stro staan en weer droog hooi eten! Als je geinteresseerd bent mag je altijd pb'en!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:05

Mijn paard heeft last van Chronische Bronchitis.

Ik voer hem nu kuilgras, en hij staat op stal met vlasvezel.
En hij staat veel buiten.
Momenteel is er niets meer te merken aan mijn paard.

Ik moet alleen voorkomen dat hij last krijgt van stof.
Dat is in de zomerdag met droogte natuurlijk moeilijker dan in de winter.
Maar er is wel mee te leven hoor! Ik moet bijvoorbeeld in de zomerdag heel veel sproeien in de wei en de bak. En als het toch te droog is ga ik buiten rijden. Dat is zo wie zo lekker als hij veel last heeft. Lekker in de vrije natuur rustig aan doen. En het is inderdaadn iet het einde van de wereld. Er valt best mee te leven hoor!

Je moet alleen wel zorgen dat zodra het hoesten (of andere verschijnselen) weer begint je gelijk met medicatie begint (mijn paard heeft sputolysin (geloof dat je het zo schrijft), en dan gaat het snel al beter! Met een paar dagen merk ik bij mijn paard niets meer van.

Sterkte ermee in elk geval!