ten eerste wil ik ook even zeggen dat mijn paardje een vorm heeft van lichte cornage, dit wist ik al toen ik hem kocht.
de veearts is gister bij mij langs geweest voor de ineenting.
maar omdat mijn paardje ( 14 jaar) al een hele tijd last heeft van hoestbuien en heel sloom is tijdens het rijden heb ik haar gevraagd of ze even wilde kijken wat het kon zijn.......nu blijkt het dat hij c.o.p.d heef, dat is: chronic Obstructive Pulmonary Disease, dit wil zeggen dat hij eigenlijk astma heeft.
ik moet hem nu op krullen neerzetten en hij mag alleen maar nat hooi hebben, verder krijgt hij vanaf maandag waarschijnlijk ventopulin, of hoe het precies heet.
wie herkent dit en heeft een paard dat hetzelfde heeft.....
hoe verloopt het verder met zo'n paard en wat kun je nog wel of juist niet meer???
ik rij B dressuur en Spring rond de 1.20 meter....dit doet hij graag, maar zal hem nu niet meer goed afgaan vrees ik......ik heb vorige week namelijk 2 springwedstrijden gehad waarbij hij heel veel last had van hoesten en cornage, hij sprong toen ook niet graag, nu weet ik waarschijnlijk ook waarom..........ik heb echt medelijden met hem.......ik gun hem een leven zonder astma en cornage........maar ik kan er ook weinig aan doen, alleen zoveel mogelijk rekening houden met zijn beperkingen en hem rust geven als dat nodig is........
alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!!
groetjes karin