Hoi,
Ik heb er dus al met de da over gehad, vorig jaren. Spierenzymen schijnen alleen echt binnen de waardes te vallen bij een zeer rustig paard. Mijn paard verzette zich behoorlijk met het bloedprikken. Maar een uur later had hij ook een giga wond en einschuss ! We denken dat hij dat met het bloed afnemen heeft opgelopen ( da wilde hem perse op stal prikken, slecht idee !).
Helemaal zeker weten we echter niet of hij de einschuss al met het bloedprikken had. Dus misschien verklaart dat de hoge waardes.
Want een andere da vertelde dat de waardes ook bij verzet eigenlijk nooit boven de 250 uitkomen ( bij mijn paard was het 800 )
Ander jaar werd aangeraden meer voer te geven. meer krachtvoer en beter hooi ( ze gaven op die manege alleen graszaadhooi ). Maar dat hielp dus niet.
Nu krijgt hij maar weinig krachtvoer ( 1 kilo per dag ) , maar wel bijna onbeperkt goed hooi. Dus qua energie zou het goed moeten zitten. En nogmaals 4 kilo krachtvoer hielp ook niet.
Hij heeft wel een dikke vacht. Scheren wil ik hem niet, dan kan hij niet meer buiten lopen en dat vind ik veel te belangrijk.
Hij is idd wel nat ( onder zijn zadel en singel ) na het rijden, maar dat lijkt me logisch met zulke lange haren. En hij zweet ook behoorlijk na.
Ik rijd hem ongeveer 4 keer per week. Omdat ik alleen buiten kan rijden, is het soms alleen stappen ( omdat de bermen te glad zijn ). Dus zijn conditie zal niet optimaal zijn. Maar een paard moet toch wel 10 minuten achter elkaar kunnen draven zonder dat hij niet meer op adem te stappen is ?
Het gekke is ook dat hij niet altijd zo moe is. soms valt het best mee en kan ik hem wel goed op adem stappen.
Van de week komt de paardentandarts, eens kijken of zijn gebit wel helemaal oke is. En zij kan misschien ook wel zien of zijn tandvlees de goede kleur roze heeft ( ivm bloedarmoede )
Hebben jullie nog andere ideeen ?
Groetjes,
Maris