Hoe krijg ik mijn paard dikker??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Hoe krijg ik mijn paard dikker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 15:41

Ik vind mijn paard iets aan de dunne kant. Ze mag wat voller van mij.
Nou krijgt ze 4 kilo per dag (muesli en basisbrok) en flink veel hooi! Ook loopt ze elke dag in de wei met gras. Dit gras is niet voedzaam nu dat weet ik.. Lachen Ik rij haar ongeveer 4 a 5 dagen in de week. Ook wordt ze op tijd ontwormt.
Heeft iemand tips zodat ze nog wat voller wordt? (behalve meer hooi voeren..)

Alvast bedankt! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:32

Ik zou niet teveel extra brok gaan voeren. Misschien betere kwaliteit hooi, of mooie droge kuil. Luzerne is ook goed ruwvoer. Verder heb je nog maismeel, gerst of geweekte bietenpulp, zet ook aan. Lijnzaadslobber is goed voor de darmwerking, een scheutje olie door het voer ook.
Maakt ze zich verder niet druk op stal oid? En haar tanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:34

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:54

Je zou idd 1 kilo lucerne per keer kunnen toevoegen aan het krachtvoer. Slobber voeren worden ze ook voller van en zemelen voor de opname van alle voedingsstoffen. Verder is het vrij normaal dat paarden in de winterperiode wat dunner worden, maar dat heeft dan ook vaak met de stofwisseling te maken. Niet te druk om maken dus, zolang hij niet te mager is.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:47

hoi
je kan beter een schraal paard hebben als een te zwaar paard
als je paard gewoon staat met zijn hoofd naar voren en je ziet dan niet zijn ribben dan is hij goed als hij dan inbuigt zijn hoofd naar links en je ziet dan aan zijn rechterkant de aftekening van zijn ribben dan is het goed
vind je hem evengoed nog te schraal dan moet je wat meer muesli geven() alleen even opletten op de eiwiten ) niet te veel krachtvoer
wat je ook kan proberen is een andere krachtvoer met wat meer basis stoffen
een paard zet ook wat meer aan als je hem in plaats van hooi , kuil voer geeft dat is in het algemeen wat vetter dan droog hooi ook hiermmee wel wat opletten met de hoeveelhied en rustig opbouwen
mocht dit niet lukken dan heb je gewoon een mager paard wij mensen zijn ook niet altijd even groot en dik
succes

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:27

wij geven onze paarden ook kuil en daar heb je echt niet veel van nodig, maar we hebben ook absoluut geen magere paarden Haha! , in kuil zit meer als in hooi
Mais wil heel goed helpen als je paard te mager is maar je moet wel uitkijken want als je teveel geeft wordt je paard weer veel te dik!! Je moet niet meer brok geven, want dan krijgt je paard te veel eiwitten binnen!

LaTroelala: mocht dit niet lukken dan heb je gewoon een mager paard wij mensen zijn ook niet altijd even groot en dik

Inderdaad!!

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:44

Ik heb wel eens gehoord van maismeel door het voer.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:51

geplette mais.. werkt perfect

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:42

gewoon beetje meer bix geven en hooi bijgeven.. wij hadden overlaatst nog jong paardje bij in de groep die al haar ribbetjes toonde, nu na een maand of 3 straalt ze en zit ze lekker in haar vel..dus het is eigenlijk niet nodig om speciaal voer bij te geven..

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:36

Yvonniej schreef:
geplette mais.. werkt perfect

of maïsvlokken!!!

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 21:17

thanks allemaal!!
Nog even een antwoord: Ze is heel rustig op stal en pas is haar gebit nog nagekeken! En ze is inderdaad niet mager, maar ik vind dat ze wat dikker mag.. Ik ga jullie tips proberen bedankt!

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:14

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat je beter een schaal paard dan een te dik paard kan hebben. Zeker in de zomer vind ik dat ze best een minilaagje vet mogen hebben. Is je paard regelmatig ontwormd? Daar kan het ook aan liggen.
Mijnn merrie werd een poosje terug ook heel mager en ben toen naar een dierenzaak gegaan om meusli te kopen (paard werd wel erg heet na extra brokken) en omdat de meusli die ik wilde op was kreeg ik meteen voedingsadvies Lachen.
Heb nu meusli van Hartog daar zit de minste eiwitten in en het hoogste percentage vetten (dit omdat er lucerne in zit). Dus misschien is dat een idee?/

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:26

Mais(meel) vindt ik niet iets om aan te bevelen. Het zetmeel in mais is berucht als oorzaak van hoefbevangenheid. Er zitten geen vitaminen en mineralen in.
Concentreer je op de juistheid van je ontwormstrategie, hoe andere paarden in dezelfde wei worden ontwormd?, Krijgen de paarden op een of andere manier zand binnen? Hoe is de kwaliteit van het ruwvoer wat ze op dit moment krijgen? etcetera.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:30

[***] schreef:
[MD] Te Dun

(doe je dat zo?)
stond al een topic over

in dat topic stond ook iets over mais, werkt dat goed, ik heb namelijk ook een paardje dat niet zo dik is, en ook iets is af gevallen

ik rijd haar 5 x in de week en na het rijden krijgt ze altijd ongeveer een kilo biks, halve maat tot een hele wortel en wat meusli, maar ze lijft nu op hetzelfde gewicht, ook krijgen ze genoeg kuil bij en wordt ze daar niet van weggejaagd. Verward

Dus wij hebben ook een maisbult, en gewoonlijk krijgen de paarden daar niet van, maar als dat ook werkt kan mijn paard dat er ook bij krijgen

dus iemadn ervaring met mais Knipoog

anoeshjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:35

wij hebben ook een paardje die heel schraal was die gaven we ook maismeel

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:04

Mijn pony was ook schraal, maar we hebben haar gewoon getraind. Het kan er ook aan liggen dat je paard heel weinig spieren heeft, dan moet je hem longeren met bijzet of veel overgangen/figuren rijdn. Het kan ook zijn dat je paard een hele snelle verbranding heeft, daar valt niets aan te doen. Maar niet meer voer gaan geven, daar krijgt je paard alleen maar koliek van!

veel sucses verder, groetjes julia

andrea26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:58

het kan ook zijn als veulen zijden. vroeger toen ie veulen was heel weing eten heb gehad. kan ook

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:32

Zet je paard een maandje bij mij..... wordt ze echt dikker van Haha! Clown Tong uitsteken Cool

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:51

spieren kweken en veel snoepgoed geven Haha!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:18

Wel opletten dat ze niet te erg invalt, als dat eenmaal gebeurt kom je er niet meer zo maar even vanaf! (spreek uit ervaring)

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:22

Heb vorig jaar meegemaakt dat een paardje dat altijd goed ontwormt werd toch wormen bleek te hebben en daardoor af viel. Misschien de moeite waard om de veearts dit te laten onderzoeken.....

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:24

Gevlokte mais. Althans dat gaf zo'n paardenman een keer als advies aan de eigenaresse van mijn verzorgpaardje. Het hielp wel! OK dan!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:36

geweekte bietenpulp,het hielp ook bij mijn vzpaard!