met licht hoesten/snot toch goed om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

met licht hoesten/snot toch goed om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 15:34

mijn paardje begint altijd rond deze tijd wel wat te hoesten/snotteren.

zoals dit jaar nu dus ook weer,gewoon wat droog hoesten,maar gister hoorde ik met ademen ook wat snot erbij.

ik heb zoiets haal er niet meteen een dierenarts bij,want ze heeft het elk jaar,dierenarts kan er verder toch niks aan doen,mocht het erger worden of niet over gaan haal ik hem wel erbij Knipoog

maar ik twijfel nu dus,ik heb wat fene griek gehaald,en heb haar nu paar daagjes even niet gereden,wel wat los gelaten/gestapt aan de hand en lekker warm onder het solarium.

maar is dat goed?
of zal ik toch wat rustig aan rijden?

VxKara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:06

ik denk dat dat voornamelijk ligt aan in hoeerge mate je paard dit heeft.

als je paard aangeeft te kunen rijden kan je het voorzichtig proberen maar ga niet lang achter elkaar draven of veel gallopperen.
ga maar na als jij moet hoesten is dat ook niet fijn.
als je dan toch (zo'n beetje) gaat rijden zou ik dat wel buiten doen.
binnen hebben paarden meer last van het stof en gaan daarvan sneller hoesten , jou paard hoest al dusz dan is dat zeker niet prettig.

ik ben geen dierenarts dusz ik weet niet of wat ik zeg waar is maar het is meer gezond verstand die dit uitgevonden heeft.

ik hoop dat je er wat aan heb.

en dat je paard maar snel weer beter is!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:11

beweging geven mag met verkoudheid maar niet in het zweet werken.. gewoon was loswerken en je paard in de gaten houden tot hoever zij/hij het volhoud.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:17

Als ze het elk jaar krijgt dan zou ik toch (een goede) DA erbij halen die haar bloed laat testen (wordt dan naar Brussel gestuurd) en bepalen waar ze precies allergisch voor is. Daarna wordt van haar eigen bloed (of extracten daarvan) een serum gemaakt wat je over het voer toe moet dienen, en wellicht is ze er dan vanaf, net zoals mijn oude pony (die volgens de plaatselijke DA dampig zou zijn-NOT- en die door de medicijnen steeds hoefbevangen raakte, prednisolon etc) + de pony van een vriendin van mij, die bleek allergisch te zijn voor berkenbomen, die was ook genezen daarna !

Op een hoestend paard zou ik trouwens niet gaan rijden.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 18:33

bedankt voor de reactie's allemaal Lachen

het is trouwens niet zo dat ze de hele tijd zit te hoesten,maar gewoon aventoe paar keer,en met rijden deed ze dat met bijvoorbeeld middendraf.

mist,er is al een bloed onderzoek gedaan.
ze is gewoon een best gevoelig paardje,en zoals nou,zijn de tempraturen nogal schommelend,en daar kan ze niet zo goed tegen,en begint ze wat te hoesten/snotteren.

ik heb haar afgelopen drie dagen vrij gegeven (gestapt aan de hand/los gelaten)
en vandaag klein beetje gereden,10 minutjes gedraaft,meer niet,leek me wel lekker om toch wat te lopen,en zo komt het slijm wel los leek me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:23

beweging is goed voor een paard ja als ie verkouden is,maar idd niet in het zweet werken en een beetje rustig aan doen..veel in de frisse lucht..solarium helpt niks want hij moet aan de weersveranderingen wennnen..

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:41

je moet je paard idd gewoon beweging geven, dat is juist goed! Als je et maar rustig houdt! En je paard niet hele dagen binnen laten!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:10

Bij mij is de DA deze week geweest, omdat kathy aan het hoesten was en aangezien ze het vorig jaar ook had wilde ik er toch even naar laten kijken.

Ze heeft gewoon een virusje en krijgt nu ventipulmin. De DA zei tegen mij dat het niet erg was als het paard tijdens het rijden een keer hoestte.
Foene griek is idd goed voor de luchtwegen, maar is homeopatisch en bevat dus geen medicijn. Als ze een virusje heeft zoals kathy dan helpt dat niet meer. Ventipulmin is zowat het enige middel dat zou helpen, kathy is sinds woensdag bezig met de kuur en ze hoest niet meer tijdens het rijden en dat deed ze de laatste weken echt veel! Succes ermee OK dan!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:40

Ik zou toch proberen om erachter te komen wat het paard nu precies heeft, of wat de oorzaak is.
Zolang je dat niet weet, weet je ook niet wat je nu precies kunt doen om het te voorkomen of wbt het rijden wel en niet kan doen.

Wat al eerder gezegt is niet in het zweet werken en totdat je weet wat het is, licht aan het werk houden, je kunt proberen de weerstand te verhogen om zo je paard beter de winter door te helpen.

Heeft ze lichte bronchitus misschien?

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:46

dieneke schreef:
je moet je paard idd gewoon beweging geven, dat is juist goed! Als je et maar rustig houdt! En je paard niet hele dagen binnen laten!

Er is mij verteld dat je je paard zoveel mogelijk buiten moet zetten als hij/zij hoest maar natuurlijk niet in de regen. maar als je je paard op stal houd dan gaat de bacterie niet weg als je hem buiten zet wel.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:55

Je moet iig stof zoveel mogelijk proberen te vermijden, dus het hooi natmaken en je paardje lekker buiten zetten Knipoog