gemelasseerd hooi en stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dirk2

gemelasseerd hooi en stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 22:48

Zijn er paardenliefhebers die zouden geïnteresseerd zijn in gemelasseerd hooi of stro , ik ben bezig met testen te doen met dergelijk voeder , wij zouden deze zelf hakselen en melaseren en in plestiek zakken stoppen daar deze moeilijk te vinden zijn op de markt in België zouden wij daaraan beginnen maar ik zou toch graag weten wat de liefhebber daar zelf van vind is het de moeite of kost waard of niet
Wij zouden ook proberen vochtige snijmaïs in zakken van 30 a 40 kg te steken zodat iedereen die deze wenst maïs kan bijvoederen hetgeen nu niet kan , denk ik toch
Graag goede reacties , bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:40

dan zou je dus hooi hebben met een laagje melasse eromheen?

tja, vinden ze vast lekker, en t zal ook stofvrij zijn, maar suiker(melasse) is best slecht voor t paardengebit.
dus ik zou er geen belang bij hebben....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:44

Dat bestaat toch al in de vorm van Honeychopp en andere producten? Ik heb regelmatig de honeychopp. Gehaksels hooi met melasse en honing. Maar ook Dodson en Horrell heeft het.

Bevalt super overigens.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:34

Je zou aan mij beslist geen klant krijgen, no offence hoor, maar.............
wat Ellepel al aanhaalt, melasse bevat een (te) hoog percentage suiker, wat niet alleen slecht is voor het gebit, maar een verhoogde kans geeft op hoefbevangenheid en spierverzuring (tying-up) bij volwassen dieren en dieren die als soort (ras) schraal dienen te worden gevoerd.

Voor snij en kuilmais geldt eigenlijk min of meer het zelfde, leuk als opkikker voor een dier wat te mager is, maar beslist niet geschikt als dagelijks paardenvoer, temeer daar daar de kalk/magnesium balans volledig verstoort wordt.

Niet doen dus.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:57

Ik voer al fiberblend, dat is iets soortsgelijks, heb dus geen intresse..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:01

Kitten schreef:
Je zou aan mij beslist geen klant krijgen, no offence hoor, maar.............
wat Ellepel al aanhaalt, melasse bevat een (te) hoog percentage suiker, wat niet alleen slecht is voor het gebit, maar een verhoogde kans geeft op hoefbevangenheid en spierverzuring (tying-up) bij volwassen dieren en dieren die als soort (ras) schraal dienen te worden gevoerd.

Voor snij en kuilmais geldt eigenlijk min of meer het zelfde, leuk als opkikker voor een dier wat te mager is, maar beslist niet geschikt als dagelijks paardenvoer, temeer daar daar de kalk/magnesium balans volledig verstoort wordt.

Niet doen dus.

Reden dat ik Fibergy voer. Ik moet er niet aan denken me ellende op de hals te halen.

Maarrrrrrr...... zo heel af en toe is de Honeychopp (wel gemelasseerd) wel een lekkere toevoeging. Alleen kun je het, zoals je al zegt, niet dagelijks gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:26

Als zulke produkten al op de markt zijn denk ik niet dat het wat toevoegt, er zijn al zoveel merken/soorten. Ik zou het niet voeren, zeker de mais niet.