Zou ik hiermee kunnen rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Zou ik hiermee kunnen rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:22

mja mijn meisje heeft het weer voor mekaar..
Ze heeft vorige week zaterdag haar hoofd gestoten en heeft een winkelhaak op haar neus, niet zo groot er zitten 7 krammetjes in. De eerste dagen was het wat dikker ( volgens dierenarts door verdoving) en was haar hele neus wat dikker, dus heb toen niks omgedaan ( gewoon touw om nek om haar te leiden) Sinds een dag of 3 is het alweer gewoon dun en heb ik haar weer een halster omgedaan, lijkt ze verder geen last van te hebben. Nu was mijn vraag zou ik haar ook kunnen longeren of rijden met hoofdstel, of zou dat gaan trekken?? Het zit zeg maar halverwege haar hoofd dus de neusriem komt er niet op.. Niet dat het me uit maakt dat ik niet kan rijden, volgende week zaterdag gaan ze er weer uit, maarja waarom zou ik haar stil laten staan als het niet nodig is denk ik dan.. Hebben jullie mischien enig idee, of ervaring ermee??

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:34

zou wel kunnen... n vriendin van me haar paard had een lap huid bij de neus weg. die had bontje om neusriem gemaakt en die reed ook gewoon

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:36

Dan laat je de neusriem er toch een paar dagen af?

pascalli1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:56

ja wou ik ook zeggen gewoon de neusriem eraf halen

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:16

Hoi

Een neusriem kan de doorbloeding afknellen. Je zou dus alleen zonder neusriem kunnen rijden.

Als je merkt dat ze vervelend is tijdens het rijden kan het goed zijn dat ze pijn heeft. Ik zou haar dan gewoon rust geven tot ze genezen is.

Gwen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:52

Mja, maar de neusriem komt dus helemaal niet erop.. Ik denk dat die ongeveer zo'n 3 cm eronder zit, dus van de neusriem denk ik niet dat ze last zou hebben?? Maar zowiezo als ze pijn heeft rijd ik niet!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:54

je kan t rustig proberen,
kijk goed naar de reactie van je paard.
de neusriem een gaatje losser doen is ook nog idee.

succes!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:47

als je neusriem er niet op komt lijkt me dat er geen probleem is. VOor de zekerheid kan je de neusriem wat gaatjes losser doen zodat het ook rond de wond niet knelt.

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:51

ik denk dat als je iets van een bontje eronder doet en neusriem losser doet je het wel kan doen..maja ligt natuurlijk ook aan het reactie van paard!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:33

Gewoon rijden! De huid op het hoofd van het paard beweegd niet mee tijdens het bewegen.....Zaten de krammetjes in bijvoorbeeld het been, dan kan je niet rijden, want deze huid beweegd mee.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:47

Hoi

Er lopen bloedvaten over het hoofd van het paard (je kan ze vaak zien lopen).
Voor de wondgenezing is het van belang dat het goed doorbloed is. Al zit de neusriem hoger dan de wond, dan nog kunnen vaten voor een deel worden afgekneld. Rijd dus zonder neusriem tot de wond is genezen.

Gwen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:34

wat zijn nu 10 dagen op een paardeleven ?
Na 10 dagen mogen de krammetjes er weer uit en dan is het toch klaar ?
Dus ik zou niet rijden en zeker geen halster omdoen ivm verschuiven.
Ik spreek uit "krammetjes" ervaring.

MAW..waarom risico's nemen dat de wond nog een keer beschadigd of er zweet in komt . het is een kwetsbaar punt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:35

Ik zou ook geen risico nemen maar als je dan toch perse wilt rijden zou ik dat in ieder geval zonder neusriem doen. Dan denk ik dat het niet zoveel kwaad kan, beweging is nog altijd beter dan stilstaan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 22:48

Mja het is waar dat het maar 2 weekjes is dat ze erin zitten, en het is zeker niet zo dat ik haar perse wil rijden, alleen beweging is altijd beter dan stilstaan, toch? ( Ik heb het even niet over intensief rijden, maar gewoon wat rondjes lopen aan de lange teugel, echt voor beweging)

En geen halster omdoen, hoe zie je dat voor je ?? Ik kan haar toch geen twee weken op stal laten staan.. En een touw op de hals kan wel in noodgeval, maar ik heb dan totaal geen controle, en zo rustig is ze niet meer naar die paar daagjes stilstaan.. Dan heb ik liever dat ze een halster omheeft ( die er echt niet op komt!! ) dan dat er dadelijk ongelukken gebeuren..

De krammetjes zitten trouwens boven die neusriem, dus van afknellen zal geen sprake zijn, het bloed komt eerst daar voordat het bij de neusriem komt Lachen

Ik heb er vandaag iemand naar laten kijken en die zei dat het heel mooi aan het genezen was, en dat de krammetjes erg netjes gezet waren. Rijden zou geen problemen opleveren, er zou geen druk daardoor erop komen.

Iedereen bedankt voor de antwoorden !! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:57

kiana schreef:
wat zijn nu 10 dagen op een paardeleven ?
Na 10 dagen mogen de krammetjes er weer uit en dan is het toch klaar ?
Dus ik zou niet rijden en zeker geen halster omdoen ivm verschuiven.
Ik spreek uit "krammetjes" ervaring.

MAW..waarom risico's nemen dat de wond nog een keer beschadigd of er zweet in komt . het is een kwetsbaar punt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt

Ik heb het ook al een paar keer met mijn paard voor gehad.Ik rij ook niet tot de krammen of hechtingen er uit zijn.Maar ze gaat dan wel in de wei over dag, zonder halster dan.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:10

precies sivana, zo heb ik het ook bedoeld.
met halster naar de wei of paddock, bij het loslaten, halster afdoen.
zo hebben ze toch beweging.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 00:53

Sorry dat ik het anders opvatten.. Ik dacht dat je bedoelde helemaal geen halster omdoen?? Maar ze heeft ook gewoon iedere dag buiten gestaan als het even kon, af en toe is dat moeilijk als er een hengst buiten staat ( heb merrie) dus ja dan kan ze er niet bij, maar ze staat altijd zonder halster buiten, vind ik toch veiliger..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:32

geeft niet hoor, soms ben ik wat onduidelijk in mijn uitleg.
hoelang zitten de nietjes er nu in ?
heb je een foto ? ben wel benieuwd, hoe het eruit ziet.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:13

Mijn paard heeft ook zijn hoofd gestoten deze week. 21 krammen zitten erin aan de voorkant van zijn hoofd, dus vanaf net onder zijn oren en dan schuin naar beneden.
We hebben de frontriem eraf gehaald en gekeken hoe hij was.
Op stal was hij de volgende dag eigenlijk alweer zijn vrolijke, lieve zelf en rijden ging ook goed, al hebben we wel wat rustiger aan gedaan, omdat je natuurlijk nooit weet of hij niet een lichte hersenschudding heeft.
Gewoon goed kijken hoe hij erbij staat en hoe hij reageert tijdens het rijden zou ik zeggen.
Veel succes.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:32

Ze zitten er nou 6 dagen in, vanaf afgelopen zaterdag.. Ik heb geen foto, geen tijd voor gehad.. Maar ze heeft er maar 7 inzitten, en er komt helemaal niks op van het hoofdstel, het zit precies tussen frontriem en neusriem in, en ze is ook de vrolijkheid zelf!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:58

paarden zijn echt bikkels.
Wij zouden allang 2 weken plat liggen, aan de paarden zelf merk je niets !
Die van mij liep ook gewoon vrolijk rond, na 1 dag.