Voernijd en daardoor stalondeugd, wat doe ik eraan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zynoeska

Voernijd en daardoor stalondeugd, wat doe ik eraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:39

Onze fjord heeft zo'n voernijd (ja ik weet dat het bij het ras hoort) dat ze de hele tijd als ik wegloop in de bovendeur bijt. Daardoor zat er vorig jaar een gat in de deur, plankje erop en was weer gemaakt. Nu is dat plankje ook weer door dus moet er een nieuw plankje op. Geen probleem zou je denken maar het zit mij zelf wel wat dwars, ik vind het gewoon niet leuk . We hebben al eens een stekelige deurmat op de bovendeur gemaakt zodat het pijn deed als ze ging bijten...maar dan ging mevrouw trappen met haar voorbeen tegen de onderdeur Verward . Aangezien mij dat niet goed voor haar been lijkt hebben we die mat er maar weer afgehaald.

Als ze 's-ochtends gevoerd worden is ze diegene die het meeste herrie maakt..ze krijgt dan dus ook vaak maar als eerste. Als ik 's-avonds naar huis ga dan gooi ik maar een plukje hoor in haar box om te voorkomen dat zodra ik uit zicht ben ze gaat herrie-schoppen.
Het lijkt erop of ze sinds een paar maanden nu ook heeft geleerd om af en toe een flinke schop naar achteren te geven (zit al een flinke beschadiging op de wand) dus daar ben ik ook niet blij mee.
Het lijkt me niet goed voor haar tanden en voor haar algemene rust dus ik vroeg me af of ik er iets aan kan doen. Misschien heeft iemand ervaring of iedeen?
Ze kan naar buiten kijken, staat bij andere paarden, krijgt genoeg te eten (3x per dag) maar dat vinden fjorden toch niet genoeg. Verder rijd ik haar echt bijna iedere dag, vertroetel haar..ze is ook erg blij als ze er uit mag en houd van knuffelen. Heeft een liksteen, er staat een ruin naast waar ze inderdaad een hekel aan heeft (vandaar dat die bovendeur zo staat dat ze die niet hoeft te zien. Verplaatsen naar een andere box in geen optie en ook weidegang gaat hier gewoon helaas niet in de winterperiode .
Wie oh wie heeft nog een suggestie? Of is er gewoonweg niets aan te doen (dat kan natuurlijk ook) Haha!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:47

Voernijd is meestal niets aan te doen, het is alleen voor jou niet te hopen dat ze een keer haar benen kapot slaat met dat gedonder, misschien kun je de stal bekleden, voorkomt in ieder geval blessures.
Ik vraag me alleen af hoe je erbij komt dat het in het ras zit, ik ken echt heel veel fjorden, we hebben er zelf ook een en zijn lid van de Fjordenclub hier in de buurt maar er is er geen een die dat heeft.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:38

Het is vaak niet erg prettig voor een paard om naast een dier te staan wat ze niet mogen.Hierdoor kunnen ze erge stress krijgen en kan ook jouw probleem erger worden.Ik weet zo niet een oplossing voor je maar dit zou wel een oorzaak kunnen zijn.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:38

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:00

op het knaaggedeelte cribox of hertshoornolie smeren. Dan laat ze het vast wel

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:01

Aan voernijd is volgens mij weinig te doen, Inderdaad je stal bekleden met rubber zodat hij/zij zijn/haar benen niet kapot kan slaan.
Iris van mij heeft het licht, zij doet het alleen als zij aan het eten is en het paard naast haar draaid zich naar haar toe, dan doet ze lelijk en kan slaan met het achterbeen. Maar meestal gooit ze haar oren achter in de nek en kijkt ze foei-lelijk. Haha!
Maar dat is lang niet zo erg als bij jou. Ik kan me goed voorstellen dat je dit zeer vervelend vind, zowel voor jezelf, als je paardje als voor de stalgenoten/-eigenaar.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 08:16

inib ik bedoelde eigelijk alleen dat alle fjorden erg van eten houden...Nee natuurlijk hebben ze niet allemaal voernijd...pffff...gelukkig niet zeg Haha!

Oh ja Suzan ik kan wel zorgen dat ze niet meer gaat bijten maar dan gaat ze met haar voorbeen slaan tegen de deur dus dat schiet ook niet op.

Thanks voor jullie reacties, ik ga in ieder geval die wand waar ze tegenaan trapt bekleden (goed idee stom dat ik daar zelf nog niet opgekomen was Bloos (blond)). Tja en verder ben ik blij te horen dat er inderdaad zeer weinig aan te doen is, dat bevestigd in iedergeval mijn gevoel. Ik kan weer gerust zijn...Thanks OK dan!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:51

voedernijd is instinct, als je paard in een groep heeft gelopen, of loopt kan hij voedernijd krijgen, doordat hij laag in rang stond, of juist hoog.. als hij jou begint aan te vallen, zou ik hem wel op zn duvel geven, hij moet in ieder geval respect voor jou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:50

Ik ken ook zo een paard, je kunt er niets aan doen. De ene dag is het erger als de andere. Zodra ze eten heeft is het over. Gewoon negeren.

De ene trapt tegen de muur de andere schraapt over de stralies met zijn tanden en de volgende gaat rondjes lopen in de stal. Ik voer dus regelmatig paarden, vandaar dat ik ze wel ken Haha! En ik laat het gewoon, paardentaal, dus bemoei me er niet mee Knipoog

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:52

Een dikke rubberen mat tegen de staldeur aan bevestigen...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:53

Wij hebben het eerst gedeelte van de stal afgeschermd zodat ze tijdens het eten de buren niet zien. Bovenop de staldeur kan je misschien een metalen rand laten zetten, die slijt niet zo snel. En schoppen tegen de staldeur kan je voorkomen door de bovendeur dicht te doen tijdens het eten.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:59

Hallo,

Ik kochtmijn paard ruim 2 jaar geleden met voernijd. Dat wist ik ook. Maar dat het zo erg was. Je kon niet in de stal komen want hij beet of sloeg. Hing met z'n gebit in de tralies etc. Inmiddels is het sterk verbeters en trekt ie alleen nog een "kwade kop". Hoe we dat hebben gedaan: Matten gehangen op de plaatsen waarie het meeste sloeg zodat de kick van de herrie die de klap gaf weg was. Vooral blijven staan als ie eten had. Met de gedachte van ons dat ie moest leren dat het voor hem was en dat we het niet afpakten. Toen dat beter ging ook gewoon tijdens het eten naast hem gaan staan. Ook als volgense stap tijdens het eten een handje brok pakken en zo aanbieden. En dusniet als eerste eten geven. Ik heb er twee en hij staat in de achterste stal en krijgt dus als tweede eten. In een grote pensionstal is dat wat lastiger maar aldoende leert men. Wie niet waagt die niet wint. Veel succes.

DiantaM

Re: Voernijd en daardoor stalondeugd, wat doe ik eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:45

Die van mij gaat het ook steeds erger doen. Ik zou echt niet weten wat de oplossing hiervoor is. Als ik op stal ben als er gevoerd word, geef ik hem meestal wat kuilgras zodat hij al aan het eten is. HIj steigert, en na het eten gaat hij nog even kribbebijten.

Bets

Re: Voernijd en daardoor stalondeugd, wat doe ik eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:33

Marijke de Jong heeft paarden gehad die dit probleem ook hadden. Zij heeft ze tijd in training gehad, lees meer hierover op haar site www.paardenbegrijpen.nl