Weet iemand misschien wat er met mijn Rubens is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ecco

Weet iemand misschien wat er met mijn Rubens is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:50

Ik weet niet meer wat ik nu met mijn paard Rubens aan moet. Tot een half jaar geleden was er niks aan de hand, hij liep echt super, zouden nationaal gaan starten! Maar ik ben toen op vakantie gegaan en sinds ik daar van terug ben en weer ging rijden wil hij gewoon niet meer lopen. En dan echt niet meer lopen, ik moet hem echt schoppen om hem alleen al in draf te krijgen! En voor hij dan gaat, verzet hij zich dan eerst nog een hele tijd door te bokken, zijn kont naar binnen te gooien en stil te gaan staan. Als ik hem dan na veel moeite al in draf heb dan draaft hij wel maar daar heb je het dan ook mee gezegd. Hij loopt heel kort, stijf en verkrampt. Op stal is hij ook veel rustiger als normaal. Is normaal een heel wakker paard dat heel graag wil werken maar daar is niks van over.

Wat heb ik al gedaan?? Ben al naar kliniek geweest. Daar zijn allerlei testen gedaan en foto`s gemaakt. Rugfoto`s waren niet optimaal maar ook na accupunctuurbehandelingen en veearts behandelingen hieraan is er niks verandert. Iets na deze behandeling is hij ook nog hoefbevangen geraakt. heel licht gelukkig en dat is helemaal over nu. Toen ik daarna weer mocht gaan rijden was hij kreupel op zijn achterbenen. Na foto`s bleken de sprongen niet goed te zijn. Na veearts behandeling was hij nog steeds kreupel. Homeopaat heeft hem toen daarvoor behandeld en toen leek het beter te gaan. Maar nu is het eigenlijk weer hetzelfde. Hij wil gewoon niet!!Er zijn al verschillende bloedonderzoeken gedaan, ook allemaal goed. Hij is dus niet kreupel maar hij wil gewoon niet lopen. Aan de longe loopt hij trouwens wel redelijk. Ook niet zoals normaal maar dan loopt hij wel.

Wie o wie heeft een idee wat er mis kan zijn???want zo ken ik mijn paard niet!!! alvast bedankt.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:45

Lijkt alsof het paard flink spierpijn heeft/spierbevangen is. Maar dat zou in het bloedbeeld naar boven moeten komen. Het is in elk geval duidelijk dat hij pijn heeft, anders zou hij zich niet zo verzetten en stijf lopen. Ik denk dat jouw paard niet zozeer niet wil, maar gewoon niet kan.
Is zijn rug ook al eens nagekeken en de ligging van je zadel?

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:00

Is een fysio een optie?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:26

zoals je het beschrijft zou het idd de spieren kunnen zijn. Misschien achteraf gel... maar, was hij wel afgetraind en tijdens jouw vakantie flink terug in het voer?

je zou hem een tijd op pijnstillers kunnen zetten en dan trainen zodat hij zijn spieren weer goed gebruikt...

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:47

Ligging van zadel is ook pas nagekeken. Dacht ik eerst ook maar ligt goed. Heb hem voor mijn vakantie idd afgetraind en tijdens mijn vakantie is hij iedere dag gelongeerd en heeft hij op de wei gestaan. Dus dat lijkt me toch voldoende???Oh en ook minder voer ja.
Heb ook wel het idee dat het iets met z`n spieren is. Maar ik geef ook al vitamine E bij voor zijn spieren. Wat kan ik daar nu nog meer aan doen??En kan dat zolang duren?

dressuurstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:47

heeft je paard misschien ook pijn in zijn buik?
als je tijdens het longeren goed kijkt kan je dit misschien zien.
ook buikpijn kan een reden zijn dat hij zo reageert.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:58

hoe zou ik pijn in zijn buik kunnen zien dan???

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:31

Hoi

De klachten doen mij denken aan een echte burn-out!. Mijn advies is om je paard een paar maanden op de wei te doen en hem alleen voor het hoogst noodzakelijke uit de wei te halen. Doe niks met hem! En laat hem gewoon zijn gang gaan. Probeer wel een kameraadje bij hem op de wei te krijgen zodat hij niet alleen is.

Na een paar maanden (minimaal 3) kan je hem voorzichtig weer wat op gaan pakken maar bouw dit rustig op!.

Succes en sterkte

Gwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:36

Ondanks alles wat je hebt gedaan zou ik er toch een keer een kraker bij halen. Die kreupelheid in de achterhand kan er op duiden dat er iets scheef zit in de rug. Misschien kun je er een holistisch DA naar laten kijken. Eric Laarakkers bijvoorbeeld.
En wat anderen ook al opnoemden, wissel je het werk weleens af?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:01

ik zou idd naar een andere DA gaan, zelf ik erg goede ervaringen met Rodinde Hoogenraad. Iemand die naar het volledige paard kijkt ipv alleen dat geïsoleerde been bv.

dressuurstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:27

een paard met buikpijn trekt zijn buik op en er is duidelijk een groeve te zien ter hoogte van de flanken. ook kan je voelen en de reactie van je paard bekijken.misschien is hij ook gevoelig met aansingelen en poetsen?
ik heb namelijk net zo,n paard staan met dezelfde verschijnselen,al heel veel dierenartsen en deskundigen erbij gehad en niemand wist wat het paard mankeerde.ik ben hem nu zelf aan het behandelen en het heeft er alles van weg dat hij begint op te knappen(na 4 jaar!)was ook hoefbevangen en spierbevangen in de rug,maakte ook korte pasjes achter en was uberhaubt niet meer te rijden.
dus denk je dat het buikpijn is en wil je er meer over weten stuur een e mail met telefoonnummer want ik ben w.s. even niet te bereiken op internet vanaf vanmiddag i.v.m. opknappen computerruimte.