Ontsteking in de straal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Ontsteking in de straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:59

Ik kreeg net te horen dat mijn paard een ontsteking in d'r straal heeft.. het zat er wat dieper in zeg maar waardoor je het vanaf de buitenkant niet kon zien. En de hoefsmid was er vandaag en die moest dus tot in 'het leven' die ontsteking wegsnijden..
Ze heeft er echt last van Huilen en de pensionhouder zei dat ik het goed moest schoonhouden en teren.
Dat schoonhouden snap ik natuurlijk.. maar ik vraag me af of dat teren wel goed is? Hebben jullie hier mss ervaring mee?

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:59

eerst goed schoonmaken...dan wachten tot het droog is en dan pas teren.
Maar ik zou nu nog niet teren...volgens mij prikt dat.
Teer wordt ook wel gebruikt als een hoefsmid (onkundige) te ver snijd en het bloed...het stopt het bloeden.
Door teer wordt de hoef harder..maar let op alleen doen als de hoef goed droog is anders sluit je het vocht op.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 17:11

0k.. Lachen bedankt voor je reactie!!
Ik begin vanavond met teren.. hoop dat het dan niet meer prikt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:43

Teren zou ik sowieso niet doen omdat het het eventuele vuil, wondvocht wat nog in de straal zit opsluit, waardoor je weer van voor af aan kunt beginnen ! zou eerder een gaasverbandje met betadine in de wond/gat proppen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:19

Teren moet je NIET doen hoor. Dan sluit je het af en gaat de eventuele ontsteking die er nog rest juist naar binnen toe, omdat het er niet meer uit kan. Beter is met betadine wassen of in de biotex zetten (paar keer per dag paar minuten). Makkelijkste is in een hoefzak. Succes!

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:53

Absoluut niet teren!! Wat Kyona en Mist ook al zeggen, je sluit het vuil op. Ik zou er inderdaad wat steriele gaasjes met betadine instoppen!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:00

Kyona schreef:
Teren moet je NIET doen hoor. Dan sluit je het af en gaat de eventuele ontsteking die er nog rest juist naar binnen toe, omdat het er niet meer uit kan. Beter is met betadine wassen of in de biotex zetten (paar keer per dag paar minuten). Makkelijkste is in een hoefzak. Succes!

Inderdaad...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:47

aii.. ik heb nu al geteerd zal er maar mee stoppen dan.
En het is geen gat, maar haar straal is gewoon heel plat en klein geworden zeg maar, je ziet alleen het levende stukje nog. Dus ik kan er geen gaasjes instoppen, maar ik ga haar een paar keer per dag in de soda of biotex zetten. Soda heeft toch dezelfde werking als biotex? Want Soda heb ik hier gewoon staan Biotex niet