Mijn pony start ik in hem M2 en ik heb onderhand 4 wp's. Nu loop ik elke keer weer tegen hetzelfde probleem aan, ze is zo kijkerig dat er teveel spanning in de proeven ontstaan... Ik voer haar erg weinig biks en ze krijgt Homeopatische druppel genaamd: Nervelet. Dit helpt wel maar ze is nog veel te kijkerig. Thuis kan ik haar afleiden door haar aan het werk te zetten, maar in een proef gaat dat niet. Wie heeft er ervaring met het voeren van magnesium? ik heb gehoord dat dat een positive invloed heeft op paarden met zo'n probleem.
Patoucha
Geplaatst: 10-01-05 22:27
Als er bij paarden sprake is van een magnesiumtekort dan worden ze nerveus. In zo'n geval helpt extra magnesium natuurlijk wel. Als het paard meer dan genoeg magnesium binnenkrijgt en opneemt, en dat dus niet de oorzaak van de nervositeit is, helpt het niet om nog meer te geven. Qua voedingssupplementen is denk ik die homeopathische tinctuur en eventueel rustgevende kruiden nog het beste. Wel oppassen met kruiden want sommige zijn niet toegestaan op wedstrijden. Eventueel zou je haar valeriaan kunnen geven (als dat nog niet in die Nervelet zit)
kiana
Geplaatst: 10-01-05 22:32
mijn hyper-vos heeft pure magnesium gehad, maar dit had geen enkel effect. Mijn paard wordt kijkerig van kuilgras, krijgt hij teveel energie van . Met nerv-control heb ik wel goede ervaringen. Inmiddels krijgt hij er niets meer voor.
Kyona
Geplaatst: 11-01-05 07:34
Het is net wat Patoucha zegt, bij een tekort helpt het maar de meeste paarden hebben geen tekort. Dan kan je beter wat anders proberen. Informeer anders eens bij Van der Pigge (dierdrogist) of Silverlinde.
fresco
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 09:51
Thanks meiden, ik ga het eerst eens uitproberen....
kentaur
Geplaatst: 11-01-05 10:18
kijk ff in het nieuwste blad van bit daar staat een heel stuk over magnesium in
Soma
Geplaatst: 11-01-05 17:47
Ik heb mijn paard equiline gegeven, een combinatie van tryptophaan en magnesium, werkte even, daarna weer niet voldoende. Valeriaan helpt ook niet, het is dus echt een vervelend iets. Het is voor een paard zoiets als een 2e natuur, die kijkerigheid, zoiets als waaksheid bij een hond, er valt dus weinig aan te doen. Als een paard kijkerig is, zit het er vaak in en krijg je het er eigenlijk niet uit (is mijn ervaring!)
fresco
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 18:25
Daar ben ik ook bang voor, maar je wilt toch alles proberen. Wie weet slaat het bij mijn merrie wel aan. Ik ben er ook van overtuigd dat veel doen en vaak meenemen naar vreemd terrein ook het probleem minder maakt.
Solitair
Geplaatst: 11-01-05 20:16
mijn pony word altijd gestresd onder het rijden. wij geven haar ook magnesium. let er wel lop bij middelen dat er geen doping in zit. ik ben even de naam kwijt hoe het heet. maar als dr tijdens een kampioenschappen controle word gehouden. zou ik dat niet geven.(magnesium natuurlijk wel)
kiana
Geplaatst: 12-01-05 22:21
Ik heb wat nieuws geprobeerd !! Het heet Pherocalm van Merial ( geproduceerd bij CEVA ) Het is een neusspray op basis van feromonen. Dit is in dit geval een soort geurstof welke door de moeder wordt uitgescheiden via de melkklieren. Zodra het veulen gaat drinken voelt hij zich op zijn gemak door dit feromoon. Hij voelt zich geborgen en dus veilig. Het werd al gebruikt bij dravers die op transport moeten naar de drafbaan. Deze paarden weten wat er te wachten staat en worden hier erg nerveus van op de vrachtwagen. 2x sprayen per neusgat, 20 minuten wachten en de stress is over. Het maakt niet suf en het is geen doping, de dravers moeten nl wel koersen die dag. Aangezien ik bekend was met feromonen bij hond en kat, wilde ik dit wel eens proberen.
Dus.......vosje uit de stal, 2 x sprayen per neusgat ( vond hij niet erg) even poetsen, hoefjes doen , opzadelen en rijden.
Mijn altijd allerte vosje is gedurende een heel uur niet 1 x geschrokken, terwijl hij normaal veel schrikt van geluiden of dingen boven hem. Hij was nog steeds erg temperamentvol/looplustig maar ik kon hem rijden. RIJDEN ipv meeliften. Na al die dure poeders etc. denk ik dat ik het gevonden heb ! Het is absoluut onschadelijk en kan net zo vaak gegeven worden als je wil.
Uiteraard ga ik het langer testen, maar mijn eerste reactie is WAUW. kijk ook eens bij mijn andere berichten over feromonen als je meer wilt weten. ( titel, help mijn kat plast in huis )
fresco
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-05 09:47
En is dat legaal, tijdens wedstrijden? en niet schadelijk voor de luchtwegen... En waar te krijgen en hoe duur?
kiana
Geplaatst: 13-01-05 18:22
ja het is legaal. geen doping het is niet schadelijk voor de luchtwegen , er gaan maar 2 kleine pufjes in. Heb het gekocht bij Reyniers in Eede ( zeeuws vlaanderen) kostte schrik niet 57 euro. In duitsland ook te koop voor 47 euro. zoekmachine ............pherocalm.
Anoniem
Geplaatst: 13-01-05 18:31
volgens mij staat valeriaan ook op de dopinglijst. je kan ook een dieet laten opstellen waar ze minder nerveus van worden. in dat stuk in de bit(of waar had ik het ook alweer gelezen?) stond volgens mij dat het waarschijnlijk niets hielp om magnesium te voeren. mijn zus heeft ook een tijdje nerv control gevoerd van pavo, maar haar paard werd zelfs te rustig! hofman lieve's heeft ook nog een anti stress mix, geen ervaring mee.