Zoals sommigen misschien wel weten heeft Amber in augustus een peesblessure rv opgelopen. Na een paar maanden stappen, koelen en rusten gaat het nu wel weer redelijk. Ik doe bijna niks nog, behalve onder de man over de weg stappen en misschien een stukje draf.
Tot zover het voorbeen; dat lijkt prima.
Probleem is nu wederom het rechterachterbeen. Ik zal even een stukje invoegen zodat jullie weten wat het is:
Graag zou ik u hierbij een vraag stellen over een vreemd soort kreupelheid waar mijn verzorgpaard last van heeft.
Het gaat om een 15-jarige merrie, kruising groninger x kwpn, recreatief gebruikt, grof gebouwd en eigenlijk iets te zwaar. (Het bruine paardje in mijn profiel).
Het probleem is als volgt: bij tijd en wijle heeft ze ontzettend last van het rechterachterbeen. Soms heeft ze er met een buitenrit geen enkele last van en soms ben je de straat nog niet uit en ze loopt op drie benen. Ze zet het achterbeen zeer stijf weg en soms, als het heel erg is, zet ze het been niet neer of alleen op de punt van de hoef. Ik krijg de indruk dat het hele been (inclusief de spieren) tot aan de bovenkant van de bil "stijf" is.
Het is een afschuwelijk gezicht.
Ik rijd het paard nu vier jaar. Het afgelopen jaar (tm augustus 2004) heeft ze er totaal geen last van gehad. We hebben alles kunnen doen wat je met een normaal en gezond paard ook kunt doen, d.w.z licht dressuurwerk, galop in mul zand en lage sprongetjes. Maar sinds ze stil heeft gestaan met een peesblessure (v.a. augustus 2004)aan het voorbeen heeft ze ook weer last van deze achterbeenblessure.
Wat het precies is ben ik nog niet achter. De eigenaar zweert bij een kennis van hem die paardenfysiotherapeut is. Deze man zei altijd dat het probleem na een jaar of twee wel weg zou zijn. Dat is dus niet zo. En verder heeft er nog geen dierenarts naar gekeken. De eigenaar interesseert het blijkbaar niet zo. Maar mij dus wel.
De oorzaak van het probleem schijnt te liggen in een overbelasting. Amber werd ongeveer vijf jaar geleden na een zeer lange periode niks gedaan te hebben ineens ingespannen om een kar vol mensen te trekken voor een uitje. Ze heeft zich in mul zand "vertrokken" en heeft sindsdien last van dit been.
De bevriende paardenfysio zei dat het een aan artrose verwante aandoening was. Vervolgens was het een stukje bot dat los geschoten was en weer vast moest groeien. Ik geloof het allemaal niet meer en zou graag willen weten wat het is.
(Sorry dat het zo'n lang stuk is..
maar ik kan het niet korter omschrijven.)Herkent iemand dit probleem? Zijn er meer paarden die het na een blessure weer een tijd goed hebben gedaan en na een tijdje rust er wel weer last van hadden?
De eigenaar van Amber gaat waarschijnlijk verhuizen van het eiland af. Zoals het nu lijkt mag ik Amber houden. Tegen die tijd hoop ik ook een baan te hebben en een bezoekje aan een kliniek te kunnen betalen. Want de eigenaar die doet het niet....
Ik hoop echt dat iemand me kan vertellen wat het nou precies is.. of dat iemand het gewoon herkent.
Bedankt!
.