Herkent iemand dit? (kreupel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Herkent iemand dit? (kreupel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:11

Hallo!

Zoals sommigen misschien wel weten heeft Amber in augustus een peesblessure rv opgelopen. Na een paar maanden stappen, koelen en rusten gaat het nu wel weer redelijk. Ik doe bijna niks nog, behalve onder de man over de weg stappen en misschien een stukje draf.
Tot zover het voorbeen; dat lijkt prima.

Probleem is nu wederom het rechterachterbeen. Ik zal even een stukje invoegen zodat jullie weten wat het is:

Graag zou ik u hierbij een vraag stellen over een vreemd soort kreupelheid waar mijn verzorgpaard last van heeft.
Het gaat om een 15-jarige merrie, kruising groninger x kwpn, recreatief gebruikt, grof gebouwd en eigenlijk iets te zwaar. (Het bruine paardje in mijn profiel).
Het probleem is als volgt: bij tijd en wijle heeft ze ontzettend last van het rechterachterbeen. Soms heeft ze er met een buitenrit geen enkele last van en soms ben je de straat nog niet uit en ze loopt op drie benen. Ze zet het achterbeen zeer stijf weg en soms, als het heel erg is, zet ze het been niet neer of alleen op de punt van de hoef. Ik krijg de indruk dat het hele been (inclusief de spieren) tot aan de bovenkant van de bil "stijf" is.
Het is een afschuwelijk gezicht.

Ik rijd het paard nu vier jaar. Het afgelopen jaar (tm augustus 2004) heeft ze er totaal geen last van gehad. We hebben alles kunnen doen wat je met een normaal en gezond paard ook kunt doen, d.w.z licht dressuurwerk, galop in mul zand en lage sprongetjes. Maar sinds ze stil heeft gestaan met een peesblessure (v.a. augustus 2004)aan het voorbeen heeft ze ook weer last van deze achterbeenblessure.
Wat het precies is ben ik nog niet achter. De eigenaar zweert bij een kennis van hem die paardenfysiotherapeut is. Deze man zei altijd dat het probleem na een jaar of twee wel weg zou zijn. Dat is dus niet zo. En verder heeft er nog geen dierenarts naar gekeken. De eigenaar interesseert het blijkbaar niet zo. Maar mij dus wel.

De oorzaak van het probleem schijnt te liggen in een overbelasting. Amber werd ongeveer vijf jaar geleden na een zeer lange periode niks gedaan te hebben ineens ingespannen om een kar vol mensen te trekken voor een uitje. Ze heeft zich in mul zand "vertrokken" en heeft sindsdien last van dit been.
De bevriende paardenfysio zei dat het een aan artrose verwante aandoening was. Vervolgens was het een stukje bot dat los geschoten was en weer vast moest groeien. Ik geloof het allemaal niet meer en zou graag willen weten wat het is.

(Sorry dat het zo'n lang stuk is.. Bloos maar ik kan het niet korter omschrijven.)

Herkent iemand dit probleem? Zijn er meer paarden die het na een blessure weer een tijd goed hebben gedaan en na een tijdje rust er wel weer last van hadden?
De eigenaar van Amber gaat waarschijnlijk verhuizen van het eiland af. Zoals het nu lijkt mag ik Amber houden. Tegen die tijd hoop ik ook een baan te hebben en een bezoekje aan een kliniek te kunnen betalen. Want de eigenaar die doet het niet.... Scheve mond

Ik hoop echt dat iemand me kan vertellen wat het nou precies is.. of dat iemand het gewoon herkent.

Bedankt! OK dan!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 10:18

Klein update'je: ik heb twee mailtjes verstuurd naar klinieken die in de buurt liggen. Waar ik dus ooit naartoe zou kunnen gaan.
Als reactie heb ik gekregen dat het lijkt op chronische spierblessure. Maar dat het dus evengoed zou kunnen liggen aan gewricht en bot.

Zegt chronische spierblessure mensen iets?

Eevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:54

Het lijkt inderdaad wel een beetje op de kreupelheid van mijn arabiertje. Omdat het vanuit zijn knie komt is het net stijfheid en heel wisselvallig.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:17

Ik ben benieuwd wie hier meer van weet.
Mijn fjord heeft een hele tijd stilgestaan ivm artrose in het voorbeen. Nu zijn we aan het opbouwen en ik zag gisteren (terwijl ze voor de kar liep) dat ze rechtsachter niet lekker meenam. Het is net of ze hem te lang aan de grond laat staan en daardoor haar been verdraaid.
Ze draait ook een beetje achter en loopt wat "biljarderend" Verward

Tijdens de onderzoeken van haar voorbenen in de kliniek heeft ze achter ook toen eens wat onregelmatigheid laten zien. Ze had toen geen ijzers en daar waren ze van mening dat het gevoeligheid was en we hebben haar toen weer op ijzers gezet. Zelf heb ik het bange voorgevoel dat de artrose dus ook ergens in haar achterbeen zit Huilen .
Ook als we met haar over de weg wandelde leek ze dan opeens te struikelen over haar eigen achterbenen. Dit is maar een keer of 3 voorgevallen maar vonden we toch ook wat raar.
Maar het kan ook best zijn dat de spieren daar gewoon helemaal weg zijn en dat we die weer moeten trainen (een soort vermoeidheid).
Als ik op haar rijd heb ik nog niets gemerkt, maar misschien loopt ze dan ook meer verzameld en heeft dit ook een effect dat ze dan haar achterbenen meer onderbrengt.

Ik denk als je echt wilt weten wat het is inderdaad toch onderzoek van de kliniek nodig hebt. Maar misschien zijn er meer bokkers die ervaring hebben..... Lovers

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:22

bij een pony van mij ging het om een spier scheur.
op meerdere plaatsen,er zaten gewoon gaten in!!!
ze kunnen beter worden maar dat kost heeeeeeeel veel tijd.
ik zou er zeker naar laten kijken.
succes

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:06

He, wat fijn dat er nu toch reacties zijn. Ik zie nu toch ook weer drie verschillende dingen: te weinig gewrichtsvloeistof, mogelijke artrose en een scheur in de spier. Eigenlijk zou ik een filmpje moeten maken van hoe Amber zich voort beweegt wanneer ze last van haar been heeft. Dan kunnen jullie het ook zien en eventueel een vergelijking trekken met jullie eigen paarden.
Het gekke vind ik aan mijn geval dat ze echt een jaar lang nergens last van heeft gehad. En nu, na een periode van rust i.v.m een andere blessure, dus weer wel.

En oh, wat zou ik graag willen dat ze mee kon naar een kliniek. Maar we zitten op een eiland en dat maakt het erg moeilijk. Zet er dan nog een onwillige eigenaar tussen en een lege portemonnee van mijzelf en je komt gewoon nergens..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:25

Heee femskie (ja ik moet je nog mailen, doet ik vd week)

Weet je klinkt mij toch als een spieren kwestie, want door die periode van nix doen tijdens de peesblessure, wordt de spiermassa natuurlijk ook een stuk minder, waardoor ze dus ook weer zwakker zijn.
Of dat de spiermassa, die dus sterker was geworden en nu dus veel minder is geworden de blessure had opgevangen, dus met andere woorden: de spiermassa verving als het ware de blessure.
Misschien wordt het wel weer beter als je de spieren weer sterker krijgt.
Snap je wat ik bedoel, volgens mij staat het er ietwat warrig.

Maar kan je niet nog een keer aan die medelevende eigenaar vragen of er een da naar mag kijken. Dan weet je het gewoon zeker wat het kan zijn.
Blijft natuurlijk altijd gissen zo.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:07

Hee Miran!!!Mail me, mail me, mail me!!!haha...nee hoor, ik heb geduld en wacht rustig af.

Ik begrijp je uitleg en zoals jij het hier opschrijft lijkt het daar toch ernstig op he? Ik heb dat jaar waarin ze goed te rijden was ook rustig aan begonnen. Telkens maar weer rustig aan, rechtuit rijden, erg mul zand vermijden, beetje draf en meer stap. Totdat ik uiteindelijk "normaal" met haar kon rijden. Daarmee zijn haar spieren natuurlijk geleidelijk aan ontwikkeld.

Toch wil ik ook rondzwervende botsplinters of een gewrichtsprobleem niet uitsluiten omdat ik niet precies weet wat voor symptomen het paard dan heeft.

Ik blijf er gewoon rustig mee bezig en ik zal de eigenaar nog eens lief vragen of de DA langs mag komen of ik langs de DA. Hopelijk mag ik haar straks hebben nadat de eigenaar verhuisd is naar de wal. Dan kan ik er eindelijk wat meer over zeggen. Ze is nu ook te dik en dat kan ook nooit goed zijn voor zo'n blessure. Daar zou ik dan ook wat aan doen.

Weet iemand een middel dat helpt bij de opbouw van spieren? Een supplement of iets dergelijks?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:28

dit lijkt ontzettend erg op wat ene paard bij ons op stal had:
de (vele) DA s dachten eerst aan een hoefzweer, maar dat was het dus niet, hij liep ontzettend kreupel, erg verkort, en soms indd alleen maar op de punt van de hoef willen staan. (en zelfs vallen van de pijn.)
de DAs adviseerde keer op keer rust, maar daar werd het alleenmaar erger van.
de eigenaren zaten met hun handen in het haar.
Ze hebben een *ander soort* DA gebeld, die ook nog eens een hele goede kraker is, die zei dat het probleem in het SI- gewricht zat. hij heeft het paardje behandeld met kraken en alles, en na een half jaar remedie loopt het paard weer super.
pb me even voor de naam van de DA en anders het telfoon nummer van deze mensen, misschien kunnen zij je verder helpen met het probleem.
succes!

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:14

femskie schreef:
Hallo!

Zoals sommigen misschien wel weten heeft Amber in augustus een peesblessure rv opgelopen. Na een paar maanden stappen, koelen en rusten gaat het nu wel weer redelijk. Ik doe bijna niks nog, behalve onder de man over de weg stappen en misschien een stukje draf.
Tot zover het voorbeen; dat lijkt prima.

Probleem is nu wederom het rechterachterbeen. Ik zal even een stukje invoegen zodat jullie weten wat het is:

Graag zou ik u hierbij een vraag stellen over een vreemd soort kreupelheid waar mijn verzorgpaard last van heeft.
Het gaat om een 15-jarige merrie, kruising groninger x kwpn, recreatief gebruikt, grof gebouwd en eigenlijk iets te zwaar. (Het bruine paardje in mijn profiel).
Het probleem is als volgt: bij tijd en wijle heeft ze ontzettend last van het rechterachterbeen. Soms heeft ze er met een buitenrit geen enkele last van en soms ben je de straat nog niet uit en ze loopt op drie benen. Ze zet het achterbeen zeer stijf weg en soms, als het heel erg is, zet ze het been niet neer of alleen op de punt van de hoef. Ik krijg de indruk dat het hele been (inclusief de spieren) tot aan de bovenkant van de bil "stijf" is.
Het is een afschuwelijk gezicht.

Ik rijd het paard nu vier jaar. Het afgelopen jaar (tm augustus 2004) heeft ze er totaal geen last van gehad. We hebben alles kunnen doen wat je met een normaal en gezond paard ook kunt doen, d.w.z licht dressuurwerk, galop in mul zand en lage sprongetjes. Maar sinds ze stil heeft gestaan met een peesblessure (v.a. augustus 2004)aan het voorbeen heeft ze ook weer last van deze achterbeenblessure.
Wat het precies is ben ik nog niet achter. De eigenaar zweert bij een kennis van hem die paardenfysiotherapeut is. Deze man zei altijd dat het probleem na een jaar of twee wel weg zou zijn. Dat is dus niet zo. En verder heeft er nog geen dierenarts naar gekeken. De eigenaar interesseert het blijkbaar niet zo. Maar mij dus wel.

De oorzaak van het probleem schijnt te liggen in een overbelasting. Amber werd ongeveer vijf jaar geleden na een zeer lange periode niks gedaan te hebben ineens ingespannen om een kar vol mensen te trekken voor een uitje. Ze heeft zich in mul zand "vertrokken" en heeft sindsdien last van dit been.
De bevriende paardenfysio zei dat het een aan artrose verwante aandoening was. Vervolgens was het een stukje bot dat los geschoten was en weer vast moest groeien. Ik geloof het allemaal niet meer en zou graag willen weten wat het is.

(Sorry dat het zo'n lang stuk is.. Bloos maar ik kan het niet korter omschrijven.)

Herkent iemand dit probleem? Zijn er meer paarden die het na een blessure weer een tijd goed hebben gedaan en na een tijdje rust er wel weer last van hadden?
De eigenaar van Amber gaat waarschijnlijk verhuizen van het eiland af. Zoals het nu lijkt mag ik Amber houden. Tegen die tijd hoop ik ook een baan te hebben en een bezoekje aan een kliniek te kunnen betalen. Want de eigenaar die doet het niet.... Scheve mond

Ik hoop echt dat iemand me kan vertellen wat het nou precies is.. of dat iemand het gewoon herkent.

Bedankt! OK dan!

Ik had mijn pony nog maar net toen hij ook kreupel werd. elke keer nadat hij 2 dagen stil had gestaan was hij hartstikke kreupel. als ik hem elke dag reed was hij veel beter. maar ik had hem nog maar net dus de vorige eigenaar heeft hem terug moeten nemen. Ik heb er wel een veearts naar laten kijken maar die zei dat ik hem het beste naar de fysiotherapeut kon doen. maarjah hij is toch weg gegaan.

horsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:04

het klinkt als een knieprobleem en/of spierprobleem, inderdaad een overbelasting of een gescheurde spier. Moeilijk om zoiets van een afstand te bepalen. Achteruit zetten aan de hand, doet ze dat goed?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 14:57

Jazeker! Zelf onder het zadel. Behalve dus wanneer ze overduidelijk last heeft. Dan belast ze hem eigenlijk helemaal niet. Zonet zelfs moest ze halthouden (onder het zadel) maar wilde ze niet. Ze ging daarom maar achterwaarts zonder ergens last van te hebben! Mal beest... snap niks van haar blessure..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:12

al gebeld?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 10:52

Hee Muis! Nee, nog niet... Ik wil het zeker wel gaan doen maar ik vind het nog een beetje een gek idee om mensen te bellen die mij helemaal niet kennen. Maar over het algemeen ben ik niet heel bang aangelegd dus ik zal ze zeker nog gaan bellen!
Heb jij ze nog gesproken en ze eventueel over mij verteld?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:52

je hoort wel vaker dat als een paard bv links voor een probleem heeft gehad, dat hij dan met het been diagonaal achter later ook problemen kan krijgen, dus rechts achter.
Het kan dus zo zijn dat de peesblessure een verband heeft met het achterbeen (klinkt beetje raar, maar iets te maken met ontlasting/belasting).
En had die fysio gezegt dat het een los stukje bot was? Volgens mij kan je dat niet zien of goed voelen van de buitenkant zonder foto?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:14

Germatje: wat je zegt heb ik ook wel eens gehoord. Zou wel een verklaring kunnen zijn, ware het niet dat het om het rechterachterbeen en het rechtervoorbeen gaat! Ze heeft in augustus een peesblessure rechtsvoor opgelopen. Rechtsachter was altijd al haar probleembeen.

Die fysio ben ik ook niet zo heel erg over te spreken. Het is een vriend van de eigenaar dus daarom zweert de eigenaar zo bij hem. Volgens mij is het dus een soort van wilde gok; die botsplinter.

Er is verder niet iemand die hetzelfde probleem heeft gehad??