hoefbal aangetikt, en nu al een maand kreupel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandy_68

hoefbal aangetikt, en nu al een maand kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:36

hallo ik had een vraagje, heeft iemand dit ook meegemaakt dat haar of zijn paard de voorbenen heeft aangetikt met de achterbenen en dat daar dus een wond door is ontstaan? en dat de dierenarts het loshangende afgestorven deel heeft weg gehaald, maar dat ze na een maand nog steeds kreupel is?

Ik zou graag willen praten met mensen die dit herkennen en wat hun hebben gedaan.

( ik ga wel morgen naar de kliniek met haar om foto's en scans te laten maken van dat been.. dat wel, maar wil gewoon even mij ei hier over kwijt.)

Groetjes Mandy

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:38

Ken ook een paard die dat had ook stuk weggesneden maar die was niet lang kreupel
Dsu verstanding van je om er ff foto van te maken

mandy_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:47

Ik denk ook dat er meer aan de hand is dan dat kleine wondje wat nu over is gebleven ( was natuurlijk veel groter een maand geleden hoor). Van een da mocht ik 2 wken geleden weer gaan rijden, rustig aan dat wel, en dat heb ik toen ook gedaan, maar het gaat nog steeds niet en nu hoorde ik van de hoefsmidt dat als ze een blessure aan haar pees heeft of aan de banden daar dat ik niet eens had mogen rijden!!! Nou lekker dan, straks heb ik het verknald met het advies van mij da.

mandy_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:49

Het stomme is ook, dat als ik met haar aan de hand loop dat er niet veel te zien is van haar kreupelheid, maar zodra ze schrikt en een sprongetje maakt naar links of rechts dan is het meteen bal...

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:31

heeej, mijn paardje heeft dus ook gekneusde hoefballen. En ze loopt idd ook kreupel, al is het op zachte ondergrond stukken minder. Maar mijn hoefmsid heeft het bekeken en zei dus dat zoiets heel erg lkang kan duren, omdat als ze op het harde komen het gelijk weer stuk kan gaan. Ik ben nog maar klein weekje mee zoet, dus hoop idd niet dat het zolang als jou gaat duren :S
Suc6 iig ermee....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:07

2 dingen die me te binnen schieten:
1. een onderhuidse ontsteking doordat er vuil in de wond is gekomen die nu niet weg kan
2. dat ze door het aantikken de hoefkraakbeenderen beschadigd heeft en misschien een "tak"gebroken heeft. Als een paard verbening vd hoefkraakbeenderen heeft, groeit er een massa kalkafzetting aan de takken welke een verkorte gang geven (als het erg genoeg is) Soms echter kunnen deze takken door gewicht of trauma breken en geeft dat pijn. dit herstelt zich wel, maar duurt lang

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:28

een paard op stal had dat ook, had ontsteking tot op bot Scheve mond

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:39

misschien een botwoekering waar de pezen over heen schuren.
een soort overhoef zeg maar.
zou er op de scan en foto wel uitkomen.
houd ons op de hoogte !

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:16

mandy_68 schreef:
Het stomme is ook, dat als ik met haar aan de hand loop dat er niet veel te zien is van haar kreupelheid, maar zodra ze schrikt en een sprongetje maakt naar links of rechts dan is het meteen bal...

Je zegt dat zodra ze schrikt of een sprongetje maakt dat het direct weer erger is, misschien dat ze op dat moment dat het bijna genezen is de hoefbal perongeluk weer aanstoot en het dus op die manier weer opnieuw kneust...

Ik heb het met mijn paard ook gehad en de enigste oplossing voor mij was toen springschoenen aan te doen.

mandy_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:08

Hoi allemaal,

bedankt voor alle tips.

Ik en intussen bij bodegraven geweest ( kliniek) en daar hebben ze foto's en een scan gemaakt, haar benen zagen er uitmuntend ( zo zei hij dat hihi) uit.. zag je niet vaak bij een Quarter Horse. Nou dat was in iedergeval een grote opluchting.. maar wat ze wel hebben gezien is dat er veel gewrichts smeer zat tussen het gewricht van het zere been, en dat duide dus duidelijk op een flinke verstuiking.. dat is ook de oorzaak van haar kreupelheid. Ze heeft ontstekingsremmers gehad, en als het over 2 a 3 wken niet echt beter gaat dan krijgt ze daar in het gewricht een injectie met een ontstekings remmer...
maar zover is het nog niet, ik mag met haar op de rechte stukken stappen draven en rustig galloperen, alles rustig aan... daar was ik gelukkig al mee bezig dus we gaan nog even door op deze manier....

Groetjes Mandy

mandy_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:13

Dus Marieke, het kan dus best wel even duren voor je paardje weer beter gaat lopen na zo een hoef aantikking. Als het goed is dan ben ik er uiteindelijk ongeveer 2 maanden mee bezig geweest, maar wees er wel voorzichtig mee hoor..