te weinig zuurstof tijdens zware arbeid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

te weinig zuurstof tijdens zware arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:08

beetje een ingewikkeld probleem maar ik zet het neer voor een kennis.

Zij heeft een paard die na 20 min. arbeid leeg is. Het is geen!!! conditioneel probleem!!!!! dus die adviezen heb ik niet nodig. Na lang medisch onderzoek is gebleken dat de merrie tijdens zware arbeid weinig extra zuurstof opneemt waardoor ze dus maar kort kan presteren. voor de wedstrijdsport is dit zeer nadelig. de eigenaar is er uiteindelijk M2 mee geworden, maar dit komt meer door de souplesse en het talent dat dit paard heeft waardoor ze na 5 min. losrijden 1 proef kan starten. om verder te gaan is er echter meer nodig.

De afgelopen 2 jaar is de merrie dan ook recreatief ingezet. dit gaat goed. De merrie is allergisch voor stof in hooi en stro en door haar met name hele dagen buiten te laten lopen, nat hooi te voeren en op stofvrije bodem in een buitenbox te zetten bij extreem slecht weer gaat alles goed. Ook na een longspoeling gaat het een paar weken goed met rijden.

De eigenaar doet de merrie ook niet weg, maar zou graag willen weten of er misschien nog iets homeopatisch is wat de zuurstofopname doet toenemen aangezien het paard een talent voor de sport is. De normale medische wereld heeft aangegeven dat het paard nooit meer in de sport kan lopen. paard is 8.

Dus bij eventuele tips of herkenning. graag een reactie.

Merilyn

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:29

of er een homeopatisch middel is dat de zuurstofopname kan laten toenemen, weet ik niet.
Als je kennis hier serieus overwegingen voor heeft, dan moet ze eens bij een homeopaat voor dieren een afspraak maken. Zoek een goede! Via Silverlinde lijkt mij niet slecht.
Echter, volgens de cursus homeopathie bij dieren die ik doe: bij homeopathie is het niet een kwestie van een kwaal en daar een middel bij zoeken. Bij een individu hoort een middel, deze werkt op de gehele welzijn en gezondheid van het dier. Dus een homeopaat zal het dier moeten zien, voelen ect. en veel overleg met eigenaar moeten hebben voordat hij een advies kan geven
Of dit ook daadwerkelijk zo is, dat weet ik niet, ik heb er vraagtekens bij staan.

Maar als het dier de sport gewoon niet aankan, dan houdt het ergens wel op. Net als een paard die 100% gezond is, maar niet goed genoeg is voor de sport, precies hetzelfde maar dan opgekeerd....

Succes ermee! OK dan!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:31

bedankt voor je reactie. ik zal het haar voorleggen. overigens het is geen must dat ze de sport niet meer in kan, het is alleen erg jammer, maar als het niet lukt mag het paard gewoon oud worden bij haar.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:28

Is er al onderzoek door de DA gedaan? Een hartonderzoek en/of echo lijkt mij hier zeer op zijn plaats! Daar is al veel te halen over het functioneren van het hart. Succes

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 15:53

Mikey schreef:
Is er al onderzoek door de DA gedaan? Een hartonderzoek en/of echo lijkt mij hier zeer op zijn plaats! Daar is al veel te halen over het functioneren van het hart. Succes

als je de tekst goed leest zijn alle onderzoeken op medisch gebied al geweest. foto's, hartscan etc alles.

2e alinea 2e zin. Lachen

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:47

Sorry! Had het niet goed gelezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:32

ik heb ooit eens ergens gelezen dat magnesium goed was voor extra transport van zuurstof....

pffff als ik bij google intyp: bevorderen zuurstof opnamen krijg ik heeeeeel veel pagina's hierover, weliswaar bij mensen, maar ik weet wel heel zeker als je een tijdje gaat zoeken dat er voor dieren ook een hoop info te vinden is...

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:18

Ik heb voor Barb een tijdje iets homeopatisch gebruikt wat ook sporters gebruiken voor meer zuurstoftoevoer naar de spieren. Volgens mij heette dat sure2endure van Wellness. Niet goedkoop maar werkte goed.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:36

ijzer toevoegen ?
zorgt voor zuurstof opname in de rode bloedlichaaampjes.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:57

Kijk even rond op www.paardendrogist.nl
Op deze site staan veel kruiden en andere producten waarmee veel problemen, ook met luchtwegen ect, verminderd of verholpen kunnen worden.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:00

Als ik je bericht lees, heeft dit paard chronische bronchitis en best wel in een behoorlijke mate. Je kunt je voorstellen dat zijn longweefsel al voor een bep. gedeelte is aangetast en wellicht heeft zij al littekenweefsel in de bronchie-opening. Ik vertel je dit omdat ik ook een paard heb, met gelukkig lichte mate van CB. Tijdens de bronchoscopie was het van belang om ook te zien of de opening naar de bronchien niet was vernauwd door littekenweefsel.

Ik persoonlijk vind het niet fair om dit paard met hulpmiddelen toch zwaar werk te laten doen. De longen zorgen voor zuurstofopname en transporteren dat naar het bloed. De hartspier is een spier die tijdens arbeid heel veel zuurstof nodig heeft. Het hele lichaam wordt tekort gedaan als er te weinig zuurstof beschikbaar is. Ik heb een tijdje met hele zware bloedarmoede rond gelopen. Werken en paardrijden waren bijna onmogelijk en koste mij een reuze inspanning. Extra ijzer heeft weinig zin als het bloed het niet kan opnemen.

Astmapatienten nemen een pufje om de bronchien helemaal open te zetten om extra zuurstof op te nemen. Toch zielig als je je paard vlak voor de proef een pufje laat nemen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:49

@ Russel, begrijp me goed ze is alleen aan het kijken of er nog een oplossing is, maar het is geen must. als het niet fair is tegenover het dier doet ze het niet. in de reguliere medische wereld is het paard afgekeurd. nu wil ze kijken naar eventuele oplossingen via het alternatieve gedeelte. maar het is dus geen must. paard mag ook gewoon in de wei oud worden.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:54

Merilyn schreef:
in de reguliere medische wereld is het paard afgekeurd.

Op wat voor grond? te weinig zuurstof opname is te vaag om een paard af te keuren, beschadigde longblaasjes, en daardoor (te) weinig longinhoud dat gebeurd wel is...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:14

Merilyn schreef:
@ Russel, begrijp me goed ze is alleen aan het kijken of er nog een oplossing is, maar het is geen must. als het niet fair is tegenover het dier doet ze het niet. in de reguliere medische wereld is het paard afgekeurd. nu wil ze kijken naar eventuele oplossingen via het alternatieve gedeelte. maar het is dus geen must. paard mag ook gewoon in de wei oud worden.

Lees deze topics eens.. wie weet is het wat voor deze merrie om nog wat kwaliteit van leven te krijgen bij inspanning!

[VvdD] Heel veel GOED nieuws voor Quentin (2e x Steffi)

[VvdD] Steffi is geweest, deprimerende uitslag

sterkte!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 10:12

bedankt iedereen voor de reacties ik zal het allemaal knippen en plakken en doorsturen.

@Wouter: het paard heeft ws een allergie waar niet overheen te komen is. oftewel de longen zijn constant vervuild. paard is helemaal onderzocht ik geef het alleen maar door ben er niet bij geweest. wat wel een gegeven is dat na een longspoeling het steeds wel weer goed gaat een week of 2. dus de rek zal er dan niet uit zijn lijkt mij.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:37

Merilyn schreef:
bedankt iedereen voor de reacties ik zal het allemaal knippen en plakken en doorsturen.

@Wouter: het paard heeft ws een allergie waar niet overheen te komen is. oftewel de longen zijn constant vervuild. paard is helemaal onderzocht ik geef het alleen maar door ben er niet bij geweest. wat wel een gegeven is dat na een longspoeling het steeds wel weer goed gaat een week of 2. dus de rek zal er dan niet uit zijn lijkt mij.

Longspoeling is een achterhaalde therapie...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:07

be careful! ook met homeopathie. Niet zomaar iets gaan gebruiken maar echt zoeken, zoeken, zoeken en je dus goed laten adviseren! *LOL*

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:21

Ik ben inmiddels derdejaars van de school v homeopathie (klassieke homeopathie) ik wil best proberen wat voor haar te betekenen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:48

MSM zwavel bevordert het zuurstoftransport. Maar of dat zo goed helpt dat ze weer wedstrijden kan lopen ?? Ik weet ook niet of dat wel eerlijk is tov het paard.