Ontsteking in de hoef???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Ontsteking in de hoef???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:35

De hoefsmid was er vanmorgen om mijn paard te bekappen. Er zat een ontsteking in haar hoef. Wel diep maar gelukkig nog net niet in het leven. De smid heeft het helemaal weg kunnen snijden. Nu zit er een diep gat.
Ik moet het schoon houden door haar hoef in een sodabadje te zetten. Vanavond ga ik het proberen of dat gaat lukken.

Volgens de hoefsmid kan ik daar helemaal niks aan doen om het te voorkomen.
Heeft iemand hier ervaring mee? en is het echt zo, dat ik er niks aan kan doen??
Ik hoor/lees het graag van jullie.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:25

Jeetje, wat vervelend. Maar gelukkig heeft je hoefsmid ongelijk!

1 tip: www.paardnatuurlijk.nl of anders kun Antheman PB-en, zij weet er ook heel veel over te vertellen. Natuurlijk bekappen is dé oplossing voor hoefproblemen.

Sterkte en succes!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:35

je kan er niet aan doen gebeurd gewoon, paarden die op mot staan of in een nat land hebben er wel eerder last van, ik zou alleen je paard in een verband zetten, eerst een betadine scrub verband en vochtig, dan als alle pus en troep eruit is en hij hoeft niet meer verder geopend te worden dan een betadine oplossing verband, dit hard de hoef uit en ontsmet ook nog.... succes o enne als je paard nou niet goed loopt haal er dan de smid maar liever de da weer bij, dan moet de zweer verder uitgesneden worden...

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:54

Je kan er heel weinig aan doen. Het komt vaak doordat je paard op een steentje heeft gestaan en daardoor krijgt hij een soort blauwe plek.
Het is wel zo dat ik een van onze fjorden nu continue op ijzers laat staan omdat ze anders vooral in de winter iedere keer last heeft van een hoefzweer.
Je zou natuurlijk het pad steeds schoon kunnen vegen Bloos

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:16

Volgens mij kan je er ook niet zoveel aan doen om het te voorkomen.

Is het misschien een idee om je paard een hoefschoen om te doen wanneer je de hoef hebt schoongemaakt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:39

Je kunt er niets aan doen, het ene paard heeft het nu eenmaal sneller als het andere. Mijn bruine heeft het in haar leven al zeker 15x gehad (ik heb haar 18 jaar) en mijn schimmel heeft het nooit gehad (haar heb ik al 20 jaar) beide paarden worden onder dezelfde omstandigheden gehouden, even vaak gereden, zelfde wei, zelfde bak, zelfde strooisel etc.etc.
Van deze link wordt je wel wat wijzer http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/ont ... agina.html

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:35

hoi wat die roos verteld is eigenlijk gelul ( exc die uitspraak ) of je nu natuurlijk bekapt of niet dat heeft absoluut niks te maken met een hoefzweer
een hoefzweer kan altijd gebeuren dat komt door een oorzaak van buiten af b.v. een steentje een splinter of iets dergelijks dat in de zool of ergens anders in de hoef vast gaat zitten en vervolgens langzaam naar binnen kruipt of trekt en dan een lichte onsteking veroorzaakt
dat heet gewoon pech
en je hoefsmid heeft gewoon goed gehandeld en jou ook goed geadviseerd . en als je daaraan twijfelt kan je altijd een andere smid om advies vragen en of een DA en niet zozeer luisteren naar wat anderen zeggen en of vertellen voor dat soort mensen is een spreekwoord ze hebben de bel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt
nu wat je er aan kunt doen is luisteren naar je hoefsmid
als het vaak bij jou gebeurt zou je kunnen overwegen om leren zolen te plaatsen tussen je beslag en of inderdaad hoefschoenen alleen daar moet je ,je goed in laten voorlichten .
oja een hoefzweer herken je meestal ( 80%) aan het feit dat je paard van het ene ,op het andrre moment goed kreupel is
ik hoop dat je met deze informatie wat kan
gr jan
( oja ik ben ook hoefsmid en ik bekap ook wel eens op de natuurlijke manier)

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:01

Ik weet dat de hoefsmid gelijk heeft, en dat je er verder niks aan kan doen. Ik heb zijn advies ook zeker opgevolgd.
Maar ik vroeg me eigenlijk af of er middeltjes bestaan die de kans op een hoefzweer kleiner maken.

Zo heb ik inmiddels op http://www.paardendrogist.nl een middeltje gezien dat heet Hoef & Zool.
Dat is een krachtige zinksulfaat oplossing voor de grondige reiniging van het straalhoorn. Hoef & Zool is vloeibaar (waterbasis), bevat geen vet- of olie en reinigt diep. Hierdoor wordt vuilophoping in de zool voorkomen en krijgen rotstraal en hoefzweren minder kans. Hoef & Zool heeft een opdrogend effect en maakt de zool weerbaarder tegen vocht. Veel hoefsmeden gebruiken Hoef & Zool na het bekappen.
Hoef & Zool is zeer geschikt voor paarden met een gevoelige straalhoorn, een zachte, droge/poederachtige of juist een stinkende/rottende zool- en straalhoorn. Geeft rotstraal en hoefzweren minder kans.

Zou dit wat kunnen zijn?

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:57

hoi ben ik weer ,dat hoef en zool is op zich wel goed spul het reinigt inderdaad de voet omdat het zinksulfaat alle microorganisme die onder de voet leven en in de vuiligheid zitten die onder de voet zitten dood
hierdoor wordt dan ook de zool en de straal iets harder
ik zou het niet te veel gebruiken
wat je ook kan doen is de voet voor en zeker na het rijden nazien op steentjes of ander soort vuil en schoon maken met een borsteltje en dan pas je paard op stal zetten dat vermindert ook de kans op een hoef of zool zweer
verder weet ik niet hoe de hoefen eruitzien van je paard maar je zou ook in overleg met je smid kunnen vragen of hij de voet van je paard niet te kort zet en zijn zool wat meer in zijn waarde laat (niet te schoon snijd)
maar daar weet je smid alles van
verder wens ik je sterkte met je paard ,en moet je doen wat je hart je ingeeft en als je zelf er een goed gevoel bij hebt zal je paard het ook hebben
gr jan

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:21

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 14:10

LaTroelala"]
een hoefzweer kan altijd gebeuren dat komt door een
oorzaak van buiten af
b.v. een steentje een splinter of iets dergelijks dat in de zool of ergens anders in de hoef vast gaat zitten en vervolgens langzaam naar binnen kruipt of trekt en dan een lichte onsteking veroorzaakt
[/quote]
Ik had begrepen dat een hoefzweer ook van binnen uit kan ontstaan.
Verward .
[quote="La Taoelala schreef:
wat je ook kan doen is de voet voor en zeker na het rijden nazien op steentjes of ander soort vuil en schoon maken met een borsteltje en dan pas je paard op stal zetten dat vermindert ook de kans op een hoef of zool zweer

Natuurlijk doe ik dit altijd .
Mijn paard heeft gelukkig niet kreupel gelopen, dus ik kan alleen maar hopen dat het bij deze keer blijft.

THANKS voor je reacties OK dan! .

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:28

Ik heb ook ooit een paard gehad en ik had hem eerste op krullen staan toen heeft hij twee keer in korte tijd een hoefzweer gehad. Toen had ik ergens gehoord dat paarden die daar gevoelig voor zijn hier in een krullenstal eerder last van krijgen. Toen heb ik hem op stroo gezet en hij heeft er nooit meer last van gehad. Of het echt waar is weet ik niet, maar bij mij heeft het in ieder geval wel geholpen.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:46

Je kan bij je DA een hoefzak halen, zodat de hoef ook schoon blijft als jij m hebt schoongemaakt, in die hoefzak kan je evt ook een wattenbodempje met betadineoplossing doen, wordt t gelijk ook goed gereinigd.