Ik heb mijn oog laten vallen op een 14 jarige ijslander ruin. Alleen heeft het dier in het verleden desmopathie gehad. Hij is nu gezond, maar eigenaren zeggen dat hij beter niet 6 dagen per week gereden kan worden, maar dat drie keer moet kunnen. En aangezien ik hem toch alleen recreatief wil gebruiken... Beetje in het bos crossen, verder niet.
Maar wie heeft ervaring met deze aandoening? Is het erg kostbaar als het terugkomt? Is zo'n dier echt nog wel recreatief te gebruiken? Haal ik me niet erg veel problemen op de hals, ook gezien de leeftijd?
Graag alleen reacties van mensen die er mee te maken hebben gehad, direct of indirect.
Allegra
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-05 10:15
helemaal niemand?
Kyona
Geplaatst: 14-01-05 14:08
De naam voor een aandoening van de aanhechting van een pees op het bot wordt “insertie-tendopathie” ofwel “insertie-desmopathie” genoemd. Zo kennen we bij mensen o.a. de “golfers-arm” en “tennis-elleboog”. Bij de een is de aanhechting van de buigers van de pols aangedaan, bij de ander de strekkers van de pols.De therapie bestaat afhankelijk van het stadium uit: rust, gedoseerde beweging, soms ultra-geluid, voorlichting en advies omtrent training en opbouw. Bij mensen weten we dat deze aandoeningen bij goed gebruik “selflimiting” zijn d.w.z. ze gaan over ! Wanneer de aandoening behandeld wordt zal het herstel minder lang op zich laten wachten. Insertietendo-pathieën hebben de volgende symptomen: Pijn bij zowel aanspanning als rek van de pees, verlies van kracht en volume van de betreffende spieren, te hoge of te lage spanning van de nekspier en beperking van de bewegingsmogelijkheden in het gewricht.
Allegra
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-05 19:27
Het is nu idd over, maar door angst dat het terugkomt, en ik toch wel regelmatig wil rijden heb ik besloten het niet te doen. Bedankt voor je info iig! Heldert wel het een en ander op.