* Scheef bekken *

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

* Scheef bekken *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:15

Wie heeft hier ervaring mee met zijn/haar paard?
Twickle heeft ook een wat scheef bekken en dit is door de fysio
wat rechter gemaakt,en de blokkades losgemaakt.
Ik ben me erin gaan verdiepen,het kan aangeboren zijn of ontstaan
door problemen door natuurlijke scheefheid,m.b.t manier van rijden door de ruiter/rechtrichten.
Heeft iemand hier enige ervaring mee? zo ja,hoe ben je hiermee omgegaan,wat bracht het voor de toekomst van je paard,herstel,etc.
groetjes lianne

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:00

niemand?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:05

Nee, sorry, ik heb alleen ervaring met een scheef bekken bij mensen.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:13

Hoi Lianne
Drie weken geleden is bij mijn paard het bekken rechtgezet (deels, want het deed teveel pijn om het ineens te doen...). Scheve wervel kan door (verkeerd) rijden komen. Een scheef bekken is zo'n groot bot dat dat meestal niet direct door het rijden komt (want te groot om uit zijn verband te trekken) maar klan wel indirect als je door het rijden een scheve wervel veroorzaakt, datn kan het door geforceerd lopen een bekkenscheefstand veroorzaken. Directe oorzaken kunnen zijn een val in de wei of in de trailer of vastliggen in de stal. Als je paard jong is dan kan het zonder problemen na het rechtzetten weer 'goed'zijn. BIj mijn paard duurde het langer (10 dagen) voor ze weer pijnvrij was. Ze is wat ouder (13 jaar) en dan zijn de spieren wat minder soepel waar door het langer pijn doet.
Afgelopen week ben ik weer gaan rijden en het viel me op dat ze een stuk soepeler was en voorwaartser dan een periode ervoor.
Ik zou zegen rustig aan beginnen met rijden en goed naar haar luisteren als ze laat merken dat ze pijn heeft. Na deze periode is ermeestal geen probleem meer en kan je gewoon weer met haar aan de slag.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:46

misschien heb je wat aan tips op deze site: www.hoefkatrol.com. Daar staan tips op over het rechrichten van je paard.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:03

Ieder paard heeft in zekere mate een scheef bekken.
Wat ik er bij mijn paard aan gedaan heb? Gewoon een andere manier van rijden, waarbij het rechtrichten naar voren komt. Zie reactie Gouda.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 17:41

bedankt voor de reacties,ik ga waarschijnlijk een cursus rechtrichten
volgen,en houding en zit.
We zijn nu 4 dagen verder en je ziet dat hij nog last heeft,ik blijf deze week
gewoon door longeren en wil niks forceren.
En bedankt voor de site Gouda deze had ik nog niet ontdekt.
@ ynskje21-> ons werdt ook verteld dat het door een val/vastliggen kan zijn gebeurd,hij heeft wel
eens vast gelegen,maar het kon bij ons ook aangeboren zijn.
Gelukkig ziet het er nog een beetje gunstig uit,en heb jij er baat bij gehad.
Hopelijk verloopt het bij ons ook voorspoedig

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:46

dank je, het komt bij alletwee onze paarden vast goed. Wat mijn dieren arts nog zei, is dat ik de eerste dagen het beste rechtuit kon blijven gaan (eerste dagen wandelen) daarna erop. En liever geen voltes (dus liever niet longeren) en daarna een weekje ook niet bijzetten in het longeren...
Veel sterkte met je paard!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:26

Quentin van Renske20 had ook een scheefstand van het bekken, als ik me niet vergis, misschien kun je haar eens pben?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 19:17

Marije_jiplover schreef:
Quentin van Renske20 had ook een scheefstand van het bekken, als ik me niet vergis, misschien kun je haar eens pben?

ja klopt! ik heb haar al ge pb't maar nog geen antwoord Scheve mond
maar bedankt voor de tip!

@ ynskje-> wij moesten juist wel longeren,en het liefst met pessoa.
Niet strak natuurlijk maar dat hij nageefelijk ging lopen zodat de wervels
die zijn losgemaakt soepel blijven etc.
Verder veel stappen.
Zo zie je maar dat het erg verschillend is per paard...Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:43

Lianne007 schreef:
ja klopt! ik heb haar al ge pb't maar nog geen antwoord Scheve mond
maar bedankt voor de tip!

@ ynskje-> wij moesten juist wel longeren,en het liefst met pessoa.
Niet strak natuurlijk maar dat hij nageefelijk ging lopen zodat de wervels
die zijn losgemaakt soepel blijven etc.
Verder veel stappen.
Zo zie je maar dat het erg verschillend is per paard...Lachen

Moet ik ook van de fysio en de dierenarts. Mijn paard mist ook veelk bespiering vooral aan 1 kant.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 07:41

Apart want met een pessoa richt je niet recht! OMdat je lang en laag longeert, kan je het paard niet rechtmaken. Kijk maar ´es op de site van A. de Bodt (hoefkatrol.com) daar staat heel duidelijk vermeld... EN op meerdere topics hier op bokt. Ik wil het niet beter weten dan de DA of FT hoor, maar dat is wat ik van de Pessoa en lang en laaag longeren/rijden weet. Eerst rechtrichten en dan pas lang en laag, niet andersom.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 08:28

Dat vond ik ook het rare. Ik moet longeren aan de pessoa van de da en fysio. Maar had ook AdB gemailed voor info en die zei met een paard met rugklachten absoluut niet longeren en als je al longeerd dan met dubbele longe maar dat heb ik helaas nooit geleerd. Die cursussen zijn ook allemaal te ver weg en heb geen eigen vervoer.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 08:38

Dan lijkt rijden (buiten? zoveel mogelijk rechtuit) een betere optie en dan dus ook niet lang en laag rijden maar hoofdje erbij (zonder dat hij zijn rug en/of onderhalds vastzet...) en geen stelling in de bochten! Zelfs iets buitenstelling is beter dan binnenstelling. Ik ozu toch eens proberen om bij een clinic van adb te gaan kijken (agenda staat op zijn site). Hij komt vast wel eens in de buurt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:11

wij moesten longeren omdt er bij ons niet alleen het bekken speelde.
Er zat nog een blokkade voor,bij bepaalde wervels,deze zijn losgemaakt
en het paard moest over de rug gaan lopen zodat deze soepel blijven,
wij mogen er ook nog een week niet opstappen anders wordt het geforceerd.
Wij moeten de volte ook afwisselen,met rechte stukken aan de hand lopen met pessoa/en aan de hand zonder pessoa stappen,slangevoltes.
Het meetse last had hij van de blokkade en het is eerst nodig dat dit soepel en los blijft.
en vooral dat de pijn verdwijnt.
Vooral stappen,omdat dit de 4 takt gang is en zo het gedeelte het beste loskomt.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:40

Hoi,

Ik kenhet probleem.
Mijn paardje is gemanipuleerd en ik moest mij aan een schema houden ( eerst rust, Daarna rechte lijnen in de rijbak longeren en daarna rustig opbouwen met rijden)
Ik longeer hem met de pessoa en met rijden let ik heel erg op mijn houding. Van de fysio moet ik hem het meest estappen en galopperen en de ene keer laag en siep rijden en de andere keer wat hoger ingesteld.

Succes ermee.