Hoge koorts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dame

Hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:24

Bij ons op stal is twee weken geleden een nieuw paard gekomen met een snotneus. Het zou niet besmettelijk zijn werd er gezegd, maar vorige week werd het 'buur'paard ook verkouden. Deze is behoorlijk ziek ervan geworden en heeft veel groene snot.

Vanmorgen zag ik dat mijn vijfjarige ruin zijn brokken niet had opgegeten en dat hij ook een hele licht snotneus had. De staleigenaar vertelde dat hij hem vanmorgen even getemperatuurd had en dat hij slechts hele lichte verhoging had. Vanmiddag hebben we hem opnieuw getempt en wat blijt: 40 graden koorts! Daar schrok ik even van. Vooral omdat ik hem helemaal niet ziek vind overkomen. Ik heb even met hem gewandeld zodat hij wel wat beweging zou krijgen en hij was zeer fris en wakker en ook op stal staat hij gewoon zijn buurvrouw te pesten.

Ik denk dat ik het maar even aan kijk en als hij morgen nog hoge koorts heeft, haal ik er de DA bij.

Maar wat zou het kunnen zijn? Moet de stal 'in quarantaine' ?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:54

mag ik gevaarlijk doen...? droes? altijd link..
Misschien gewoon een influenza-virus? zou je toch darts moeten vragen.
Met koorts erg oppassen, als hij morgen inderdaad nog koorts heeft dierenarts erbij.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:57

Ik heb even wat gelezen over droes, maar dat is meer een probleem bij jonge paarden. Het zou zeldzaam zijn bij paarden boven 3 jaar en mijn paard is vijf en het paard dat vorige week ziek werd is 9 jaar. Dus droes is het waarschijnlijk niet. Verder vertonen ze ook geen symptomen van keelpijn. Ik hoop dat het influenza is, hoewel dat natuurlijk ook uiterst besmettelijk kan zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:12

Als het boven de 41 komt moet je wel even de veearts bellen, want dat mag niet te lang duren.

Verder ook even goed in de gaten houden of hij wel wat blijft eten en blijft drinken.

Misschien toch wel goed om de veearts even te laten komen om er achter komen wat het is.

Waarschijnlijk een virusinfectie ofzo...

Sterkte ermee!

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:15

Dank je wel!

Ik houd hem goed in de gaten, ga er straks weer even heen. Hij eet nu niets, maar een paar daagjes zonder brok kan deze meneer echt wel hebben Knipoog. Hij maakt op mij geen zieke indruk dus ik kijk het nog even aan. Ben wel benieuwd wat hem zo plotseling zo'n hoge koorts kan geven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:00

Hopelijk voelt je paard zich alweer wat beter!
Toch kan het best wel droes zijn, je weet immers niet of dat misschien niet heerst op de stal waar het nieuwe paard vandaan komt.Hij kan het hebben meegenomen. En ook oudere paarden kunnen droes krijgen hoor, dat is geen ziekte voor jonge dieren alleen helaas. Oudere dieren hebben vaak al meer weerstand opgebouwd.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 23:13

Het gaat nog niet zo goed met hem. Hij maakte vanavond een zieke indruk, zeker t.o.v. vanmiddag. Vanavond toch de DA er maar bij geroepen. Hij had 40.2 graden en stond hevig te zweten. De DA heeft hem een injectie gegeven met een ontstekings- en koortsremmend middel. Hopelijk knapt hij daar wat van op. Natuurlijk maak ik me wel zorgen...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:33

erg vervelend allemaal, hopelijk knapt hij inderdaad wat op van de spuit!
Toch zou ik droes niet gaan uitsluiten (eigenlijk geen enkele ziekte) omdat het niet helemaal volgens de 'regeltjes' gaat...
Voor een influenza-virus hoeft je paard ook geen keelpijn te hebben: precies wat je zegt, zweten, uitscheiding uit neus en ogen, koorts zijn duidelijke tekenen.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:38

Het lijkt (mede door de hoge koorts) op een virus infectie. Bij droes hebben ze meestal tot 39 graden koorts en bij een virus tot 41 graden. Het zou dus goed influenza of rhino kunnen zijn. Verwen hem lekker en hou hem goed in de gaten!

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:20

Mikey schreef:
Het lijkt (mede door de hoge koorts) op een virus infectie. Bij droes hebben ze meestal tot 39 graden koorts en bij een virus tot 41 graden. Het zou dus goed influenza of rhino kunnen zijn. Verwen hem lekker en hou hem goed in de gaten!

Precies mikey.
Maand geleden ook bij ons op stal een paard ineens ziek geworden . Heeft een week met 40 graden gestaan , achteraf bleek het 'gewoon'een virus te zijn .

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 10:28

Bedankt allemaal voor jullie reakties. Ondertussen zijn er verschillende paarden op stal ziek geworden en blijkt het om influenza te gaan. Gelukkkig is het geen droes. Mijn paard was gisteren al bijna koortsvrij, dus we gaan de goede kant op!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:05

Mijn veulen heeft momenteel ook dik 40 graden koorts. De dierenarts heeft hem al twee keer een antibiotica en een pijnstiller gegeven waarna de koorts iets zakt. Ik hoop maar dat hij het lang genoeg uit houdt. Gelukkig drinkt en eet hij nog ondanks de koorts. En hij heeft verder geen uitvloeing en de longen klinken ook normaal. Het enige is dat zijn oogslijmvliezen roder zijn dan normaal.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:14

Afgelopen zaterdag had mijn paard ook tegen de 40 graden koorts. DA is geweest en antibioticum en koortswerend middel gegeven. Er is nog een paard ziek geworden (schijnt toch om een virus te gaan) en nu maar hopen dat het hierbij blijft. Komende vrijdag zouden de paarden tegen influenza en rhino geent worden, maar als er nog een geval bijkomt zal het uitgesteld moeten worden!

myla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:50

wel toevallig die van mij heeft 3 weken terug ook bijna 41 graden koorts gehad. Ze is niet verkouden geweest of met vreemde paarden in contact geweest. De da hield het ook op een virus. Hij is 2x geweest. En ik had 2 spuiten quidrisol[?] gehad. Daarna moest het toch echt over zijn. Ik ben er toch wel ruim 2 weken mee bezig geweest. En nu rij ik weer een beetje. Succes ermee.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:43

Ik vind het wel "fijn" om te horen dat paarden bijna 41 graden overleeft hebben. Dus er blijft hoop. Vanmorgen stond hij me weer gewoon aan te kijken. Dus de spuit doet zijn werk.

aniquebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:43

He,

Nou dit verhaal klinkt mij erg bekend in de oren mijn paard is net genezen van een raar virus waar hij 3 weken erg ziek van is geweest. Zijn koorts was ook opgelopen tot 40.1 en de bagger kwam uit zijn neus. Deze simtonen kloppen helemaal met jou beschrijving.
Ik wil niet gelijk zeggen dat het de zelfde ziekte is maar het lijkt er wel heel erg op.
Er zijn totaal 4 paarden inclusief mijn paard bij de stal waar ik sta erg ziek geweest maar bloedonderzoek leverde helemaal niets op, allen werd Droes uitgesloten.
Wat het rare ervan was is dat tussen het paard wat als 3e ziek was geworden en het ziek worden van mijn paard zeker 14 dagen tussen heeft gezeten.
Dus het wil niet gelijk zeggen dat paarden vlak na elkaar ziek wordt.
Wel is de DA bij mijn paard geweest en ik heb 5 dagen antibiotica geven en een koortsremmer. Hoewel de koorts toch aanbleef. Hij is nu 4 dagen koorts vrij en is weer helemaal de oude, hij is wel erg afgevallen.

Ik heb wel een paar tips voor je:
1. Sluit je paard niet op, frisse lucht is goed. Ga gerust even een kleinstukje wandelen, wordt hij ook niet stijf. Niet als het regent!
2. Ken je BISONVON het is een hoesdrank voor kinderen geef dat 2 x per dag door het voer en dan komt de bagger (geel/ groene slijm) allemaal vrij en is hij er eerder vanaf.
3. Als hij nou helemaal niet meer wil eten, (had mijn paard ook) zijn slobber en wortels een goede oplossing dit at die van mij namelijk wel een beetje. Slobber is ook goed om je medicijnen door te doen zodat ze het niet proeven.
4. Dit kan je ook geven fenegriek met knoflook, meestal al in 1 verpakt, dit geef ik nog ongeveer 2 weken, totdat ik echt helemaal niets meer hoor, zelfs al zijn ze na 1 week opgeknapt.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en aan mijn tips.
Veel succes er meer en hou me op de hoogt!!

Veel liefs Anique & Beau OK dan!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:55

virus met hoge koorts, klinkt bekend
dat heeft ons ene paard al meerdere keren in zijn leven gehad
Tot op heden weet de DA niet wat het is, kwam zo eens per anderhalf jar voor
41 graden koorts, ziek op stal liggen. Met sterke antibiotica en quadrisol is hij er steeds weer bovenop gekomen
Hij was het enige paard op stal steeds dat ziek was en hij heeft echt geen slechte weerstand

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:57

Bij ons op stal waren de paarden pas ook bijna allemaal ziek. Was ook een virus en de dierenarts is ze ongeveer een week komen spuiten.
De ene knapte eerder op dan de andere. Inmiddels zijn ze allemaal weer beter en ook weer aan hetwerk. Gewoon ff paar keer per dag z'n temp. opnemen en beetje aan de hand stappen. En inderdaad even de dierenarts wat laten spuiten tegen koorts.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:33

Gelukkig is hij vandaag de hele dag koortsvrij gebleven. Hij heeft echter nooit neusuitvloeing gehad of gehoest. Ook zijn longen hoorden schoon. Ik hoop dat hij nu weer een beetje op gaat knappen.
Ik had hem wel op stal staan met de bovendeur dicht maar tussen hem en zijn buurvrouw zitten tralies en zo kreeg hij toch frisse lucht maar stond niet in de wind. Nu gaat hij weer gewoon naar buiten en ik hoop dat hij door het contact met de anderen zich weer snel beter gaat voelen.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 22:47

Nou, mijn paard is toch weer opnieuw ziek geworden....

Hij was vanaf vorige week vrijdag helemaal koortsvrij en we zijn afgelopen weekend weer wat met hem gaan doen. Woensdag stond hij wel weer wat lauw in zijn stal, maar ik dacht dat ik me dat maar inbeelde. Je gaat er zo op letten dat je ook wel dingen gaat zien die niets betekenen. Vanmorgen had hij zijn brokken weer laten staan en hij bleek weer 39,6 te hebben!

Zijn we nu toch te snel gestart? Hoe weet ik nu hoe ik het beste met hem om kan gaan? Verward