wat moet je doen als je pony rugpijn heeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toscalover

wat moet je doen als je pony rugpijn heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 14:49

wat moet je doen als je pony pijn aan zijn rug heeft

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:51

Naar de Da gaan...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:56

Missy schreef:
Naar de Da gaan...

dat lijkt mij ook Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:31

Of een fysio laten komen.

Maar uh, kan je dat niet zelf bedenken?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:34

AM -> MD
Titel verduidelijkt.

Als je iets meer informatie geeft (waar heeft hij pijn, wanneer heeft hij pijn, heb je er zelf al wat aan gedaan) krijg je misschien ook wat duidelijkere adviezen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:54

die van mijn heeft dus ook last van zn rug o.a. door een slecht zittend zadel die heb ik gelijk de deur uit gedaan.
afgelopen vrijdag is de DA gekomen en die heeft Mango doorverwezen naar een Fysio die vanaf volgende week komt

ik zit voorlopig ook niet meer door op mn paard dan ontlast je zn rug, ik moet veel gaan longeren met pessoa zodat hij zn rug gaat ontspannen en ik doe ff rustig aan met rijden.
de Fysio moet nog voor het eerst komen en waarschijnlijk krijg ik een gymnastiekschema Haha! en mag ik de eerste 2 weken niet eens rijden!!

succes!!!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:51

Kijk goed of je zadel past!! Vaak zie je dat het diepste punt vanhet zadel niet op het diepste punt van de rug ligt! Het zadel heeft dan een te smalle boom! Je kan dan dus ook niet met je zit inwerken op zijn rug!
Voor nu zal ik hem alleen maar longeren, eerst zonder iets erop of eraan en dan proberen ontspannen lang-laag te krijgen. Hier moet hij zijn rugspieren voor aanspreken en kan hij deze versterken. Later kan je eventueel met pessoa tuig longeren deze zorgt voor de goede houding. Kleine dingetjes die je kan doen is bijvoorbeeld regelmatig met poetsen even je vingers in z'n buik porren zodat ie z'n rug bol maakt. Gewoon een paar keer doen en heel eventjes. Verder even niet rijden! En natuurlijk advies aan DA vragen (dit moet natuurlijk eerst!)

Succes!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:20

Eerst de oorzaak opzoeken.
Daarna maar eens rust geven voor een paar weken, dan kan de pijn mogelijk weg zijn.
Vervolgens de spieren sterker maken door met een passoatuig te longeren. ( voorwaards neerwaards, veel galop )

Het kan slecht zijn om te beginnen met passoatuig, omdat de pijn mogelijk door overbelasting komt.

Dit zijn enkele tips, maar ik zou eerst een fysio laten kijken.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:34

Dierenarts gaan en inderdaad oorzaak zoeken zoals hierboven besproken.

Om ondertussen paardje beter te laten voelen kan soms masseren en onder solarium zetten. Warmte doet meestal deugd.

toscalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 16:11

de dierenarts is er volgens mij al bij geweest en ze heeft alleen last van de rug als we aan het rijden zijn .ze hebben al verschillende dingen gedaan maar niets helpt en aan het zadel ligt het ook niet .en ze heeft ook al heel lang last van haar rug.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:51

dan ben ik bang dat je niet meer moet rijden...............

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:19

Wat heeft de DA dan gezegt over de kwaal van het paardje en welk advies heeft ie gegeven?

Ik zou dit paard tijdelijk op lichte arbeid zetten zonder zadel, dus wandelen en longeren, met longeren moet je wel uitkijken, want ook dat kan juist belastend zijn voor de rug, zolang je niet precies weet wat er aan de hand is en waar het in de rug zit en het belangrijkste waar het vandaan komt.

Is het een jong of ouder paard?
Als je zonder zadel rijd merk je dan verschil?

Een fysiotherapeut kan zeker uitkomst bieden!!!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:40

ja bij ons op stal staan manegepaarden met die dikke westernpads onder de zadel!!
miss dat dat helpt??
erg hoor als zo'n paardje pijn heeft !
een kraker/fysio doet wonderen hoor!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:18

Uhm, als een zadel goed passend is, verslechtert de vorm alleen maar als je er des te meer onder doet (zoals dikke westernpads, bontonderleggers etc etc dus).

Ik vraag me af of het zadel wel echt goed past.
Daarnaast ziet een Da ook niet alles, dus zou ik, als ik jou was, er eens een fysiotherapeut naar laten kijken.

Of de eigenaar dan, want naar wat ik begreep is de pony niet van jou?
Ondertussen niet rijden, niet met zadel, niet zonder zadel.
Eerst het probleem oplossen, dan daarna pas weer beginnen.

SoloJune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:17

Chrystal-gek schreef:
Uhm, als een zadel goed passend is, verslechtert de vorm alleen maar als je er des te meer onder doet (zoals dikke westernpads, bontonderleggers etc etc dus).

Mijn paard heeft ook een tijdje last gehad van zijn rug
Kwam omdat het zadel op de verkeerde plaats drukte Verward (die hebben we dus ook snel weggedaan)

Toen las ik in het bit bij de testen dat een schapenvacht het beste was omdat die de schokken opvangt en zich naar de rug vormt. (zodat het geen hinder voor het zadel is) En het werkt inderdaad perfect *LOL*

Anders heb je ook nog de "speciale" fysio zadels

De Passier optimum en de Eurorider Luxor
Het enige probleem van deze zadels zijn het prijskaartje Schijnheilig

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Iedergeval veel succes OK dan!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:57

Hoi,

Een vriendin van mij heeft ook een draver, hij had ook last van z'n rug, wat waarschijnlijk door het vele draven op de baan kwam. Kan het niet toevallig zo'n oorzaak bij jouw paard hebben? In ieder geval, zij is met haar paard naar de fysio geweest, en die heeft het paard goed geholpen. Ook heeft ze haar springzadel verkocht en heeft ze een westernzadel erop gelegd. Hij heeft nu nergens meer last van :)
Laatst bijgewerkt door Flew op 06-08-22 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:42

maar ze kan niet maar zomaar niet meer rijden want het is niet haar eigen pony het is haar verzorgpony

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:46

Heeft de eig dan niet door dat de pony pijn heeft in zn rug?

Ze kan natuurlijk wel de dagen dat ze zou rijden, NIET rijden, dat scheelt toch alweer iets lijkt mij.
Maar bv rechte stukken wandelen over de verharde weg!!!

Tuurlijk los je het hele probleem niet op als de eig. wel gewoon doorrijd en de verzorgster hiermee stopt, maar totdat er een oplossing gevonden is kan het wel schelen.

Wat vind de eig. hier dan van?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:59

Ik neem aan dat de eigenaar er van weet, aangezien volgens Toscalover de dierenarts er al bij is geweest, en ik neem aan dat de eigenaar dat dan geregeld heeft.
Daarnaast kan zij wel zeggen dat zij niet gaat rijden zolang het niet verantwoordelijk is (oftewel, zolang de pony last heeft van zijn of haar rug), en dan is het daarnaast aan de eigenaar om te zien wat die er mee doet.
Wil eigenaar het paardje graag de vernieling in helpen *grof gezegd*, hoeft zij daar toch niet aan mee te werken?
Dan zoekt die maar een ander.
Maargoed, het kan natuurlijk ook al zo zijn dat ze toch al niet meer rijden, of dat de eigenaar het helemaal eens is met de beslissing om niet meer te gaan rijden.

SoloJune, ik bedoel, als je zadel goed past, is het ten eerste niet eens nodig om er andere dingen onder te doen behalve een dekje om het zadel te beschermen en ten tweede, het kan alleen maar de pasvorm verslechteren en ten derde, het is geen oplossing.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:39

nou word ze een keer een in de week behandeld door een fysiotherapeut

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:11

mijn pony kreeg ook last van de rug, toen ben ik naar de DA gegaan en haar laten kraken. Dat hielp, maar tijdje terug hebben we foto's van haar rug laten maken en toen bleek dat ze Kissing Pines heeft. Kijk eerst eens of het zadel goed past. 2 goede rug oefeningen zijn onder de buik duwen, krabben, en achter op de kont, naast de staart in het velletje knijpen. Dan doet je pony zijn rug omhoog, dat is goed voor de wervels en de rug spieren. dit zal de fisiotherapeut ook doen, de DA ook.

sucses Julia.