regenschurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keel

regenschurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 11:31

Hoi,
Vandeweek zijn er twee pony's bij ons op stal gekomen.Ze kwamen uit een wei met heel weinig gras en geen afdakje Verward .Ze werden ook in deze winter tijden niet bijgevoerd dus ze zijn heel mager.Ook hebben ze regenschurft en geen van mijn paarden heeft dat ooit gehad,dus ik weet er niet veel van.Ik heb wel op internet gezocht naar middeltjes enzo,maar ik kan ze daarmee niet wassen want het is winter en ze hebben een hele dunne vacht....Dus als iemand nog een idee heeft zou ik dat graag willen horen Lachen

Groetjes Kayleigh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:06

Ik heb Betadine Scrub gebruikt (verdund met warm water), dat hoef je niet af te spoelen en zo hoef je dus ook je paard niet onder de slang te zetten. Lekker schrobben (wel eerst de korstjes losweken of eraf halen), en daarna heb ik er een zweetdekentje overheen gelegd zodat ze geen kou zou vatten. Ging prima

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:14

je kan er drie middeltje tegen gebruiken .
1 is de betadine scrub zoals shaseera al melden
2 imaverol dat kan je ook verdunnen in water en met een spons op de schurft aan brengen, hoef je ook niet uit te spoelen, maar bij beiden worden je paarden wel nat.
3. je kan bij de dierenarts droogzetters voor koeien halen, en dan de losse haren uit de vacht halen en op de wondjes een druppel van die zalf doen en even met je vinger in masseren. in dit geval wordt je paard niet nat en het werkt op basis van antibiotica, maar is wel iets duurder dan wassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:17

piggeljay schreef:
je kan er drie middeltje tegen gebruiken .
1 is de betadine scrub zoals shaseera al melden
2 imaverol dat kan je ook verdunnen in water en met een spons op de schurft aan brengen, hoef je ook niet uit te spoelen, maar bij beiden worden je paarden wel nat.
3. je kan bij de dierenarts droogzetters voor koeien halen, en dan de losse haren uit de vacht halen en op de wondjes een druppel van die zalf doen en even met je vinger in masseren. in dit geval wordt je paard niet nat en het werkt op basis van antibiotica, maar is wel iets duurder dan wassen

Imaverol helpt niet piggeljay , dat had ik in eerste instantie ook al geprobeerd. Het is namelijk een bacterie en geen schimmel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:26

Als het maar een paar plekjes zijn kun je ook Betadinezalf gebruiken. Bij Shaseera was dit niet te doen:

Afbeelding

keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:51

oke dank jullie wel ik ga het morgen meteen proberen Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:52

Wassen helpt niet, de bacteriën zitten namelijk nu al IN de huid en niet erop (waar normaal horen).Door al het vocht is de huid zo week geworden dat deze huidbacteriën naar binnen konden kruipen. Dus even de DA vragen om een kuurtje penicilline. Dat helpt van binnenuit de bacterien te doden. Dan knappen ze snel weer op. Mijn jaarling heeft het ook gehad. Niet teveel eraan komen, want dat doet ze alleen maar zeer en werkt toch niet. En met de antibiotica heelt het van binnenuit goed. Van het voorjaar na het wisselen van de vacht ben je vanzelf al de korstjes kwijt.

keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:57

oke dankjewel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:03

paars schreef:
Wassen helpt niet, de bacteriën zitten namelijk nu al IN de huid en niet erop (waar normaal horen).Door al het vocht is de huid zo week geworden dat deze huidbacteriën naar binnen konden kruipen. Dus even de DA vragen om een kuurtje penicilline. Dat helpt van binnenuit de bacterien te doden. Dan knappen ze snel weer op. Mijn jaarling heeft het ook gehad. Niet teveel eraan komen, want dat doet ze alleen maar zeer en werkt toch niet. En met de antibiotica heelt het van binnenuit goed. Van het voorjaar na het wisselen van de vacht ben je vanzelf al de korstjes kwijt.

Dat is waar ja, die van mij heeft ook nog vijf dagen lang injecties gehad (antibiotica door het voer hielp namelijk niet).
Dat wassen niet helpt klopt niet helemaal, want voordat ze die injecties kreeg verbeterden de plekjes al van de Betadine.
DA heeft ook geadviseerd om om de dag opnieuw de schrobben met Betadine. De antibiotica alleen was niet genoeg.

keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:23

oke dankje voor de tip Lachen

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:52

Mijn verzorg pony heeft ook iets van schurft ofzo.... We hebben haar met imaverol gewassen. Je moet het eerst heel grondig doen en daarna na 3 a 4 dagen nog een keer dat hebben we vandaag gedaan. We waren klaar met wassen en ze begon gelijk weer te schuren Verdrietig .Ik hoop dat het deze keer helpt ( ze wordt echt steeds kaler Boos! )

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:50

Beste is om de DA te laten komen om je paard te laten vaccineren.
Om de dag te wassen met betadine shampoo, anders wordt het te week en goed afdrogen en van de DA krijg je dan zalf om erop te smeren! Schurft (mijten) hebben een incubatie tijd van 10 dagen en de kans is aanwezig dat de DA nogmaals moet komen om je paard te vaccineren!
Imaverol werkt tegen schimmel en is dus wat anders dan schurft... OK dan!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:33

Ik zou eerst eens een aantal malen wassen met betadine. Daar moet het al een stuk beter van worden. Anders toch even de DA bellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:18

Ik denk dat je toch niet om wassen heen kunt. DA laten komen voor een antibioticakuurtje, en als ze zo dun in het haar zitten misschien een deken op? (Even met de DA overleggen)

keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 17:55

oke zal ik doen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:50

mijn verzorgpaarden heben het ook altijd. inm het begin schrok ikmer van, maar de eigenaar vond dat er niks aan gewdana hoefde te worden. dhet gaat gelukkig idd vanzelf over als t niet te eg is, en ze heben er elk jaar inder last van. ze wennen er dus wel aan en worde er sterker van