hoofdschuddend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoef

hoofdschuddend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 19:52

een stalgenoot van mij heeft zins kort haar 16 jarige arabier voor de kar staan, in het begin ging het erg goewd en we hadden ook het idee dat ze al vaker voor een karretje had gelopen.
Nu ze wat minder gespannen ervoor staat en ze het wat meer gewent is begint ze raar te doewn, vaag te schudden met haar hooft en raar bewegen met haar oren.
Voorderest lijkt ze erg veel plezier te hebben in het rijden draaft vlot door zonder moeite..
Als ze zo raar doet met haar hooft verstijft ze ook helemaal en springt btje opzij.
Een andere stalgenoot had iets gelezen overeen "shake head syndrom" in de bit, helaas kan zei dat artikel niet meer vinden.
hebben jullie daar wel eens over gelezen of zoiets?
we horen het graag we staan voor een raadsel!!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:55

doet hij dit ook onder de man?? dan kan het ook aan het gebit liggen

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:17

nee dat is juist het raare als ze gewoon onder het zadel is is er niks aan de hand.... het tuig is ook speciaal aangemeten en het bit ook dus daar kan het haast niet aan lige

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:43

Klinkt raar, maar sommige paarden die schudden met hun hoofd, hebben hoofdpijn... Yep, noem me maar penny Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:54

Ik heb ook een headshaker.

Hij heeft hooikoorts, is gevoelig voor graspollen. Helaas schudt hij het hele jaar door met zijn hoofd.

Het is moeilijk om vast te stellen waar het door komt! Sommigen hebben last van tanden, anderen daar ligt het zadel niet goed, nog weer anderen hebben verstopte neus holtes, soms is het een rijtechnisch probleem, er zijn er een paar die gevoelig voor licht zijn en dus ook paarden met hooikoorts!

Headhaking is een erg lastig probleem, dus succes ermee!

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 14:38

Antheman schreef:
Ik heb ook een headshaker.

Hij heeft hooikoorts, is gevoelig voor graspollen. Helaas schudt hij het hele jaar door met zijn hoofd.

Het is moeilijk om vast te stellen waar het door komt! Sommigen hebben last van tanden, anderen daar ligt het zadel niet goed, nog weer anderen hebben verstopte neus holtes, soms is het een rijtechnisch probleem, er zijn er een paar die gevoelig voor licht zijn en dus ook paarden met hooikoorts!

Headhaking is een erg lastig probleem, dus succes ermee!

en wat doe je erzelf aan of is er gewoonweg niks aan te doen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:41

liejanne schreef:
en wat doe je erzelf aan of is er gewoonweg niks aan te doen?

Oef, wat ik doe:

Tandarts erbij
Da erbij; diagnose Headshaker
pollennetjes gemaakt, voor over de neus
Bij Josefien hier van Bokt, een test gedaan: pollenallergie kwam eruit. Druppels gekregen, toen ging het wel iets beter
Rij instructie genomen, lag het aan mijn houding?
Rijden in de schemer en vermijden als het mooi weer is, dus buiten de pollentijden om.
Zadel veranderd
Laatste wat ik gedaan heb: een touwtje met een kraal aan de neusriem bevestigd, stond in een Bit. Hielp bij mij dus helemaal niets.

Inmiddels een nieuw bit (Myler) hij is nu iets rustiger.

Het laatste wat ik kan bedenken is dat zijn neus toch verstopd zit, of de andere holtes ofzo en evt scheefheid/onregelmatigheid door de fysio laten controleren. Ik wil een consult bij laarakker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 07:38

dit paard heeft duidelijk een ander probleem.
een headshaker schudt namelijk altijd! en de ze doet dat niet dus is er wat anders aan de hand.

er moet een verband zijn met het lopen voor de kar, misschien een andere houding of toch het tuig wat ergens schuurt?

gebruikt ze een hoofdstel met kleppen? die kan wel voor dit soort klachten zorgen.
ik zou alles gaan nakijken, waarschijnlijk zie je toch iets over het hoofd...

boog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 09:13

Bij mijn paard dachten ze eerst ook aan een haed shaker, bleek toch niet zo te zijn. Hij bleek heel erg last te hebben van het wisselen van zijn tanden en dan vooral van de doppen op de kiezen.
ik denk dat Erik Laarakkers een hele goede optie is, ben zelf ook bij hem geweest met mijn paardje, echt een super vent OK dan!

Susanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:17

In de bit stond een artikel hierover. De oplossing die ze daar gaven was: "pakeen touwtje doe daaraan een kraaltje, knoop het touwtje aan de neusriem zodat het kraaltje ongeveer tussen de neusgaten hangt. Het kraaltje moet dan net langs de voelharen van het paard strijken".

Dit is de letterlijke tekst uit de brief in de bit! Hope it helps.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:19

Susanne1 schreef:
In de bit stond een artikel hierover. De oplossing die ze daar gaven was: "pakeen touwtje doe daaraan een kraaltje, knoop het touwtje aan de neusriem zodat het kraaltje ongeveer tussen de neusgaten hangt. Het kraaltje moet dan net langs de voelharen van het paard strijken".

Dat heb ik in een eerder berichtje hierboven ook beschreven en het hielp geen Reet!

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 23:25

we gaannu de kleppen eraf halen mischien dat dat verschil geeft, k heb nu teminste genoeg ideen om te doen,, hopen dat er iets helpt

SoloJune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:08

Susanne1 schreef:

Via de paardendrogist kan je een netje bestellen dat je aan je neusriem bevestigd en dat over de neus valt.Dit werkt als een soort zeef en houd de pollen tegen.

En je mag er ook met wedstrijden gewoon mee rijden als je dat aangemeld hebt. Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:14

SoloJune schreef:
Via de paardendrogist kan je een netje bestellen dat je aan je neusriem bevestigd en dat over de neus valt.Dit werkt als een soort zeef en houd de pollen tegen.

En je mag er ook met wedstrijden gewoon mee rijden als je dat aangemeld hebt. Haha!

die zijn heel erg duur!"!!

Ik heb er zelf een tje gemaakt! Helaas hielp het mijn pony niet.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:14

die van mij is ook een shaker, maar kan me dat met dat kraaltje nou ook niet echt voorstellen! Die van mij wordt nl alleen maar gekker als er iets aan zn neus komt. Ook netjes helpen niet, maar hij schudt helaas wel t hele jaar door (nooit heel extreem, maja, hij doet t wel) ook als er wind oid in zn gezicht komt enz.

maar....zoals hierboven beschreven, als hij het alleen voor de kar doet kan ik me bijna niet voorstellen dat het dit is. Dan moet ie t ook aan de hand/los/longe en onder zadel doen... misschien dat het spanning kan zijn ofzo..

SoloJune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:19

Antheman schreef:
die zijn heel erg duur!"!!

Ik heb er zelf een tje gemaakt! Helaas hielp het mijn pony niet.

Ja dat is waar... Verdrietig

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:36

SoloJune schreef:
Ja dat is waar... Verdrietig

behalve die van Horse Lover die zijn maar 15 euro...

Niety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:26

Op www.bit.nl staan alle vragen die ooit in de bit hebben gestaan met een antwoord, kun je het artikel letterlijk nalezen Lachen