Mijn paard heeft sinds afgelopen dinsdag een warme hoef rechts achter. Het been is niet dik en hij loopt niet raar, maar juist voor zijn doen heel soepel. Hij eet verder goed en toont niet ziek. Zijn strijklap wilde hij niet om, maar je mag wel aan het been zitten. Met dit been slaat hij vaak tegen de wand van de stal ( dit doet hij altijd, niet pas sinds zijn hoef warm is ), ik dacht dus dat hij zich misschien bezeerd heeft ( het is al eens eerder gekeusd geweest, dat heeft de hoefsmid toen ontdekt want ook toen was hij niet kreupel en merkte je niks aan hem ). Nu kwam ik gisteravond op stal en was zijn linker voorvoet ook warmer als de rest ( dus twee warme en twee normale ). Een jaar geleden is hij al eens spierbevangen geweest, dus het zou mogelijk kunnen zijn dat hij nu ook een teveel aan eiwitten heeft, maar zijn hoeveelheid voer en het merk is niet veranderd. Het enige wat veranderd is is zijn stro. ( fijner stro dat zich nog vermenigvuldigd? ). Na het rijden zijn ze normaal. Maandag laat ik de smid kijken en ik heb net al een kliniek gebeld, en die denkt aan een zoolzweer, hoefbevangenheid ( maar dan zou hij nu al raar moeten staan of op eieren lopen of iets, volgens mij ),of een kneuzing. Hij adviseerde een smid te laten kijken of een veearts ( die kliniek zit in roosendaal en ik woon in Spijkenisse en ik heb geen trailer, dus moet het mijn eigen veearts zijn ). Ik vraag mij alleen af wat mijn veearts nu kan doen, gezien je verder helemaal niks aan mijn paard ziet. Iemand hier ervaring mee, of tips. Alvast bedankt, Pharlap.
Pharlap
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-05 12:48
Helemaal niemand, of heeft mijn paard weer wat bijzonders. Groetjes pharlap.
Janski
Geplaatst: 08-01-05 13:14
Ik zou ook gokken op een hoefzweer mar dar worden ze vroeg of laat wel kreupel van even goed in de gaten houden. Heb je ook op de harde ondergrond gekeken hoe hij loopt. Met een hoefzweer lopen ze vaak op het harde slechter dan in de bak ofzo. Verder kan je het het beste aan je smid vragen inderdaad.
Pharlap
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-05 14:01
Hoi,op harde ondergrond loopt hij ook norma
Ik doe zijn voeten nu trouwens in een emmer met water en soda, om alvast te ontsmetten. Ik vind dit echt vervelend omdat hij niet kreupel is ofzo vind ik het moeilijk om de veearts te laten komen, die heb ik in het verleden wel eens laten komen voor zijn rechterachter been, want die sleepte een beetje en uiteindelijk kreeg hij pijnstillers voor artrose aan de voorbenen(?) die natuurlijk niet aansloegen, uiteindelijk heb ik nog een fysio laten komen en bleek het zijn rug te zijn waar hij nu van genezen is. Dus als ik de veearts voor dit laat komen weet hij het volgens mij helemaal niet, daarvoor laat ik liever de smid kijken, maar ik ben ook een beetje ongerust. Bedankt zover, groetjes pharlap.
Janski
Geplaatst: 08-01-05 15:56
Als het alleen maar een warme hoef is en je paard loopt verder niet kreupel zou ik er nog niks aan doen behalve afspuiten en lichte beweging geven.. In de soda zetten kan geen kwaad maar mijn paard kreeg er heel erg mok van en daar zit je ook niet op te wachten.
Toch even afwachten meer kan je niet doen op het moment meid.
zoefie
Geplaatst: 08-01-05 16:04
Ik zou ook even afwachten. Ik denk dat koelen en stappen op de harde weg geen kwaad kan. Wel is het vreemd dat het twee hoevens zijn. Volgens mij krijg je trouwens geen mok als je na het koelen, of na de soda de kootholte goed droogmaakt. succes
Pharlap
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-05 11:46
Nou, gister ben ik weer bij hem geweest, en zijn linkerachterhoef was nog steeds warm zijn rechtervoorvoet niet meer, maar wel zijn rechter achtervoet. Ik snap het niet meer. Morgen komt de smid. De manege eigenaresse zei dat er misschien wat in het hooi zit, omdat geen enkel plak hooi hetzelfde is, daar zit wat in natuurlijk. Nou ja, hij is gelukkig niet kreupel, en we wachten de smid maar af. Ik hou jullie op de hoogte. Groetjes Pharlap.
toppie
Geplaatst: 09-01-05 13:52
ik weet niet juist wat het is maar ik heb wel eens iemand gezien die ook dat had hij deed een paar keer per dag , de hoef in een emmer met water en soms maakte hij een doek nat en windelde die rond de plaats van de getten , laat jij iets weten wat de smid zei en wat het juist is, xxx