Update hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Update hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 11:36

Even een update van dit topic: [MD] Sluimerende hoefzweer
Gisteren is de hoefsmid geweest. Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan natuurlijk en wat zag ik verschijnen ?
Nog TWEE hoefzweren... Ik was echt verbijsterd en een beetje de wanhoop nabij. Een hoefzweer is op zich natuurlijk niet zo heel erg tragisch maar 4 hoefzweren in een hoef binnen anderhalve maand.... Verward
Vorige week vrijdag notabene nog een foto laten maken in de kliniek.
Alles was in orde, maar toch was ik nog steeds niet gerustgesteld, achteraf gezien terecht dus.
De smid heeft Elan wel beslagen en gisteren zijn we voor het eerst gaan stappen. De smid wist te vertellen dat de pijn die hij had nu ook wel een beetje "tussen de oren" zou zijn gaan zitten en dat we hem daar voorzichtig doorheen moesten rijden (met de nadruk op voorzichtig).
Afijn, Elan wilde wel weer; in het begin liep hij erg voorzichtig en onregelmatig, plaatste gauw het rechterachterbeen erbij om de linker te ontlasten. Soms hebben we even getwijfeld of we wel door zouden rijden, maar toch geprobeerd.
Hoe meer Elan ontspande, hoe beter hij zijn voet neerzette en na ongeveer een half uurtje liep hij er echt weer goed bij.
Ik blij natuurlijk Haha!
Nu dus met beleid verder rijden en hopen dat alles goed blijft gaan, ook met het opbouwen van zijn conditie (die was helemaal weg, al toen ik hem kocht).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:59

Goed om te horen dat het weer beter gaat OK dan!

Het is ws wel begonnen met maar 1 hoefzweer hoor, kans bestaat dat door de antibiotica destijds het gebied zich verspreid heeft en heeft geresulteerd in meerdere kleinere hoefzweren.
Een grote hoefzweer is soms op een rontgenfoto te zien, als een zwart "gat" als hij in de teen zit.

Een keer in mijn leven heb ik heel veel ellende gehad met een hoefzweer, toen die zich manifesteerde toen mijn hoefsmid 2 weken met vakantie was Boos! Heb er toen 2 DA's van de kliniek (waar mijn hoefsmid mee samenwerkt) bijgehad, die hem niet konden vinden, ze durfden niet hoger te snijden. Maar mijn paard ging zo verschrikkelijk kreupel lopen dat het leek alsof ze bevangen was (is een paard van bijna 180cm) Ik heb toen de beslissing moeten nemen om haar op Quadrisol te zetten (gevaarlijk omdat het niet 100% bevestigd was dat het een hoefzweer was, het had ook een gebroken hoefbeen kunnen zijn- en als je ze dan op pijnstillers zet...........)
Maar mijn intuittie was juist, binnen een paar uur na de pijnstillers brak de hoefzweer door in de kroonrand (door de druk van het gewicht wat ze toen met de pijnstillers wel weer op haar been toestond)

als ik dat niet gedaan had was ze waarschijnlijk door het scheef lopen (hoewel, lopen kon je het nauwelijks noemen) alsnog hoefbevangen geraakt door overbelasting van het andere been !!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 20:56

Bedankt voor je antwoord.
Jij hebt ook wel je portie gehad zeg. Goed dat je je intuitie niet genegeerd hebt.
Zo leer ik steeds meer over het fenomeen hoefzweer.
Eigenlijk wel stom he, dat de DA antibiotica heeft gegeven Verward
De rekening loog er ook niet om, dat wordt droog brood de rest van de maand Haha!
Ik ben in ieder geval blij dat Elan weer een beetje goed kan lopen.
We moeten maar optimistisch blijven, dat hij er helemaal goed van geneest.
Alle tips zijn van harte welkom; ik ben nog maar een beginner dus ik sta open voor alle deskundige meningen hier.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:07

Oh...ik heb geen enkele twijfel dan Elan hiervan geneest hoor !! binnen nu en een week ben je het weer vergeten Knipoog Wat ik aan de ene kant wel "leuk" vind is dat jij net zo'n zeikert bent als ik wat je paarden betreft.....je twijfelt.....dan zet je hem toch op de foto Haha! (met alle kosten vandien) Zou ik ook gedaan hebben als ik al niet zoveel ervaring had met hoefzweren paarden voor alles !!

In al die jaren heeft mijn intuitie me nog nooit in de steek gelaten, DA's helaas wel , als ik mijn intuitie had gevolgd had ik nu een veulen van Mist op stal ipv mijn huidige veulen welke ik gekocht heb (ben ik ook blij mee hoor *LOL* )

Idd vaag van die DA die toch antibiotica voorschreef, gaat het hier dus om een andere kliniek ??? Dan zou ik hem in dat geval wel eventjes bellen om te laten weten hoe het afgelopen is (en WAAROM hij nooit antibiotica moet geven bij een hoefzweer !!) goed "leermoment"voor hem !

Heel veel sterkte en succes met Elan !